Direktlänk till inlägg 28 oktober 2021

Attgöralista...

Av wiolettan - 28 oktober 2021 10:02


...har ni en sådan, eller kanske flera?


En lista på saker som måste göras, om inte idag så de närmaste veckorna. Jag har ingen sådan lista, men det har däremot Mysingen och  där står allt som vi ska göra, eller borde göra den närmsta framtiden. Han skriver ner allt där, nästan allt i alla fall. Jag väntar bara på att han ska notera när det är dags att älska. För då vill jag lova, är måttet rågat.


Jag kan inte förstå varför jag är emot dessa listor. Det finns ju alla fördelar med dom som tänkas kan. Vad jag kan se finns det inga nackdelar, men ändå. Ibland är de nästan som ett rött skynke för mig. Att han skriver upp vad han väger och vad vi ska äta varje lunch, det är en sak, men när vi förlovade oss och dylika saker. Jo, jag vet, det är för att inte glömma, det borde jag vara tacksam över och även ha förståelse för. Jodå, jag har blivit tolerantare med åren,  man vänjer sig. Idag skulle vi lägga på två brev, tvätta i tvättstugan, handla på Willys och gå till Apoteket. Detta är gjort, kanske står det mera på listan.


Idag har vi duggregn här. Har ni tänkt på att det finns många olika slags namn på regn. Duggregn, slätregn, störtregn, hällregn, ösregn, regnar småspik, skyfall, sommarregn, underkylt regn och kraftiga regn. Möjligen har jag glömt några.




 

Härom morgonen var himlen så vacker.



 

Perfekt hjärta.



 

Två hjärtan som klappar för varandra. Finns på vår ytterdörr.



Var rädd om dig!



Det finns miljontals människor som

längtar efter odödlighet, men som

inte vet vad de ska ta sig för en

regnig söndagseftermiddag.





 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

28 oktober 2021 11:28

Vacker himmel, nej, inga listor, det jag glömmer kan inte vara viktigt... handlar i affären också utan listor, även maken. Minnesträning också.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

28 oktober 2021 17:15

Jag gör heller inga listor, men vi är som sagt, olika vi människor. Håller med dig om detta med minnesträning. Har också sagt det till mysingen.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

28 oktober 2021 11:34

såg en gammal film från 1944 i svt i måndags "Räkna de lyckliga stunderna blott" vilket syftar på solur, som räknar bara se soliga timmarna - de ljusa lyckliga stunderna i livet... inte räkna de regniga dagarna

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

28 oktober 2021 17:16

Den filmen såg jag också och tyckte att det var roligt att se en sådan gammal film, nästan jämnårig med mig.
Vi får försöka att fokusera på de ljusa och fina dagarna lite mer.

 
Geddfish

Geddfish

28 oktober 2021 12:42

Jag har alltid skrivit listor, men mest på alla aktiviteter och klockslag, för de kan jag inte hålla i huvudet. Alltså i kalendern.
Lista = handlingslista, det hade även mamma, så det är säkert nedärvt ;)
Trevlig torsdag, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

28 oktober 2021 17:18

Men det kan jag förstå, listor på tider och sådant som ska passas. Det skriver jag in i min almanacka, så det är kanske nästan samma sak, uppskrivet i alla fall. Viktiga saker som läkartider är lätta att glömma kanske.
Tack detsamma till dig Gerd. Kram!

 
Znogge

Znogge

28 oktober 2021 12:45

Vi är alla olika som personer och har olika behov för att få struktur på tillvaron. Själv skriver jag aldrig sådana listor utan tycker det är ganska så tråkigt. Husse däremot noterar i sin digitala kalender när vissa saker ska göras.
Jag har en kalender som jag använder i skolan och i den skriver jag in även privata åtagande.
Man gör det som passar tänker jag :D

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

28 oktober 2021 17:20

Så är det nog många som gör nu för tiden, digitala kalender. Jag har en vanlig almanacka som jag noterar viktiga tider som ska passas, lätt att glömma bort i allt.
Vi människor är olika och bra är väl det. Då har ni båda två ställen där ni noterar viktiga saker att komma ihåg.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

28 oktober 2021 13:48

Jag har aldrig skrivit listor över vad jag ska göra. Möten och tider som ska passas skriver jag i kalendern, för att inte missa någonting, men annat kan jag hålla ordning på i alla fall.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

28 oktober 2021 17:28

Där är vi lika då, så gör jag också.
Det kan vara bra att träna minnet på de vardagliga åtaganden, för att se om minnet försämras eller ändras. Jag brukar ibland tävla med mig själv och det är inte alltid som det faller väl ut, tyvärr.
Tack Ingrid. Du med. Kram!

 
Amisa

Amisa

28 oktober 2021 14:54

Jo, förr skrev jag alltid långa kravfyllda listor på allt som behövde göras till exempel på semestern. När jag var klar med allt det satte jag mig inte ner och tog det lugnt, istället fyllde jag på listorna med ännu mer saker som behövdes göra. Nu har jag insett att det här var lite sjukligt och inte särskilt hållbart i längden (för hälsan), så nu skriver jag bara listor vid speciella tillfällen då jag verkligen behöver vara lite mer organiserad.

Jag gillar dina kloka ord på slutet. Att vi gärna vill bli odödliga samtidigt som vi har svårigheter med att göra denna dag tillräckligt meningsfull. Ibland är det svårt att förstå sig på sig själv!

Ha en bra dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

28 oktober 2021 17:33

Detta med kravfyllda listor, verkar ju vara jobbigt. Men, du ville vara säker på att inte glömma något och det är ju helt OK, men att det ska bli krav och sätter en press på dig, är kanske inte så lyckat.
Fint att du har kommit till rätta med listorna, på ett "lugnare" sätt.

Vi vill kanske gärna vara lite större och viktigare än vi är, jag vet inte. Men, det bästa är att ta en dag i sänder och försöka att göra det bästa av just nuet.

Tack Amisa, önskar dig detsamma.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

28 oktober 2021 16:24

Lista kan behövas när man går till affären. Annars kommer jag ihåg. Svärsonen skriver lista på vad som ska göras och stryker över, vartefter det blir klart. Ingen dag för dag lista. Men vi är olika! Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

wiolettan

28 oktober 2021 17:36

Min Mysing gör en lista över de varor han ska köpa i affären och om jag går med så försöker jag alltid komma ihåg varorna i stället, som en träning.
Mysingen gör som din svärson, stryker över då saker på listan är klara.
Så är det, vi är det och det är bra. Kram!

 
Anki

Anki

28 oktober 2021 18:35

Jag skriver inte några listor ... jo om jag ska storhandla kan det vara bra :) Annat viktigt skriver jag i kalendern .
Ha en fin kväll!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

28 oktober 2021 21:15

Det verkar vara en bra strategi, storhandla då är det mycket att komma ihåg och kanske lätt att förbise något.
Kalender använder jag också, för att påminna mig själv om tider att passa.
Tack Anki, detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

29 oktober 2021 11:35

Jag är också mycket för att skriva listor. Känns så skönt när man kan stryka en sak som är klar. Dessutom måste jag skriva upp mycket för att jag inte ska glömma bort det. Tider och andra viktiga saker vågar jag inte lita på att jag minns utan påminnelser. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

29 oktober 2021 21:27

Jag skriver inte listor, men däremot måste jag skriva upp tider och sådant som jag ska passa. Det är så lätt att blanda ihop dagarna, tycker jag.
Att skriva listor på saker som ska göras och sedan få pricka av allt eftersom det är gjort, måste vara tillfredsställande.
Kram!

 
wiper

wiper

29 oktober 2021 13:02

Jag har skrivit en sån lista och bockar av efter varje sak jag fått gjort. Det är på sista tiden jag börjat skriva en lista men håller mig till 3-5 punkter annars lessnar jag och river lappen ;)

Vi har haft samma väder flera dagar med regn men i dag är det jättefint väder och solen har kommit fram. Det var verkligen en vacker himmel

Vad fint med två hjärtan på dörren.

Ha en skön fredag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

29 oktober 2021 21:30

Det förstår jag att det känns bra och sedan syns det ju också att man har gjort någonting.

Vi har också haft regn, duggregn och blåst. Detta med starkt blåst gillar jag inte, men det brukar ju ofta vara så på höstarna. Vi har också haft några solglimtar idag, då blir det allt lite varmare.

Tack Malin. Då solen kommer upp tidiga mornar så kan det bli vackert.

Där på dörren får hjärtan sitta tills vi byter ut dom vid juletiden.
Tack detsamma. Kram!

 
Ditte

Ditte

29 oktober 2021 15:37

Förstår dina tankar vad gäller listor. Jag kan ha dem ibland, mest för att pricka av och se att jag fått gjort det jag tänkt och inte gömt något.
Dina hjärtan på dörren är fina och helt klart passande.
Önskar dig nu en fin helg. Var rädd om dig.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

29 oktober 2021 21:33

Vi människor är olika och även i detta, och det sägs ju att alla sätt är bra utom dom dåliga.
Tider att passa, det vill jag inte glömma så då skriver jag upp det i min almanacka.
Hjärtan på dörren får pryda sin plats tills julen närmar sig, då blir det annat där, tror jag.

Tack Ditte, detsamma till dig. Kram!

 
Lena

Lena

29 oktober 2021 23:12

Hej! :)
Nej inga listor tack, de bara stressar mej enormt! & det dom ska göras & passa en tid & datum sätter jag en lapp på lysröret över diskhon så jag inte glömmer tid & datum, sedan får annat oviktigt som att räfsa löv å tråkigheter komma när lusten faller på, dvs kanske aldrig ha ha & glömmer man kratta så blir metmaskarna lyckliga för löven är deras mat på våren *hjärta*
Ja du, vi är alla olika ;)
Varm stor kram fina fina Optimist * hjärta*

http://frallorna.bliggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

30 oktober 2021 09:43

Hej! Du har en underbar syn på livet och tillvaron Lena.
Allt som stressar oss ska vi inte ägna oss åt, det tar så mycket av glädjen och energin. Tömmer oss på kraft, så det lämnar vi därhän.
Löv och tråkigheter, det låter fint att lämna löven till metmaskarna. Jag vet att du är en sann djurvän och till och med är rädd om bananflugorna. Där ligger jag i lä.
Skönt att vi människor är olika för på så sätt livet fortsätta att utvecklas.
Optimist, vilken tid, det var länge sedan som jag hade det namnet här på bloggen, i början av min på bloggen.
Tack snälla och detsamma till dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

30 oktober 2021 14:26

Undrar om du inte har fel om dessa listor som mysingen skriver. Julia Franzen skulle hylla honom, :D. Vem är Julia Franzen, jo hon var med i Robinsons sista gången det var utomlands. Sist var det i Norrbotten. Hon är influencer som det kallas. Då får man göra reklam för olika märken, så hon tjänar bra. Är helt förändrad sedan Robinson, mycket smalare och snyggare. Kommer nu i kanal 5 tror jag det var som Bachelorette. Nu vet du vem Jula Franzen är. Hon har många följare och rekommenderar alla att skriva listor för man får mer uträttat i livet då :D Där ser du vilken smart man du har.
Ha en trevlig lördag!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

30 oktober 2021 16:16

Aha, då vet jag.
Att min man är smart det visste jag förut. Min inte för att han skriver listor. Det gjorde han redan då vi träffades 2006 och det har han fortsatt med.

Jag däremot har inte för vana att skriva dessa listor utan i min almanacka skriver jag upp de tider som jag måste passa, eller vill hålla ordning på.

Tack för informationen Augusta. Alltid nyttigt att lära sig något nytt.
Tack så mycket och ha en trevlig helg du med. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards