Direktlänk till inlägg 23 januari 2022

Tjugotredje januari...

Av wiolettan - 23 januari 2022 09:08


---är det idag.


 

Några tänkvärda ord på dagens datum.


Elens dag firas idag. Det är en dag som är värd att firas, för hur skulle vårt samhälle se ut, utan elektrisk ström. Jo, visst, jag vet, förr fanns det inte el, men då visste ingen om dess makt. Nu är det skillnad. Om elen skulle försvinna, säg en vecka mitt i vintern, hur skulle vi klara oss då? På landsbygden med vedspis och fotogenlampor, skulle det gå lättare, men i städerna, där nästan allt är beroende av elström. Allt är ju uppbyggt så och mer och mer blir det.


Ljus och värme i våra hus, kylskåp, frys, dator, mobil, för att bara nämna några. Tänk så många apparater vi har som går på elström och även bilar nu för tiden.


Tack vare elen så är våra liv lättare, friskare, tryggare och ljusare, bland mycket annat.




   

Då Mysingen och jag är ute och går mörka mornar så stannar jag ofta och beundrar och njuter av alla ljus installationer som finns denna tid.


   

En morgon sa Mysingen: ”Du måste ha haft det väldigt mörkt då du var ung. Det fanns väl inga ljus där uppe i skogarna? Jag har nämligen aldrig träffat på någon som är så fascinerad av lampor och lyktor som vad  du är”.



 

Ja, jag älskar denna årstid och mest tiden kring jul då ljusen lyser upp, både ute och inne.



 



 


Jo visst, det stämmer. Det var mörkt på kvällar och mörkret kom tidigt. Då det var vinter och snö gick det rätt så bra för då lyste snön upp och var det klart väder så kom månen och stjärnorna fram, var det dessutom kallt, hade vi möjlighet att få se det vackra norrskenet. Men annars, hösten innan snön kom så kunde det vara kolmörkt, becksvart, kolsvart eller vilket adjektiv du vill använda.  Inte en ljusstrimma syntes. Inga gatubelysningar, men hade man tur kunde man tidiga kvällar se något ljus glimma i någon grannes fönster. Tidiga kvällar, måste det vara, för på landet gick vi och lade oss tidigt, i alla fall de flesta.


Ur Ordspråksboken 20:12


Ögat som ser, örat som hör,

det ena som det andra

har Herren gjort.



 
 
Primrose

Primrose

23 januari 2022 11:24

Elen är verkligen värd att få en egen dag ,-) Får fira elen idag, för jag njuter av alla ljus ute, när vi åker hem från mamma är det vackra ljusslingor på nästan alla balkonger, Oerhört vackert. Sen våra egna ljus på vår balkong. Det är bara ögats njutning. Sen allt viktigt du räknade upp. Hur skulle vi leva utan el. Vi tar den för given. Det måste ha varit mörkt när du var barn. Kanske därför ni gick tidigt i säng.
Jag älskar som du det vackra dekorativa som sätts upp mörka årstider och njuter för fullt. Är otroligt tacksam för allt annat vi behöver.
En mysig Söndag hoppas jag du får. Varm Kram Primrose ,-) som känner mig lite ringrostig, kika in hos mig ,-)))

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

23 januari 2022 16:44

Håller med dig, visst är den det. Det är fint ute denna tid, då slingorna på balkongerna fortfarande finns kvar, i alla fall på en hel del. Vi har våra kvar också och alla på vår länga, kanske någon har tagit bort sina.
Vi har blivit bortskämda med el och den hjälper ju oss i så mycket nu för tiden, som vi då tar för givet.
Så var det säkert. Ingen TV och mörkt ute, mycket att värma upp inomhus också.
Hoppas att du har haft en bra söndag och inte är så "ringrostig" som du sa, längre.
Det ska jag göra.
Tack och kram till dig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 januari 2022 11:35

Vackra och tänkvärda inledningdord.
Gillar ljusslingor i advent och juletid. Nu vill jag inte ha dem kvar... mitt ljus handlar nu enbart om att det blir ljusare på eftermiddagarna.
Men man tänker olika vad det gäller utebelysningar!
Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

23 januari 2022 16:47

Vi människor har en belägenhet att ta mycket för givet, livet, hälsan och även elen.
Tråkigt att inte vilja ha ljusslingorna kvar, de som är så vackra och lyser upp så fint i januarimörkret. Men som du säger, vi är olika och tycker olika.
Visst, det kommer en vår och det blir dag för dag ljusare och ljusare, men ännu är det så pass mörkt att det är fint med slingorna.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

23 januari 2022 11:45

Var dag är en sällsam gåva, så tänkvärt. Så försöker jag se på livet, även om tiden vi lever i nu är besvärlig för många på många sätt.
Trots detta försöka ta vara på de dagar vi har och göra det bästa av dem.
Tänker ofta på hur känslig våra liv är för att vi är så beroende av el på många sätt. Älskar vackra belysningar.
Skön söndag!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

23 januari 2022 16:51

Ja, det är inte dumt att stanna upp, stanna till och tänka lite på den gåva vi har fått, som heter livet.
Visst, det har du rätt i, det kanske aldrig har varit så besvärligt förr, vad vet vi, men jobbigt är det på många fronter. Vi ser framåt och hoppas på bättre tider.
El har en stor funktion nu och det är svårt då strömmen försvinner någon längre tid.
Tack och hoppas att du har det bra.

 
Geddfish

Geddfish

23 januari 2022 11:51

Så fin text på din almanacka! Så sant!
Jag är också glad i ljuset, både det elektriska, himlaljuset och stearinljuset. Allt som lyser upp min vardag.
Jag är glad varje morgon jag vaknar och mår bra. Ingen självklarhet, bara tacksamhet.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

23 januari 2022 16:54

De är så fina och sanna dessa rader.
Nu får vi, förhoppningsvis, njuta av ytterbelysningarna ett tag till, sedan så kommer ljuset och de behövs inte på samma sätt.
Men just nu är det skönt att tända några ljus vid frukosten också, fint både ute och inne.
Du har en fin inställning Gerd och så skönt att du får må bra.
Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

23 januari 2022 12:56

visst är varje dag en gåva... tänker inte på att jag ska dö precis... men på morgon önskar man att det ska bli en bra dag, visst är det fint med alla julljus ute.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 januari 2022 16:57

Det har du rätt i, det gör vi inte och vi njuter av de dagar och år vi får här på jorden.
Slingorna på balkongerna tycker jag lyser upp så fint nu, tidiga mornar och på kvällarna.
Hoppas att du har en fin söndagskväll.

 
Augusta

Augusta

23 januari 2022 14:06

Din analys om el är helt korrekt :D El kan vi inte leva utan vilket samtidigt är skrämmande. Tror som du, att på landet klarar man sig bättre utan el. Finns fler alternativ men i stan är vi beroende av el.
Jag älskar också denna tid på året, så vackert.
Ha en bra dag, du och mysingen.
På tal om Mysingen, där han guidar får vem som helst komma dit. Vilka tider är det på söndagar och hur mycket kostar entren. Många frågor, men Ulla Winblad skall följas upp, haha.
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 januari 2022 17:04

Visst är det skrämmande. Det behövs inte mycket för att strömmen ska försvinna. Jag kommer ihåg då jag bodde på landet och åskan gick. Blixt och dunder, blixten slog ner och så kunde strömmen försvinna och vara borta länge.
Mysingen guidar vissa söndagar på Par Bricoles ordenshus, Bellmanhuset på Södermalm. Det är guidade turer första söndagen i månaden kl. 13.00 kostar 100:- med föredrag och trubadur. Alla välkomna, men just nu kan de inte ha några visningar på grund av pandemin.
Tack Augusta och kram från oss.

 
znogge

znogge

23 januari 2022 14:15

Ja, nog är vi beroende av elen numera vilket blir så tydligt när det blir strömavbrott. Självklart är man tacksam för elen som underlättar enormt mycket för oss. Det jag ogillar är elpriserna och elbolagens feta vinster. Dessutom så är det inte rättvist att det är olika priser beroende på var man bor. I Skåne är den självklart allra dyrast...

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 januari 2022 17:06

Elen har blivit en självklarhet i våra liv och det skulle vara svårt att klara sig utan den.
Håller helt med dig om detta med elpriserna. Jag har läst om hur de har stigit i höjden och hur olika det kan vara i olika delar av landet. Helt galet.
Kram!

 
Anki

Anki

24 januari 2022 09:57

Vackra ord i din kalender ... och du har så rätt angående det här med vårt elberoende. Lite skrämmande om det blir långvariga elavbrott - och med tanke på hur det ser ut i världen idag så hopar sig dessutom orosmolnen.
önskar dig en fin start på denna nya vecka!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

24 januari 2022 16:54

Det är ju många som får uppleva detta med strömavbrott, i timmar eller dagar och det är nog så jobbigt. Vi kan vara tacksamma att elen fungerar så bra som den gör, för det mesta.
Egentligen vill man inte tänka på hur det ser ut i vår värld, men blir dagligen påmind.
Tack så mycket Anki och detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

24 januari 2022 17:37

Visst är elen en gåva.Och för oss idag ganska självklar.Men när vi varit ute med båten och som barn på landet i Norge fanns ingen el alls. Blir det nu strömavbrott så blir folk genast oroliga och rastlösa.
Jag gläds också åt det som nu kan vara upplyst och uppskattar det.
Så fina upplysta bilder du visar.
Stort tack för promenaden.
varm kram och var rädd om dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

26 januari 2022 10:09

Vi har i alla fall en del minnen av att inte ha tillgång till el på samma sätt som nu. Känner stor tacksamhet att få leva under den här tiden, men det är klart, vi glömmer och tar saker och ting för givna så snabbt.
Det är fortfarande så fint upplyst på balkonger och uteplatser, för ännu så är det mörkt tidiga mornar och kvällar.
Tack själv Ditte att du vill vara med.
Kram och tack detsamma.

 
Ingen bild

Preciosa

25 januari 2022 08:56

Hej Wiolettan!
Ja utan el vore det ju bedrövligt! Många som har det så i krigsländer och U-länder. Av 44 jular hos Mor så skulle vi fira julafton i vår då nya villa i skogen. Kl 15 då Kalle skulle börja blev det svart hahaha...
Ja det var bara att åka ner till Mors hus ett par km i från och fortsätta. Alltså blev det som vanligt :)
Kra, P ♥♥

wiolettan

26 januari 2022 10:12

Hej preciosa!
Du har så rätt, det är lätt att glömma bort det i vårt upplysta samhället.
Vilken otur ni hade i er nya villa i skogen. Undrar varför det blev svart? Inget blixtnedslag kring juletid kan jag tänka.
Ombyte förnöjer sägs det, men ibland är det gamla och invanda också trevligt.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

25 januari 2022 10:22

Jag är född och uppväxt i Skåne, men jag älskar precis som du allt ljus. Jag tycker det är så jobbigt den mörka årstiden och har tänt så mycket det bara går inomhus. Det syns tyvärr på elräkningen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

26 januari 2022 10:15

Visst är det mysigt med dessa ljus denna årstid och många gör mycket för att det ska bli så fint och trevligt som möjligt.
Ja, elen är ju dyr och denna vinter har det dragit iväg. Jobbigt för många kan jag tänka, men vi som bor i en lägenhet kanske inte märker så´n stor skillnad. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards