Alla inlägg den 12 oktober 2022

Av wiolettan - 12 oktober 2022 08:55


Miniresan, med en övernattning, som vi gjorde för ett tag sedan, gick till Enköping, med många stopp här och där.

Vi åkte Gamla Enköpingsvägen. Tycker om att bila de gamla vägarna, slippa motorvägarnas stress och jäkt. Får på det viset se så mycket mera och det är lättare att stanna till om vi ser något som vi vill utforska närmare.



  

Här kan ni se vägen vi åkte och motorvägen till höger med ett antal bilar på.


Mot Solhem, Jakobsberg, Kungsängen, Bro, Övergran, Litslena, Boglösa, gick vår färd, med flera pauser.


  

Bland annat vid denna kyrka. Litslena.


  

Där fanns ett träd som har ”kedjats” in, en gammal ask, med ett stort hål i. Hålet är så stort att det går att gå in där, därav kanske kedjorna.


Vi stannade även till vid Boglösa kyrka. Kyrkans äldsta del byggdes troligen under tidig medeltid, senast 1200-talet.


 

Det har gjorts en del ombyggnationer under åren. Under 1400-talet försågs långhuset och sakristians innertak med tegelvalv. Kyrkan förlängdes åt väster under 1700-talet och båda västra valven tillkom, bland annat.


Där i Boglösa finns en av landets märkligaste hällristningar.Sådana är vi mycket intresserade av.

 

Vi fick gå en bra bit i kornas betesmarker.

 

Som tur var så var det inte brant där vi skulle gå.


 

Vi blev varnade, men vågade ändå gå där.


 

Denna stätta kunde vi gå igenom, men inte korna.


 

Denna trappa var jobbig för mig att komma uppför. Försökte på olika sätt och tillslut så lyckades jag med Mysingens hjälp. Jag skämdes riktigt ordentligt, det är ju en liten trappa, så jag begriper inte, men upp skulle jag, hade ju annars inte fått överblick över hällristningarna.


 

Denna i Boglösa innehåller främst det s.k Brandskogsskeppet, plus flera andra mindre skepp, en liten människofigur, 3 skålgropar, bland annat. Brandskogsskeppet är bland de största hällristningsskeppen i Sverige, även unikt så till vida att det här, för första gången avbildas besättning som paddlar fram skeppet.


   


 


 

Vi åkte vidare till nästa hällristning, figurrika Hemstahällen.



 

Där var det lättare att komma upp och få beskåda alla ristningar.


 

Det var bland annat många inristade fotavtryck.


 

Då vi hade sett oss mätta på hällristningarna åkte vi vidare mot Enköping.


"Perspektiv på tillvaron", vi upptäcker strukturen

hos det landskap vi för enda gången genomkorsat.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards