Alla inlägg den 27 oktober 2022

Av wiolettan - 27 oktober 2022 09:19


Alla svärmödrars dag, är det idag, bland annat.


Varför heter det svärmödrar? Ett märkligt och konstigt ord tycker jag. Det finns säkert en anledning och förklaring men jag kan tycka att ordet svärmor kan bytas ut mot makesmor eller frumor. Jo, jag vet, det är löjligt och låter kanske också så, men svärmor har en sådan dålig klang, något negativt har kommit in i det ordet av någon anledning. Ofta framställs svärmor som någon osympatisk person. Det gör inte svärfar, vad jag har hört.


”Jag har precis varit på en trevlig och efterlängtad tur”.

”Jaså, var har du då varit”?

”Jag lämnade min svärmor på flygplatsen”.


De flesta har säkert en fin relation till sin svärmor. Jag hann inte träffa min mysings mamma, men enligt honom så skulle jag ha gillat henne och hon mig.


Min förra mans mor tyckte i alla fall om mig. Nja, jag vet inte om det var mig som person eller om det var att hon tyckte att jag skulle vara bra för hennes son.


Jag kommer ihåg att då jag och min dåvarande kille, vi hade haft sällskap ett tag, vi bråkade och jag blev arg och flyttade ut ur lägenheten och sa att ”detta går inte, vi är för olika". Det dröjde bara en dag så kom hans mamma och ringde på dörren hos mig, hon ville prata.


Det gjorde hon verkligen. Hon grät och sa att jag inte fick överge hennes son för då skulle han gå under. Han hade haft ett sådant besvärligt liv och hade nu äntligen funnit tryggheten i mig och skulle inte klara av om jag lämnade honom.


Det där begrep jag inte för han hade ju varit gift 2 gånger förut och var 12 år äldre än mig. Jag tyckte inte att det stämde, att jag skulle kunna vara hans räddning. Jag en enkel "bonnjänta", aldrig varit utanför Sveriges gränser, pratade "norrländska", knappt svenska och så han då, kunde svenska, engelska, portugisiska, franska och tyska, spanska, intelligent, beläst, bott både i Portugal och Brasilien och var berest och världsvan. Men jag lovade att tänka på saken. Hon pratade också om att jag borde tänka på hans ena son Peter, som då var 4 år och som min förra man hade vårdnaden om och som skulle bli så bedrövad om jag försvann hur hans liv. Det gjorde jag tydligen, tänkte till, för jag flyttade hem till dom igen och gifte mig.


Min svärmor och jag kom bra överens och vi hade en god kontakt.

  

Unga människor talar om sina planer och gamla om sina minnen.

Medelålders talar mest om hur gott det är med husmanskost.



 

I morse plus 7 grader och som synes solen var på väg upp.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards