Alla inlägg den 31 oktober 2022

Av wiolettan - 31 oktober 2022 08:38


Den dagen då Mysingen fyllde 80 år bjöd jag honom på en resa till Trosa med övernattning. Jag fick också följa med, det var en del av presenten.


Detta utspann sig i början av juni, cirka en vecka innan han blev akut sjuk.


Vi åkte som vanligt gamla, fina vägar, så vi fick se mycket. Vi åkte bland annat med Ekeröfärjan och den hade jag åkt med förut.


Men  färjan över Skanssundsleden hade jag inte åkt med förr. Färjan går mellan Hörningsnäs på Södertörn och Mörkö. 330 meter långt och det tar cirka 3 minuter. Kort och snabbt.


  

Stannade till i Grödinge kyrka. En gammal fin kyrka i romansk stil som uppfördes på 1100-talet. Gotiska stjärnvalv bär upp taket. Under 1300-talet samt 1700-talet  gjordes det stora förändringar. Senast som kyrkan restaurerades var 1982.



    

Predikstolen från cirka 1600-talet, är en av de äldsta bevarade i Södermanland.


  

Då vi kom dit var klockan  cirka elva på en söndag och då passade vi på att besöka en gudstjänst också. Här ser det mycket tomt ut, men det var innan gudstjänsten hade börjat. Efteråt fick vi ett mycket trevligt samtal med prästen.



    

Då vi kom till Trosa tog vi in på Trosa Stadshotell,  som ligger mitt på torget och som blev hotell 1872.


  

Rolig spegel ovanför sängen. Där syns nästan hela rummet. Mysigt rum. Där fanns allt som vi behövde.


Det fanns mycket att se i Trosa. Jag har visserligen besökt den staden flera gånger men det är en liten trevlig stad som jag gärna återvänder till. Trosa ligger mellan Södertälje och Nyköping och har varit stad sedan 1300-talet.


 

Gamla fina hus, lugnt och skönt.




  

Detta är gamla polis- och brandstationen. Idag är byggnaden en restaurang.



  

Detta var förr Trosas Rådhus men är nu Turistcenter.



 

Kanske det stämde in, en gång i tiden, detta talesätt. Vem vet.



 

Trosaån som mynnar ut i Östersjön, låg stilla och rofylld.


 

En och annan båt låg intill stranden. Den här ser lite rolig ut. "Påklädd" för vila.


Att gå runt Trosa tar egentligen inte så lång tid, men det gör det i alla fall, för det finns så mycket att se.


"Trosa världens ände" sägs det. Varför? Ja, det finns lite olika förklaringar till det. En är att förr i tiden fanns det bara en väg att köra för att komma till Trosa, sen slutade vägen och det gick inte att köra längre utan man fick vända.


Resor är det bästa sättet

att utbilda sig på egen hand.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards