Alla inlägg den 21 oktober 2022

Av wiolettan - 21 oktober 2022 08:59


Nu har jag berättat om vår miniresa till Enköping i tre inlägg så jag förstår att ni vill vila er ifrån berättande om resor. Jag ska prata om en tur runt Lötsjön istället. Men vänta bara, jag har en resa till att berätta för er, den vi gjorde en vecka innan Mysingen insjuknade, den jag bjöd honom på till hans 80-årsdag. Den dag då han och jag blev lika gamla igen.


Nu var det då Lötsjön. Vi har inte på hela sommaren gått runt hela Lötsjön, orken har inte varit där, men igår morse så dök den upp.

”Ska vi försöka gå runt sjön?”  frågade jag Mysingen.

”Men det är ju kallt” tyckte han. Det stämde visserligen, bara 2 plusgrader så inte var det någon värme.  Men vi travade iväg i ottan.


   

Tulegatan låg nästan öde, tidigt på morgonen och det var nästan mörkt. Löven var lite förrädiska denna tid på dygnet.

 

Dimman låg över marken, men vid trädtopparna såg vi solen vakna till liv.


 

Även över vattnet syntes dimman. Änderna hade vaknat och syns där till höger.



  

Vid gröna stugan fick vi för första gången se den nya pergulan. De har byggt om där. Förut var det förråd, toaletter och bänkar, plus över alltsammans tak. Syns kanske som om det är tak här också, men det är bara bräder, med mellanrum.  Många vackra blommor hade de ofta där också förut, men inte nu.



  

Dessa bänkar som dom hade placerat där, var lite annorlunda, men det gick ju att ta igen sig ett tag om man ville. Nu ville inte vi det, för kallt.


  

Dessa rådjur var kvar, det gladde mig.


  

Solen började mer och mer komma upp och det kändes bra.


  

I och med att det var vindstilla, som syns på sjön, så frös vi inte så mycket. Jag frös bara om händerna och fötterna.


  

Ett hjärta i vår väg, med lite höstlöv på sig.


Det blev en promenad på cirka 3 kilometer och det gick bra, fast det tog tid, men det har vi.


En liten sann barnhistora som jag tänkte på då jag sparkade till ett äpple som låg på trottoaren häromdagen:


Fredrik pallar äpplen i en grannes trädgård och blir tagen på bar gärning av ägaren.


"Du kunde väl ha frågat först, så hade du gärna fått ta. Vad tror du din pappa säger när han får veta detta? Han vill inte att du ska stjäla. Kom ihåg hädanefter att Gud alltid ser dig.


"Ja, det vet jag, men han skvallrar inte".



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards