Direktlänk till inlägg 24 november 2020

Tiderna förändras.

Av wiolettan - 24 november 2020 08:20


Tisdag, redan? Jag hinner inte med, så fort går dagarna, fast jag inte gör någonting alls, nu för tiden. Tittade i min 5-års almanacka vad jag gjorde för några år sedan. Då var det alltid något, inte mycket kanske eftersom jag inte är i jobbåldern, men något var det.


Träffade vänner, ut och åkte på lite längre resor, eller bara endagars bussresor, åkte färjan över till Åland, var in till stan och gick i affärer, hade SPF:s umgänge, till exempel med kören och olika träffar, bilade till mitt föräldrahem i Ångermanland, två eller tre gånger per år. Men nu, inget av allt detta och ändå springer tiden iväg. Klart, min kropp är ju nu också så mycket svagare.


Såg något annat i min dagbok. Jag har gått ner 2 kilo på 2 år. Ja, jag säger då det, inte är det något att tala om. Men, jag skulle vilja gå ner till normalvikt, till det fattas flera kilon.



Ju äldre du blir, desto svårare är det att minska i vikt,

därför då har din kropp och ditt fett blivit verkligt goda vänner.

 

Konstigt, du hänger in någonting i din garderob för ett tag,

sedan krymper det två storlekar.


Vi bilade till Farsta till min bror som behövde lite saker. Som tur är, så går han inte i affärer och handlar, känns bra.



    

Som synes, bilar finns det gott om.


 

Tunnlar tycker jag inte om att åka genom, men det är ett måste då vi bilar till Farsta.


 

Då jag åkte här så tänkte jag på de morgonsändningar som vi hör på radion ibland, att det är stopp i Söderledstunneln, eller att den är avstängd. Så mycket med biltrafik kan det vara här, tidiga vardagsmorgnar.




 

Bilar och åter rader med bilar fast klockan var vid 10-tiden en vardagsmorgon.


 

På hemväg. Fortfarande mycket med biltrafik.



 

Skönt att slippa åka bil varje dag. Det är jag så glad och tacksam över.


Några visdomsord av Platon:


Är människan måttlig och förnöjsam,

så är inte ålderdomen någon tung börda.

Är hon det inte, så är också ungdomen

fylld med besvär.







 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

24 november 2020 11:06

jo, det blir inte mycket gjort dessa dagar, går ut, tränar och läser mina böcker, en del lånat på biblioteket, ska hämta en ny idag. Det finns inga sittplatser på biblioteket, datorerna avstängda... ska ut i regn nu.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 november 2020 17:31

Likadant här, inte mycket blir gjort. Vi har fått en hel del andra rutiner, inget att göra åt, det går inte att leva som förr.
Jag har inte varit till vårt bibliotek under denna Coronatid, så jag vet inte om de där har ändrat något.

 
Gunnel

Gunnel

24 november 2020 13:06

Tunnlar är inte något som jag är förtjust i heller. Man känner sig så instängd. Haha! Jaså det är därför det är så svårt att gå ner i vikt när man blir äldre? Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

24 november 2020 17:33

Jag tycker inte alls om att åka i tunnlar men ibland blir man ju tvungen. Det finns en hel del tunnelsystem i Stockholm.
Nu har vi fått svaret, jag har ju alltid förstått att det har varit en hake någonstans. Kram!

 
wiper

wiper

24 november 2020 14:13

Håller med om att tiden bara rusar fram. Jag har ju inte heller så mycket på min agenda mer än blogg, promenader och lite bilturer. Just nu är man ju rätt låst också

Tråkigt att körsången försvann också i och med corona. Jag gick upp i vikt i och med hormonrubbning från en tumör. Är ändå smalare nu än jag var i början av 2000-talet. Jag är bara lite lat och just nu är man så sugen i och med tristess ;)

Lika mycket bilar hos er som hos oss. Jag tycker att det är mer trafik nu fast vi har en pandemi. Folk verkar vara ute mycket och åka precis som oss.

Ha nu en skön tisdag och var rädd om dig
kramar från Malin


http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

24 november 2020 17:44

Den flyger iväg, tiden.
Blogg, promenader och bilturer, det låter ju som en del att göra. Så kommer ju alla vardagliga sysslor till det, så tiden går.
Jag saknar våran lilla sånggrupp, men eftersom vi alla är mellan 75-93 år så måste vi hålla uppe, ett tag.
Kanske blir det att man småäter mer nu, jag vet inte.
Det var verkligen en hel del bilar ute i farten. Vi brukar oftast åka på helgerna och då är det lugnare på förmiddagarna i alla fall.
Tack och detsamma önskar jag dig, Malin.
Kram!

 
Anki

Anki

24 november 2020 14:21

Kan bara hålla med! Tiden går verkligen fort!
Så bra att ni kan handla åt din bror, men jag förstår att resan dit och hem kan vara jobbig. Jag njuter av att bo på landet och någon trafik att tala om är det inte här.
Kloka ord av Platon!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

24 november 2020 18:05

Vi handlar inte allt till honom utan bara det som han har missat, eller ibland affären, sänt fel produkt. Annars beställs hans mat hem till honom så han får kassarna fram till dörren.
Skönt det låter med ingen trafik, inga köer och ingen stress ute på vägarna. Han var vis, Platon.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

24 november 2020 14:47

Visst går tiden fort. Går du och handlar för din bror? Vågar du det? Jag handlade någon månad i somras, men nu är det barnen som ser till att jag få hem det jag behöver.
Var rädd om dig!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

24 november 2020 18:08

Tiden rinner iväg.
Nej, vi handlar inte till min bror, utan bara om han glömt eller fått fel saker, då åker vi dit, också för att kolla hur han mår och hur det går för honom. Han är ju i alla fall 93 år.
Mysingen handlar vår mat. Vissa mornar har några affärer öppet för riskgrupper, då kan jag följa med.
Tack, detsamma till dig, Ingrid. Kram!

 
Znogge

Znogge

24 november 2020 16:21

För min del blir det jobbet och sedan så tar vi det lugnt på fritiden och undviker definitivt att träffa andra människor. Däremot så är jag väldigt glad för att jag slipper åka kollektivt till jobbet. En källa till oro mindre i alla fall.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

24 november 2020 18:11

Det gör du rätt i, det gäller att vara så försiktig som möjligt och träffa så få personer som möjligt, utanför "sin krets".
Det kan jag förstå, då känns det bättre och du träffar inte så många obekanta så att säga.
Kram.

 
Ditte

Ditte

24 november 2020 17:55

Visst förändras tiderna. Kan också tycka att dagarna går fort men det är inte direkt så stor omväxling. Just det spontana som man kunde göra förr är ju verkligen begränsat. Men å andra sidan så är vi ju inte instängda och vi har mat för dagen och någonstans att bo och det är inte krig.
Jag är mycket ute och är så glad för det men noga med avstånden.
Fint att ni kan ta bilen till Farsta och hjälpa din bror. Men mycket trafik är det och jag förstår att man väljer att ta bil i stället för att trängas på bussar, pendeltåg och i tunnelbanan.
Var fortsatt rädd om dig.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

26 november 2020 17:21

Det är annorlunda nu och ibland känns det som om det dröjer innan det blir "som vanligt", men vi ser framåt. Vi har på något sätt fått annorlunda vanor och vant oss vid dom och tiden rinner iväg, snabbt.
Det är mycket vi har att vara tacksamma över, vi kan gå ut och gå och röra på oss, mycket värt.
Du har så rätt i det du skriver.
Bra att du är noga med avstånden, jag tror att det är viktigt.
Förr åkte vi ju ofta till Farsta med tunnelbana, men det vågar vi inte nu.
Vi brukar prata om då vi åker där i köerna, var kommer alla bilarna ifrån och vart ska dom?
Tack och detsamma till dig, Ditte. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

24 november 2020 17:56

Jag varken kör eller åker bil, tycker det är skönt att slippa. Men i pandemin hade det varit en lättnad att kunna ta mig iväg, då jag vägrar buss och tåg.
Tiden flyger iväg, visst gör den det.
Var rädd om dig, fina.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

26 november 2020 17:23

Ja, ibland är det för oss, tvunget, om vi ska komma någon annanstans än några kilometrar hemifrån. Det är stor trängsel på bussar ibland och även på Tunnelbanan har jag hört, inte bra.
Fint att du har din cykel.
Tack och detsamma till dig Gerd. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

24 november 2020 22:00

Tänker att det är lite sunt att ha lite hull. Här sett sjuka människor försvinna nästan till intet.
Du rör dej ju en hel del. Det tror jag bär allra viktigast. Första bilresan med dej fick vi idag. Får bli promenad nästa gång. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

26 november 2020 17:27

Kanske är det bra att inte vara för tanig, men något mitt emellan vore bra. Jag ska inte klaga men ibland skulle det vara skönt att gå ner några kilon.
Där håller jag med dig fullt ut. Det är otroligt viktigt att vi rör på oss, att sitta stilla för länge är inte bra, rörelse för benen och blodcirkulationen är toppen.
Kanske det blir så, vi får se. Kram!

 
Primrose

Primrose

24 november 2020 23:52

Sanna ord av Platon ,-)
De andra stämmer de också! ,-))
Kul att komma ut lite , här blir det inte mycket, nu har vi ju varit sjuka, då blev det otroligt lite, Men annars så blir det inte mycket då heller ,-)) Det är hundarna som ska ha sitt!
Fina bilder, ,-) kul att se din resväg!
Ha det jättefint Varm KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

26 november 2020 17:29

Platon var en vis man på många sätt.
Det är inte lätt att vara i rörelse så mycket om man inte är frisk.
Förstår att orken inte finns där och hoppas verkligen att ni snart är friska och krya igen.
Hundarna måste väl ute flera gånger om dagen och då får ni frisk luft.
Tack Primrose.
Ha det bra och kram till dig.

 
Amisa

Amisa

25 november 2020 20:29

Ja, dessa jäkla bilköer! Nu är det ju lite speciellt att säkert fler än vanligt tar bilen under Coronan för att minska smittrisken, men jag gissar att bilköerna ringlade långa redan innan pandemin kom?

Det är inte klokt att folk sitter och åker en och en i varsin bil, samtidigt som vi har en miljökris att hantera! En miljökris som kan komma att få mycket mer långvariga negativa effekter än vad Coronan har. Vi måste bli bättre på att använda kollektivtrafik, då det är möjligt och att få våra politiker att satsa på att bygga ut den så att den fungerar väl.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

26 november 2020 17:37

Det verkar som om det är fler som tar bilen nu, men jag har inga direkta belägg för det, men det är jämt så mycket bilar ute på stan. Utom söndagsmorgnar, då är det lugnt även på den fronten, skönt.
Där har du helt rätt. Tänk om det kunde ordnas med samåkning. Det fixade ju en hel del av Stockholmarna de dagar det var strejk, på den tiden som jag förvärvsarbetade.
Det måste mycket till för att komma till rätta med biltrafiken och dess verkningar.
De kan ju börja med att förbjuda dessa enormt stora bilarna, ser ut som jeepar, att köra inne i storstaden. Det skulle vara en bra början.
Fast vi har bil så åker vi nästan alltid kommunalt här i storstaden, utom nu med denna pandemi, då vågar vi inte trängas med folk.

 
Augusta

Augusta

28 november 2020 00:23

Men då ni skall t.ex till Farsta är det ju bra med bil i dessa tider. Inte så säkert att åka kommunalt. Många som hostar där. Kan vara vanlig förkylning men också Corona.
Ja detta år här det inte hänt mycket, så är det bara.
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

28 november 2020 09:21

Helt rätt. Tunnelbaneåkning hela den vägen känns faktiskt inte säkert, som det är nu. Många åker den blåa linjen in till stan och sedan gröna vidare ut ur stan. Gjorde vi ju förr, innan Coronan.
Det blev ett annorlunda år, märkligt på något sätt.
Kramar från oss till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards