Direktlänk till inlägg 23 september 2021

Vardagsliv.

Av wiolettan - 23 september 2021 09:04


Vi hade inte så mycket med bensin i tanken och jag frågade Mysingen häromdagen om vi inte skulle tanka.

”Nej” sa han, ”jag tycker att vi väntar till efter besiktningen för att se om bilen går igenom”. Han kanske menade att om bilen fick körförbud, så behövde den ingen bensin.


Det kallar jag en äkta pessimist.


Men, vi väntade och igår besiktigade vi bilen och den gick inte igenom. Inte att bli så förvånad över, bilen är i alla fall över 21 år.  Visserligen var det inte något stort fel, men den måste i vilket fall som helst, in på verkstad.  Det var fel på en styrled. Mysingen har fixat detta själv, förr om åren, men nu tyckte han att någon annan kunde laga felet. Jag är benägen att hålla med honom om det.


Mysingen och jag har för det mesta gått tillsammans till affärer då vi skulle inhandla mat. Det har fungerat bra för oss båda, har jag tyckt.


Men, nu följer jag sällan med. Till affären går det bra, men tillbaka så måste ju Mysingen bära kassar och kan inte hålla mig i handen. Jag har lite lätt för att vingla till.  I förrgår innan han gick iväg till Willys så frågade jag honom:

”Tycker du att det är tråkigt att gå ensam, att inte jag följer med så ofta numera”?


Han stannade upp, tänkte till ett tag och sa:

”Nja, nu får jag grumsa som jag vill utan att någon säger till”.


Jag kunde inte låta bli att skratta. För det stämmer säkert.



Tala hjärtligt, hjärtats ord,

likna lärkorna i nord.

De har sommar under vingen,

sprider fröjd på jorderingen.

 

Tala ljuvligt, lugnt och ömt,

snart sitt timglas tiden tömt.

Tala milt, det kommer åter.

som ett eko, hör det låter.



   

Tornparken på morgonen.



 

Rönnbär, utanför vårt fönster. Mycket rönnbär, kall vinter. Ja, vi får se.


 

Tack Gud för marken, skogarnas grönska.

Varje ny morgon, ny är Din nåd.


Var rädda om er och varandra.




 
 
Ingrid

Ingrid

23 september 2021 10:03

Så retligt att bilen inte klarade besiktningen, men det ordnar säkert en verkstad hur lätt som helst.
Vilka maffig rönnbärsträd - det ser likadant ut här, så det blir säkert en kall vinter.
Ha en fin torsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 september 2021 11:06

Joo, lite retligt var det allt, men vi blev glada över att det inte var något stort fel. Nästa vecka ska vi försöka lämna in den.
Ja, i år verkar det vara mycket med bär på rönnbärsträden och många blir då så vackra.
Du tror också på en kall vinter då? Jag har hört så i alla fall.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

23 september 2021 11:06

styrled är ju viktigt att fixa... min bilmekaniker tyckte alltid att jag ska besiktiga först, och sedan bara fixa det som behövs. Vi har "ärvt" svärsonens bil, femton år... men bromsar och sånt måste man fixa ibland, jag tog en fin promenad i skogen, småregningt och vackert.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 september 2021 11:10

Det är en viktig led så vi får försöka få tid nästa vecka på verkstaden.
Det var ju en ovanlig bilmekaniker, men man får en känsla av att han är ärlig.
Vissa saker på en bil tar stryk efter många år och mil, bara att åtgärda.
Skönt med promenader.
Det regnar här nu också.

 
Geddfish

Geddfish

23 september 2021 11:36

Tråkigt när inte bilen gick igenom besiktningen men detta fixar en verkstad lätt. Så kan ni fylla på bensin igen.
Viktigt att inte vingla när man går. SÅ lätt att ramla. Jag tänker ofta på det, jag som bor själv också.
Hoppas du får en fin dag! Här är dagsregn men jag byter ut ärendena mot innepyssel och hoppas på en utedag i morgon.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

23 september 2021 16:23

Det tycker jag också, men egentligen, vad annat kan vi vänta oss. Vi får vara glada så länge som bilen inte har större och dyrare fel, i den åldern.
Ja, vi måste ta det försiktigt. Jag får lätt yrsel, så jag försöker parera så gott det går.
Du får vara rädd om dig Gerd så att du inte ramlar.
Tack och detsamma önskar jag dig. Här har det regnat i stort sett hela dagen, men nu har det hållit uppe ett tag. I morgon blir det bättre. Kram!

 
Znogge

Znogge

23 september 2021 14:11

Vissa saker är det nog bättre att låta en expert fixa och en styrled låter som en sådan. Bilen har onekligen en del år på nacken så då får man nog räkna med ett och annat. Så länge det är lönt att laga är det väl lika bra.
Du har inte funderat på en rollator? Den ger ändå ett bra stöd och gör att du kan hänga med även om Mysingen behöver ha händerna fria.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 september 2021 16:27

Det är visst och sant, de har alla de rätta verktygen och vet precis hur det ska fixas. Inte lätt då, om det är ett sådant fel så att bilen måste hissas upp.
Detta är säkert lönt att laga, blir det något större så får vi fundera på det då, om vi ska ha någon bil, eller inte.
Jo, jag har köpt en rollator och även provat den, men jag känner mig så gammal då. Men, du har så rätt, snart blir det väl ingen annan råd. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

23 september 2021 15:48

Vacker dikt! Tänkvärd!
Rönnbär är det gott om! Hoppas verkligen att den gamla spådom inte faller in.
Snö klarar jag mig utan!
Härligt att man kan se humorn i det som egentligen är lite tråkigt
Ha en fin torsfagseftermiddag! Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

wiolettan

23 september 2021 16:30

Dikten är tänkvärd, verkligen.
Jag såg det då vi var i Ångermanland också, att det var mycket bär på rönnbärsträden.
Det är ju inte säkert att det blir en kall och snörik vinter, men vi får se. Snö gillar jag, men inte halkan som kan vara på vintrarna.
Man får lätta upp vardagen så gott det går, det blir liksom roligare då.
Tack och detsamma till dig, Anna-Lena. Kram"

 
Gunnel

Gunnel

23 september 2021 17:48

Min bil var inne på besiktning förra veckan och gick genom. Den är i och för sig inte så gammal. Det är inte lätt det där när man känner sig vinglig. Inte behöver du känna dig gammal för att du har rollator. Det finns ju många yngre som använder det med. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

23 september 2021 21:22

Så skönt att din bil fick godkänt, det känns absolut lättare att åka ifrån besiktningslokalen om allt är OK.
Tråkigt detta med yrsel, men bara jag inte ramlar så, det har ju hänt och det är jobbigt.
Du har säkert rätt om detta med rollator, en känsla som jag har bara som jag borde arbeta bort. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

23 september 2021 21:38

Hur irriterande det än är att få en anmärkning på bilbesiktningen så är det väl ändå bra att bilen kollas och att eventuella fel fixas innan dom orsakar en olycka där kanske ni eller andra kan komma till skada? Jag brukar tänka att också vi människor borde ha regelbundna hälsokontroller, så att åkommor kan upptäckas innan dom hinner bli riktigt allvarliga.

Det låter bra att ni kan vara så ärliga mot varandra och att du förstår att Mysingens kommentar handlar om honom och inte om dig.

Ha ett trevligt veckoslut!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

24 september 2021 21:42

Håller med dig. Vi blev tacksamma att det inte var värre, för bilen är gammal och har gått en del,. ja kanske inte så mycket, men delar slits med åren, det kan bli rost, men det hade den inte.
För hjärtat går jag på regelbundna kontroller, eller kanske mera för min pacemaker. Men, det är viktigt att må bra och försöka sköta om sig.

Jo, men så är det. Mysingen och jag har mycket roligt ihop och skrattar tillsammans.

Tack Amisa. Jag önskar dig också en trevlig helg.

 
Anki

Anki

24 september 2021 09:32

Lite tråkigt med ombesiktning, men skönt att det gick bra i övrigt - och det är nog klokt att lämna in bilen på verkstad och inte göra det själv - han är ju ingen ungdom längre din Mysing :)
Tänkvärt och vackert där på din sista bild!
Önskar er båda en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

24 september 2021 21:45

Visst, det hade varit trevligt om den hade gått igenom, men kanske det inte var något som vi kunde förvänta oss.
Jag tror också det, jobbigt ligga under en bil och meka vid hög ålder. Mysingen är visserligen yngre än mig, men ändå så närmar han sig 80-års strecket.
Ja, det är en fin strof.
Tack och vi önskar dig detsamma, Anki. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

24 september 2021 09:45

Hej Wiolettan!
Bra att bilen går att åtgärda. Dyrt köpa ny. Bil skulle jag vilja ha. Förr hade jag alltid bil. Inte kört på 15 år nu...
Fina bilder!
Kram P

http://www.spanienblog.se/preciosa

wiolettan

24 september 2021 21:47

Hej Preciosa!
Ja, det gör det och förhoppningsvis så blir det inte alltför dyrt, enligt vad Mysingen tror.
Det är en viss frihet i att ha bil, men det är dyrt också. Och parkering här i stan, inte alltid lätt att hitta plats och ändå kostar det en massa slantar.
Tack och kram till dig.

 
Ditte

Ditte

25 september 2021 21:08

Ja, det är ju vardagen vi oftast befinner oss ...
Synd att bilen inte passerade utan anmärkning men hoppas det går smidigt att åtgärda. För även om bilen är till åren så vet ni ju att den i sig är bra.
Vi har ingen bil och har inte saknat den och när vi ett år kört 400 mil så kändes det onödigt. Man kan ju hyra en och det har vi gjort några gånger. En bil är ju också förenad med en hel del kostnader, Vi hade garage så slapp leta parkering och det var skönt.
Bra att du stannar hemma och inte går med till butiken för det är lätt att både vingla till och att falla.
Och du och Mysingen kan ju promenera när händerna är fria.
Var rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

27 september 2021 09:17

Det går säkert lätt att åtgärda detta fel och inte ska det bli dyrt heller, enligt Mysingen.
Vi gillar denna bil för vi sitter så bra i den, den är inte så låg utan det är lätt att komma i och ur och det behövs nu då vi har blivit lite äldre.
Att bo nära kommunikationer är en klar fördel om man inte har bil, det går ju inte promenera till alla ställen.
Jag tror att man tjänar på att hyra, än att ha någon själv, om man inte använder den så mycket. Vi vill ju gärna kunna åka till landet någon gång och då är det bra med egen bil.
Usch ja, för att leta parkering inne i Stockholm, kanske inte så lätt, bra att ni hade garage.
Det har blivit så den senaste tiden att Mysingen går själv och handlar så behöver han inte ha besvär med mig.
Tack, detsamma till dig Ditte. Kram!

 
wiper

wiper

27 september 2021 07:47

Det var en fantastisk bil som hållit så länge. Jag har haft många bilar men ingen har fungerat så länge. Vad bra att det bara var ett litet fel men ni måste ha skött om den väl och den kommer att rulla vidare på vägarna. Vi har fått skrota många bilar

Vad härlig han är Mysingen ;). En fin liten dikt. Vad fin Tornparken ser ut

Ha nu en skön början på veckan
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

27 september 2021 09:22

Den har varit bra bilen och trogen. Har inte krånglat så mycket. Eftersom vi trivs med den så känns det så roligt om den går igenom besiktningarna. Tänk om den kanske hinner bli en veteranbil, det vore häftigt.
Under årens lopp har vi också haft flera bilar, men denna har varit med Mysingen sedan 2004, tror jag. Han köpte den begagnad av en dam som hade blivit änka. Den var i fint skick.
Jo, Mysingen har humorn kvar och vi kan ha riktigt roligt ihop.
Tack Malin. Tornparken ligger helt nära oss och det är en fin oas.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Göran

Göran

27 september 2021 07:57

Tråkigt med bilen men samtidigt bra att det inte var värre fel. En styrled kostar bara några hundralappar och arbetet borde de inte ta mer än en timme för. En annan fördel är att de då också ska kolla även hjulinställningen efteråt. Det kan vara svårt att fixa själv om man inte är väldigt duktig. Men ni blir väl knappast ruinerade i alla fall. Härliga bilder du visar upp också.
Och så var det ju det där med rönnen... Jag vidhåller att alla de där talesätten bara är gammalt skrock. Rönnen får mycket bär om det finns gott om pollinerande insekter vid blomningen. Punkt!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

27 september 2021 09:28

Visst, det var skönt att det inte var värre skavanker eller större fel.
Då borde det inte bli så dyrt denna gång, om du har rätt, vilket du säkert har. Det känns betryggande. Du har ju samma märke.
Vi har råd med detta och det är jag tacksam över.
Jo, jag läste ditt inlägg där du skrev om rönnbären och jag är benägen att hålla med dig om detta, det låter vettigt. Men de gamla, de gick efter andra saker och vissa stämde, andra inte.
Punkt! Ja, där tog du i. Men, har man rätt så har man.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

27 september 2021 08:34

Alltid mysigt att göra ett bloggstopp här. De fixar säkert till bilen. Sedan blir det tankning och någon trevlig utflykt.
Jag vet inte vad grumsa betyder?
Synen på en rollator har verkligen ändrats. Nu ser jag många i olika åldrar använda dem. Du kunde ta din till affären så kan du ta något lättare på den tillbaks. Så hjälper du till. Annars kan du ta hans hand under ex. morgonpromenaderna.
Var rädd om dig.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

27 september 2021 09:33

Tack Bosse, det var snällt sagt.
Jo, det ska snart bli tankning och jag hoppas på en trevlig liten utflykt också, snart. Nu har allt satt igång för Mysingen så han har lite att göra, men snart så, kanske.
Grumsa, betyder ungefär samma sak som muttra och knorra.
Så är det kanske, beträffande rollatorer. Det är väl mer känslan som jag har och det är ju uppåt väggarna galet att tänka så, jag vet.
Mysingen har sagt samma sak. Att vi då kan hänga kassarna på handtagen på rollatorn och då slipper han bära. Inte dumt tänkt alls.
Var rädd om dig du med, Bosse. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards