Direktlänk till inlägg 8 oktober 2022

Upptäcker helt plötsligt...

Av wiolettan - 8 oktober 2022 09:22


...att jag inte har skrivit något här på cirka en vecka. Livet har kommit emellan på många olika sätt.


I natt var det regn och även då jag vaknade i morse, men efter en stund så blev det uppehåll och vi kunde gå ut och få luft, vilket vi kände att vi behövde.



 

Hösten har kommit och det kändes kallare än de 10 plusgrader som termometern visade. Kanske det berodde på att det blåste rätt så bra.



  

Ett stort äppelträd som står kvar många år efter det att villan som låg här är borta. Men trädet fick vara och det är ju vackert fortfarande.


 

Och, många äpplen ramlar ner.


Vi har haft celebert besök i några dagar. Mina småsyskon, eller tvillingarna, som de ofta blev kallade som små, var  hos oss.  De kom från Västerbotten, respektive Ångermanland. En mycket trevlig överraskning. Dubbelt så roligt eftersom vi inte har kunnat bilat norröver denna sommar. Då bilade dom ner hit istället, glädjande nog.


Det är trevligt att ha många syskon. Undrar om vi bråkade mycket som små? Jag kommer inte ihåg. Men jag skulle tro att jag, då som nu, hade mitt häftiga humör och då som ung så kanske jag inte behärskade mig som jag kanske gör nu. Jag säger kanske, för jag vet att jag kan brusa upp nu också, det kan säkert min Mysing bekräfta. Jag hade ju en syster som var två år yngre än mig och tvillingarna var 7 år yngre, så i så fall var det väl dom som råkade ut för mitt humör. Dom äldre kanske jag inte "vågade" mig på.


En sann barnhistora, den skulle kanske kunna vara ifrån min  barndom.


"Mamman har undervisat sina pojkar om vikten av att vandra "den rätta vägen", godhetens och kärlekens väg. Den vägen var Jesu väg, slutar hon.


Kalle, som är ett par år äldre än lillebror Janne, har gripits av mors undervisning och ber i sin aftonbön:

Käre Jesus, jag vill gå din väg. Du vet ju att jag vill gå med dig. Hjälp mig, så att jag kan gå din väg.


Janne som ligger med tummen i mun och lyssnar på storebror utbrister till slut:

"Men stick iväg då Kalle och ligg inte där och tjata bara!"


Önskar er mina läsare en trevlig helg.







 
 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

8 oktober 2022 11:43

🙂🤣
Är ju lite avundsjuk på er som har fler syskon... och då framförallt systrar. Har ju bara en bror, åtta år yngre. Tycker mycket om honom och hans fru...och även deras två söner..
Men jag medger... jag har alltid saknat en syster, en jämnårig en. Så det var därför jag ville ha våra två barn tätt. Är 22 månader emellan. De två tjejerna hade kul ihop när de var små.... men avståndet...och familjeliv... gör att de inte ses så ofta som de skulle vilja ..
Schysst av dina tvillingsystrar att åka och hälsa på. Tror att de också uppskattade att träffa dig! Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

8 oktober 2022 16:23

Det är trevligt att ha många syskon. Mina föräldrar fick 5 pojkar och 5 flickor. Nu är vi 3 flickor kvar och 3 pojkar. Märkligt.
Det blir ju ofta en speciell relation syskon emellan och den är fint att ha en bra relation med sina syskon. Alla har ju tyvärr inte det.
Som äldre blir det ju automatiskt att vi inte kanske kan ses så ofta, som jag förstår också gäller dina barn.
Det får jag hoppas, att mina syskon tycker om att träffa mig. Kram!

 
Znogge

Znogge

8 oktober 2022 11:51

Så mysigt med besök av dina yngre syskon. Förstår att det var uppskattat med tanke på att ni inte kunde åka någonstans i somras. En stor syskonskara var ni verkligen.
Vilken söt liten historia!
Önskar en fin lördag nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

8 oktober 2022 16:26

Ja, det är trevligt på så många olika sätt.
Denna vår och sommar blev ju annorlunda och därför kunde vi inte åka norröver, men vi hoppas att vi ska klara av det nästa år istället.
Jag tycker om små barnhistorier. Barn är ju så spontana och säger ofta vad de tycker.
Tack och jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

8 oktober 2022 12:44

Vad trevligt att få överraskningsbesök!!

Jag önskade mig alltid syskon. Nog för att vi hade fosterbarn, sommarbarn osv, men de försvann.
Jag är äldst i min generation sedan väldigt många år men glädjande nog har jag fyra barn.
Vilken söt barnhistoria!

Kram! 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

8 oktober 2022 16:28

Det var verkligen uppskattat.
Jag har ju alltid haft både äldre och yngre syskon så jag vet inte hur det skulle kännas att inte ha några. Men det är ju så hos många familjer nu för tiden att de har ett eller två barn, så tio är ju annorlunda.
Jag tyckte också att barnhistorien var söt.
Kram!

 
Hannele

Hannele

8 oktober 2022 20:31

Trevligt långväga besök. Skurar kan komma brottsligt nu, men är ute ändå. Ni kan väl plocka några äpplen och göra äppelkräm.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

12 oktober 2022 08:39

Det var verkligen trevligt att ha mina syskon här.
Det skulle man kanske kunna göra. Men jag tror att detta äppelträd är så gammalt och äpplena är därefter.

 
Ingrid

Ingrid

8 oktober 2022 20:36

Vi har haft lite varmare än ni den senaste. 14-15 grader, riktigt behagligt trots blåsten.
Vildvinet är verkligen fint nu!
Kram och ha en fin helg!

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 oktober 2022 08:42

Det låter som om ni har varmare, men kanske inte så mycket. Blåsten tycker jag gör att det inte blir så trevligt att vandra.
Jaha, är det vildvin, jag har dålig koll på växter har jag märkt.
Tack så mycket. Kram!

 
wiper

wiper

9 oktober 2022 10:42

Man måste ju få göra lite annat också ibland så det är inge fara på taket som dom sa förr ;)

Härlig bild med höstfärgen mot muren. Vi har bara 4 grader varmt på morgonen men solen skiner så det blir nog varmare

Vad härligt att det fina äppelträdet fick stå kvar. Sånt uppskattas ju för grönska behöver vi mycket av

Vilket härligt besök ni fick så jag förstår att ni hade det roligt

Ha nu en skön söndag
Kram från Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 oktober 2022 08:46

Helt rätt Malin, så är det.
Det lyste så fint där utmed Fredsgatan och den är vackert att titta på, denna mur. Det märks att det går mer och mer emot höst, i morse hade vi bara 3 plusgrader.

Märkligt att de inte tog bort trädet, men bra, ett vackert träd som fortfarande blommar vitt på höstarna för att sedan ge lite frukt.

Det var så roligt att ha mina syskon här, det blir inte så ofta.
Tack och ha det bra du med. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

10 oktober 2022 10:56

Vad trevligt att ni fått besök av "tvillingarna". Skönt att de kunde komma till er istället detta år.
Hösten har verkligen kommit på allvar. Bra att ni kunde gå ut så krafterna kommer tillbaka, en bit i taget, för din älskade man.
Kram, Bosse
Ps. På lördag börjar årets korsordsmästerskap med ett kval.

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

12 oktober 2022 08:52

Ett trevligt besök var det. Alltid roligt att få träffa dom, så snälla och omtänksamma, riktiga medmänniskor.
Tvillingarna plus en till syster bodde ju här hos oss i våras också, i samband med vår äldsta brors bortgång.
Min man blir starkare och starkare och vi försöker att gå ut varje dag. Det går en bit i taget, som sagt.
Tack för informationen Bosse. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

11 oktober 2022 11:18

Så kul att å träffa syskonen. Jag har bara en syster men det är guld värt att ha ett syskon och kunna prata gamla minnen med. Vilken söt historia! Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 oktober 2022 08:54

Det var riktigt roligt. Syskon emellan har ju många minnen tillsammans och det är så trevligt att få bara prata och umgås.
Historien är sann och söt, tycker jag också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards