Direktlänk till inlägg 3 oktober 2016

Sakletarna på promenad.

Av wiolettan - 3 oktober 2016 09:17



Ny dag och en ny vecka som är så välkommen.


Jag har inte hunnit vara här inne så mycket de senaste dagarna för vi har haft besök av två av mina yngsta syskon, tvillingarna, samt ett syskonbarn. Det har varit trevligt och roligt att träffas och umgås.


De kom inte bara för att hälsa på mig utan skulle på vernissage. Ett annat av mina syskonbarn, som går på Konsthögskolan, skulle visa sina alster, nu i fredags.


Men, tyvärr så blev det inte så. Det utbröt en stor  brand på Konsthögskolan veckan innan, som ni kanske har hört talas om. Osäkert om den ena byggnaden kan räddas. Så nu är vernissagen uppskjuten på obestämd tid. Tycker så synd om eleverna där.


Den är Sveriges största i sitt slag och det är inte så lätt att komma in där. Trycket är hårt och ansökningarna är många.



   

På vår morgonrunda såg vi en märklig skylt. ”Har någon sett min katt”? Jaha, och hur ser den ut och var försvann den och vem ska vi kontakta? Konstigt från början till slut.


   

Tror inte att det är deras katt, dom som har satt upp denna fina stege till sitt husdjur. Omtänksamt och fint.


   

Fint med ett litet hjärta in till herrarnas.


   

En barnmössa med hjärtan fanns också på vår väg.



Förr i tiden, på våra promenader så fann vi ofta småpengar så det kunde komma upp till någon tia eller så. Nu ser vi sällan något i den stilen, inte en endaste liten krona. Det verkar som om alla betalar med kort. Jag har inte börjat med det ännu, bara om det är något dyrt. Jo, det förstås, hos frissan, hon vill inte ha kontanter.


På tal om kontanter. Idag kommer det nya ut i handeln. 100-lappar och 500-lappar. En- två -och femkronor blir också nya. 20- kronors sedlarna och 50-lapparna kom förut. Ja, jag säger då det. Det kontantlösa samhället tillverkar nya pengar.


Ha en finfin dag.


Tillägg:

En uppmärksam läsare har sett att jag har skrivit fel och jag har därför rättat till det.


Det var på Kungliga konsthögskolan branden utbröt. Jag skrev Konstfack. Ber om ursäkt för detta.




 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

3 oktober 2016 10:11


Undrar var eleverna nu får vara?
Söta bilder...

Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
znogge

znogge

3 oktober 2016 11:08

Till vissa utbildningar är trycket enormt och dit hör konstfack. Hoppas det finns en reservplan för eleverna under tiden.

Kram och ha en fin dag!

http://znogge.wordpress.com

 
Geddfish

Geddfish

3 oktober 2016 11:34

Inte nog med att det kontantlösa tillverkar nya pengar, det är DYRT!
Så tråkigt med Konstfack. Hoppas det löser sig snart.
Så många hjärtan ♥
Trevlig måndag och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

3 oktober 2016 12:53

Det där med en trappa till katten hade en väninna till mig på 60-talet. Hon började med att sänka ner en stor fin korg - och det gick bra tills katten en dag blev rädd på vägen upp. Den kastade sig över hennes arm och satt in klorna allt vad den orkade. Det hör till saken att katten var en mycket aggressiv katt, så den tog nog i lite extra så det blev stora köttsår! Sen byggde hennes kille en trappa.....
När man var där och hälsade på så fick man sitta alldeles still i soffan, annars hoppade katten på en. Ibland gick den på soffryggstödet bakom och då var man riktigt orolig för den kunde få för sig att hoppa upp och bita och riva en i huvudet - vi var alltså inte där så ofta precis! Den "försvann" redan efter något år. Som tur är så har jag haft flera katter, så jag vet att katter gör inte så där utan att det är något fel.
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

3 oktober 2016 22:38

Vad trevligt med besök! Men mindre trevligt, rent av obehagligt med branden på Konstfack. Har läst om den i svenska tidningar.
Vad gäller kattskylten hade det ju varit bra med en beskrivning av katten.
Kattrappan har jag sett i Stockholm på flera ställen och har även vänner som har en. Väldigt skönt för katt och ägare.
Tack för påminnelsen om de nya pengarna. Jag hade helt glömt bort det.
För min del använder jag sällan kort utan kontanter och är tacksam så länge de fungerar.
Skickar en stor kram till dig.

http://akker.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

4 oktober 2016 19:26

Jag läste om branden på Konstfack. Det är så otäckt när det brinner.
Ja, nog är det konstigt attan ger ut nya kontanter när ingen, varken banker eller affärer vill ha dem.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards