Direktlänk till inlägg 4 september 2019

Åtta sorters bär.

Av wiolettan - 4 september 2019 08:18


Det känns lite ledsamt att ”semestern” är över för denna gång. Ja, jag kallar det för semester då jag reser hemifrån och upplever något annat, på annan ort. Kan tyckas att jag har semester hela tiden eftersom jag är 78 år och pensionär, men det känns ändå lite annorlunda att åka iväg lite, än den vanliga lunken, hemmavid. Sommar och inte så många åtaganden och möten för mysingen heller.


Men nu är vi tillbaka och det har redan varit både styrelsemöte och vakt på SPF lokalen och veckan som kommer är det också en del inbokat. Allt återgår till det vanliga så att säga.


Min bror som brukar följa med oss norröver orkade inte det denna gång, vilket vi tyckte var tråkigt. Han sa att han kände sig gammal, matt och orkeslös. Visserligen är han 92 år, men har alltid var pigg, äter inga mediciner och klarar sig själv.


Nu har jag i alla fall ringt till vårdcentralen så att han kan få hjälp med en rollator och kanske annat han också kan behöva, eftersom han har lite svårt att ta sig fram och blir yr ibland. Han hade ramlat hemma och hade haft all möda i världen för att ta sig upp igen, berättade han. Men, trygghetslarm, nej det ville han allt tänka på lite.


Jag tog inte så många foton under ledigheten,  men några blev det. Bilden av mig, vid min presentation, till höger, är från augusti i år.


   

Även denna som min yngsta bror tog, av mysingen och mig, på en morgonpromenad är från i augusti i år.



 

Lugnet råder verkligen i skogarna och runt om där i Ångermanland. Annat i städerna förstås


 

Det verkar bli mycket rönnbär i år. Träden lyste röda och granna, knappt att vår lilla stuga syntes.



 

På tal om bär. Denna goda äppelpaj gjorde min ena syster av egenhändigt plockade blåbär och hallon.



Denna sommar åt jag av sju sorters olika bär, direkt ifrån bärbuskarna.


Hallon, blåbär, röda vinbär, svarta vinbär, smultron, krusbär och några lingon hade också kommit. Hjortron har jag också ätit, men årets skörd var slut, så dom kunde jag inte plocka, men fick av dom som min yngsta bror hade plockat tidigare. Det blir 8 olika sorter.


   

 En morgon dök det upp ett hjärta i kaffekoppen.



 
 
Lena i Wales

Lena i Wales

4 september 2019 09:08

skönt att du haft det bra och alla dessa bär.Underbart
Här i Wales har vi knappt några vilda bär och heller ingen allemansrätt.
Tråkigt att din bror inte kunde komma med, men sådant är livet ibland.
Ha sköna dagar hemma!

http://leniawales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

4 september 2019 09:55

Jag hade det så lugnt och skönt, till och med lagom vädermässigt också, inte alltför varmt.
Bär och svamp som finns i skogen, bara att plocka är en stor förmån som vi har. Nu hade min bror också på sin tomt en mäng bär och bärbuskar.
Allemansrätten tar vi nog mer eller mindre för given och tänker inte på att det inte är så överallt.
Ja, min bror var också besviken.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

4 september 2019 10:39

mums, i Finland gör man paj med vetedeg.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

4 september 2019 11:30

Ändå var det godare än det ser ut.

 
Gunnel

Gunnel

4 september 2019 10:50

Så smaskigt att äta färska bär. Jag tror att hjärtan dras till dig, för du hittar dem överallt. Underbart! Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

4 september 2019 11:32

Färska bär är otroligt gott. Ja, jag älskar bär överhuvudtaget, men direkt ifrån skogen är ju en särskild känsla.
Märkligt detta med hjärtan, men ibland så finns dom bara där framför mig. Kram.

 
geddfish

geddfish

4 september 2019 11:09

Hjärtans gott kaffe! Och åtta sorters bär, mumsmums.
Jag plockar varken bär eller svamp nuförtiden, kommer inte ut i skogarna, då jag ingen bil har.
Visst är det semester, då man reser bort! Ha en skön vardag hemma!
Så vacker du är på profilbilden!
Kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

4 september 2019 11:36

Det stämmer bra Gerd, hjärtligt var ordet.
Bär ifrån kvist direkt är ju roligt att få äta, men det går ju bra ändå.
Där hos min bror är det nära till blåbärsskogen, den finns bara ovanför vårt hus, till och med lite på vår mark. Min bror har en del skog och det växer både blåbär, lingon, hallon och hjortron där, bra år.
Hoppas att du har det bra och får må bra.
Tack snälla Gerd och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

4 september 2019 16:27

Vilka härliga bilder från er semester för visst har man semester även som pensionär. Det var synd att din bror inte orkade följa med men desto bättre att du kunde vara behjälplig med rollator och annat.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

4 september 2019 16:53

Det känns i alla fall som semester och ledighet. Tack Znogge, några bilder blev det men inte så många denna gång.
Min bror säger att han börjar att bli gammal, så jag tror att han känner sig trött. Men, helt klar i huvudet och det är jag så glad över. Trevlig kväll. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

4 september 2019 18:23

ja, nu är nog sommaren slut för i år och vardagen tar vid - på gott och ont ...
Ser ut som ni haft det bra i alla fall och den där bärpajen blev säkert kalasgod!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

4 september 2019 19:17

Idag känns det som om det snart är höst. Lite kyligare mornar och framför allt, skymningen kommer så tidigt. Varje årstid har ju sin speciella charm, kan jag tycka.
Ja, pajen var god. Må bra. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

5 september 2019 13:00

Jag förstår att det känns lite vemodigt att semestern redan är över. Men tiden känns ju ofta otillräcklig. Ångermanland är så vackert och miljön här ute på landet gör ju att kroppen går ner på lite sparlåga. Och det trots att ni är ute och rör på er på olika sätt. Så många olika sorters bär! Fantastiskt! Och gott med en paj. Tack för fina bilder både på dig och Mysingen och från Ångermanland.
Varm kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

5 september 2019 21:18

Allt roligt tar så fort slut, tycker jag.
Jag trivs också så bra där jag bodde mina första 19 år, känner mig hemma i skogen och naturen inpå knutarna. Den rena, klara luften och denna gång var den inga myggor som störde nattsömnen.
Som du skriver "kroppen går ner på sparlåga" mycket bra uttryckt.
Vi rör oss där på ett annat sätt än här hemma.
Pajen var god med så mycket med bär i.
Tack snälla Ditte. Varm kram till dig.

 
wiper

wiper

5 september 2019 13:50

Vi som inte arbetar har ju också semester så det var bra sagt. Jag brukar säga när nån frågar vad jag jobbar med att jag har ständig semester ;)

Fin bild på dig och din man, ni ser så ståtliga och ungdomliga ut. Härligt att din bror fått vara så pigg upp i åldern än om man känner att man blivit äldre så får man inte "Gamla sig" som dagny så bra uttrycker sig ;)

Så fina lyriska bilder och jag har också sett att det är mycket med rönnbär i år på träden. Den pajen ser supergod ut

Ha en jättefin dag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

5 september 2019 21:23

Visst, så är det ju, vi har också semester, semester och ledighet ifrån det vanliga och vardagliga, om vi åker iväg på en liten tur eller kanske längre. Se något annat och uppleva något annat i några dagar, det gör mycket för själ och kropp. Så det vill vi göra så länge vi orkar och kan.
Tack så mycket Malin, så snällt sagt om mig och mysingen, vi tackar och tar emot med glädje.
Jag är så glad att min äldsta bror är så pigg som han ändå är. Hör dåligt och går dåligt, men annars inga fel, vad vi vet.
Han följer med det som händer, löser mycket korsord och försöker så gott han kan att inte "gamla sig".
Pajen var verkligen god. Kram.

 
wiper

wiper

5 september 2019 13:51

Glömde skriva att jag tycker du är jättefin i håret. Jättesnygg frisyr och färg

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

5 september 2019 21:27

Tack Malin. Färgen, den röda, börjar att blekna och bli lite gråaktig, men jag gör inget åt det, ännu. Har aldrig färgat håret. Du och jag har liknande frisyrer.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

6 september 2019 07:32

Åtta sorters bär måste vara mycket nyttigare än sju sorters kakor. Den där pajen såg frestande god ut. Nyplockade giftfria bär och frukter är guld värt i vårt samhälle. Sorgligt att din storebror inte orkade följa med. Trots att det inte är han som kör är det såklart en lång bilresa. Sedan kan jag nästan se honom där han kanske ångrade sig i sin lägenhet. Du får allt övertala honom att skaffa larm.
Självklart heter det semester fortfarande. Det ordet kommer jag alltid att säga.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

6 september 2019 08:21

Det var en bra jämförelse. Sju sorters kakor som förr i tiden var ett välkänt begrepp. Undrar om det håller fortfarande? Men, jag älskar bär mer än kakor, så är det bara och kanske är det nyttigare.
Pajen, ja jag tänkte att jag skulle baka den någon dag, fick recept på den och en mängd blåbär så det ska väl bli någon gång.
Ja, det var synd om min storebror. Han har sagt till någon av mina syskon att det är årets höjdpunkt då han får följa med oss upp till stugan. Men i år gick det inte.
Jag försökte att övertala honom om larmet. Han sa att han hade läst att det kostade ett visst antal kr i månaden, kanske han tyckte att det var för dyrt.
Bra då är vi några som håller på semesterordet, även för oss. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards