Direktlänk till inlägg 6 september 2019

Bildminnen.

Av wiolettan - 6 september 2019 08:22


Då vi gjorde vår senaste bilresa till Ångermanland, bilade vi genom Hälsingland och åkte till min näst yngsta syster, som bor strax utanför Delsbo och hämtade upp henne. Hon skulle nämligen följa med oss hem till vårt föräldrahem och bo där tills vi åkte tillbaka.



   

Hon hade sytt en fin sak som hängde på väggen i hennes sovrum. Så sanna ord.


   

Även denna hade hon sytt. Dessa ord måste jag påminna mig om varje dag. Det är så lätt att glömma att det finns så mycket att vara tacksam över, vilket man kanske inte tänker på då värken eller oron sätter in.



Men, som hon själv sa: ”Det finns så många andra som har det mycket sämre än jag”.


På vägen till min syster, stannade helt plötsligt trafiken. Den stod helt stilla, minut efter minut och vi visste inte vad det berodde på. Fast vi hade semester så gnagde otåligheten i oss och undran, vad har hänt?



   

Efter kanske 30 minuter, kändes mer som en timme, tog inte tid,  kom det en bil som det stod ”Lots följ mig” på. Så glada vi blev.


   

Vi körde efter bilen och fick då se vad det var som stoppet berodde på. Asfalts arbeten.



   

Annat fordon som såg lite annorlunda ut. Inte bil, inte motorcykel, inte moped, kanske "trehjuling" i rätt så hög hastighet.


   

Här en som fick lift.



   

Höga Kusten bron, ståtlig som alltid.



   

Och, med en underbar utsikt uppe ifrån berget.



 

Y-et, symbolen för Västernorrlands län, kan man väl säga, såg ut så här förr om åren.


 

I år möttes vi av denna syn. Renovering på gång, kanske.



Bli en möjlighetare.

Oavsett hur hopplös

en situation ser ut att vara,

eller faktiskt är,

höj blicken

och se möjligheterna.

Se dem alltid

för de finns alltid där.


 

Ett hjärta har bildats i Lötsjön bland näckroserna, kan jag nästan se.




 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

6 september 2019 10:46

lite kärleksord behövs varje dag ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

7 september 2019 09:03

Håller med, sprida kärlek kan aldrig vara fel.

 
Ditte

Ditte

6 september 2019 20:25

Så fina bildminnen! Och att se möjligheterna tror jag på. DEt är lätt att fastna i det mer negativa som bara tar energi.
Ja, visst blir man stressad när trafiken stpr still och man inte vet varför. Och det trots att man inte har bråttom. Även när vi var till Ångermanland så var Y:et under plast. Tar nog tid där med uppfräschning. Höga Kustenbron är så vacker och så även utsikten och landskapet runt om.
Ett fint hjärta här i Lötsjön. Tänk att hjärtan kommer till dig. Så fint!
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

7 september 2019 09:09

Tack!
Att kunna vara positiv och se det ljusa i tillvaron är en stor tillgång. Det hjälper inte att ta fram och älta det som är negativt och dåligt, det bara förstör och äter upp oss inifrån. Nej, "go och gla ska männskan va".
Stress hjälper ju inte, men ibland är den svår att hindra från att komma.
Hoppas att de kan göra Y:et fint och hållbart, det har ju funnits där så länge.
Höga Kustenbron och där omkring är sevärt. Vackra vyer.
Ibland är det märkligt med dessa hjärtan. Kram.

 
Eva

Eva

7 september 2019 10:43

Sanna ordspråk & värdefulla tycker jag :) livet i sig är vackert o allt runt om oss ..kram på dig vännen

http://evasblogg.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

7 september 2019 10:47

Ja, de orden är bra att tänka på och tänka till om. Vi har så mycket att glädjas över. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

7 september 2019 11:03

Klart att det var ett hjärta du såg, gjort av näckrosorna bara till dig :D Trevlig resa. Jag älskar ju också den vägen uppåt. Har du besökt Mannaminnen i Nordingrå. Om inte, googla. Jättespännande. Din lillasyster var duktig på att brodera :D Älskar den röda "trehjuling", haha.
Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

7 september 2019 11:20

Det var verkligen vackert där vid Lötsjön med näckrosorna och hjärtat.
Det är vackert att bila norröver och se hur landskapet förändras och även årstiderna, vissa tider.
Jag ska googla på Mannaminnen, vilket jag inte har besökt, kanske något för framtida bruk.
Trehjulingen var lite annorlunda och jag skulle också vilja åka med en sådan. Kram och tack Augusta.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

7 september 2019 16:52

Hej Wiolettan!
Hände mycket på din väg uppöver! Roligt att åka bil säger jag som aldrig gör det...Hade bil i många år.
Jag är nog mest pessimist numera men i bland glimmar det till lite optimism :-)Korta ögonblick :)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

7 september 2019 17:09

Hej Preciosa. Ja, det är skönt då allt går bra på bilresorna och lite sådant strul som köer är ju knappast något att bry sig om, då allt annat går så bra.
Vi har ju bil men använder den inte så mycket mer än på våra resor och då tycker vi att den är bra att ha. Kan bestämma mycket själv då. Resrutt och så.
Jag har alltid varit optimist, men kanske blivit mera åt andra håller med ålder och krämpor, men jag försöker.
Jag förstår med tanke på vad du har att bära på, att det kan kännas tungt för dig men jag slutar aldrig att hoppas på bättring för din del. Kram och sköt om dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

7 september 2019 20:12

Fina bilder och minnen från din hemort! jag känner igen en del. Jag har släktingar från Delsbo och Hälsingland. Från Ockelbo och från Kilafors.
Trevligt med era resor, betyder mycket, förstår jag.

Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

10 september 2019 13:36

Det är inte lätt att klä alla fina minnen i ord, men de finns i hjärtat.
Roligt att du känner igen en del.
Hälsingland är ju också ett mycket fint landskap.
Ombyte förnöjer, sägs det och våra resor gör sitt till. Varm kram.

 
wiper

wiper

9 september 2019 07:48

såna gobelänger fanns det många av förr. Jag har aldrig sett såna i mitt eget barndomshem. Föräldrarna hade bara tavlor på väggarna. Väldigt fint sydda. Det var en väntetid som hade varit svår för mig också som inte har nåt tålamod

Vilket häftigt fordon och bilen med bil bak är ju för kul. Vad kul att få se Höga Kustenbron som verkligen är ståtlig. Den åkte vi över med husvagn sist vi var upp till norr

Härliga bilder du bjuder på

Ha en skön början på veckan
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

10 september 2019 13:40

Det finns en del fina gobelänger med härliga texter, ifrån förr i tiden.
Att vänta är inte precis något som jag har lätt för. Det känns liksom så meningslöst. Det är klart, det skulle ju vara nyttigt och bra att kanske sitta och tänka fina och goda tankar, minnas trevliga saker och så, men istället kommer detta krypande i kroppen, konstigt.
Ibland får vi se roliga ting på våra resor och många gånger hinner jag inte med att fota.
Höga Kustenbron är så pampig och en härlig utsikt är det runt om där.
Tack Malin. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

9 september 2019 08:54

Så sanna sydda ord som behöver läsas och upprepas som ett mantra.
Tur det inte var en allvarlig olycka på vägen. Det är inte kul att inte veta vad det handlar om. Det känns varje minut som tio minuter.
Den där höga kust bron och utsikten tröttnar jag aldrig på att se på foto.
Då blev det i alla fall ett syskon till i bilen.
Måndagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

10 september 2019 13:45

Så sant så, vi behöver påminnas om vissa saker lite oftare.
Jo, det är klart, olyckor händer ibland och det är verkligen inte trevligt, då är det bättre med vägarbete.
Utsikten i och omkring Höga Kusten är på många ställen otroligt vacker och imponerande.
Det blev en syster istället för bror som sällskap i bilen, trevligt det också fast synd att min bror inte kunde följa med. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

9 september 2019 11:39

Så fina bilder från er tur till dina hemtrakter.
Visst är det fint med de där gamla bonaderna, men i dag har de nog inte mer än affektionsvärde. Vi får in sådana på Kupan ibland och de är näst intill osäljbara trots priser på 15-20 kr. Man skäms nästan!
Ha en fin måndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

10 september 2019 13:47

Hälsingland och Ångermanland, ja kustvägen uppåt landet, bjuder på många fina utsiktsvyer.
Du har nog rätt Ingrid, bonaderna är inte mycket värda i pengar, men de har ofta ett värdefullt budskap. Kram till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards