Direktlänk till inlägg 7 oktober 2021

I morse...

Av wiolettan - 7 oktober 2021 08:44


…hände oss något som, mig veterligen aldrig har hänt förut.


Vi satt och åt frukost i godan ro och pratade om ditt och datt, om vad vi skulle göra på dagen, om promenaden som vi nyss hade gått, ja vardagliga saker.


Då hände det märkliga. Mysingen kom åt sin kaffekopp så att den välte. Vi fick oss ett hjärtligt skratt. Inte för att han råkade välta sin kopp, för det är minsann inte första gången, men, för att den var tom. Vilken lycka!


Ni har säkert råkat ut för detta många gånger, koppen eller glaset välter och innehållet rinner ut och som det rinner sen. Det som i koppen kanske inte är så mycket, blir enorma mängder då det landar på golvet eller bordet. Att torka upp kaffe ifrån bordet, bland koppar, tallrikar, duk, servetter och ost, bröd och grönsaker, det är ett jobb som egentligen inte borde behöva göras. Man brukar retas över sin egen klumpighet och förundras över hur ”lite kan bli så mycket”.


Det var skönt ute i morse. Tio plusgrader och nästan vindstilla, det kändes bra, vädermässigt.




 

Det är vackert ute nu, på många ställen.


 

En vacker bil också, såg vi. eller tjusig kanske. Den fanns i ett skyltfönster.


 

Där fanns även dessa prydnadsdjur.


 

Ett hjärta i asfalten. Kanske rester av gårdagens regn.


 



Var rädda om er och varandra.



 
 
Ingrid

Ingrid

7 oktober 2021 09:13

Ni är så flitiga med era morgonpromenader. Det är verkligen förunderligt så mycket det kan finnas i en kopp om man välter ut innehållet på bordet, så tur den här gången att koppen var tom.
Ha en fin torsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

7 oktober 2021 09:18

Det är skönt att komma ut och ibland blir det som i morse, bara runt kvarteren närmast, en halv timme bara.
Ja, det blir mycket då koppen välter fast det inte verkar vara så mycket i den. Trolleri.
Ibland ska man ha tur och vi blev så glada, ett jobb mindre att göra.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Eva

Eva

7 oktober 2021 10:26

ha ha ja det är konstigt att lite kan bli mkt :) ha det gott du o mysingen kram

http://evasblogg.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

7 oktober 2021 11:07

Det är ett riktigt trolleri, inte kan jag förklara det heller. Men den här gång gick det hur bra som helst.
Tack Eva. Hoppas att du får en bra dag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
znogge

znogge

7 oktober 2021 13:34

Vilken tur att toppen var tom för när man välter ut något blir lite vätska plötsligt väldigt mycket.
Vilken härlig promenad ni kom ut på!

Kram och god torsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

7 oktober 2021 17:11

Stor tur, för han dricker sitt kaffe ur en stor mugg och den rymmer mycket.
Det brukar rinna fort också så man hinner inte plocka undan.
Ja, den var kort men härlig.
Tack. Trevlig kväll önskar jag dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

7 oktober 2021 14:25

jo, man vill ju helst slippa sanera köket före sin frukost :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

7 oktober 2021 17:12

Det har du rätt i, då är man också så hungrig efter promenaden.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

7 oktober 2021 16:29

Vänlighet är det viktigaste vi kan ge varann. Kostar inget! Inte så svårt att göra!
Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

7 oktober 2021 17:13

Det är så viktigt och som du säger, det kostar ingenting att vara vänlig. Så det måste vi kosta på varandra.
Kram!

 
Geddfish

Geddfish

7 oktober 2021 17:03

Går man bara ut så får man se på roligheter. Jag såg en expedit med grönt hår idag. Jag var så lusten att fråga om det var grönt ljus att gå idag, haha.
Att spilla, jo jag tackar jag. Inte längesen jag spillde och det kostade en hel laptop.
Kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

7 oktober 2021 17:18

Bra sagt Gerd. Så är det. Sitter man inne hela tiden så blir det bara det gamla vanliga som man har för ögonen. Så länge som vi orkar vill vi gärna komma ut lite, se något annorlunda och liksom "vara med" i livet.
Synd att du inte vågade fråga om det var grönt ljus, men det skulle inte jag heller ha gjort.
Ojdå, sicket elände. Laptop, förstörd. Det rinner ju ner och förstör så mycket.
Vi har varken telefon eller dator vid bordet där vi äter.
Var rädd om dig Gerd. Kram!

 
Ditte

Ditte

7 oktober 2021 22:06

Visst är det vackert ute nu. Bara att ta det till sig. Så fint att ni kan gå era rundor. Ler igenkännande över detta att spilla ut något. Känner mest igen detta från när en kopp eller glas varit fullt. Tänk så att mycket några dl kan bli när de rinner ut.
Ett vänligt ord betyder så mycket och är viktigt. I alla sammanhang.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

9 oktober 2021 09:01

Det är en skön årstid, hösten och nu då det är så pass varmt också, så är det härligt att vara ute, om man kan.
Det kan bli otroligt mycket med kaffe som spills ut. Tar i alla fall lång tid att torka upp. Men denna gång hade vi tur.
Det kostar inget att ge varandra några vänliga ord, men kan betyda mycket.
Tack, detsamma Ditte. Kram!

 
wiper

wiper

8 oktober 2021 08:42

Härligt när nåt sånt händer så man får sig ett gott skratt ;). Det behövs i dessa tider

Fina saker ni såg i skyltfönstret och speciellt modell veteranbilen. Du har sån tur som får se så många hjärtan överallt. Det är ju en bra sak.

Ha en jättefin fredag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

9 oktober 2021 09:04

Vi skrattade verkligen hjärtligt. Det kändes så fint att muggen, denna gång, var tom, för det har hänt flera gånger att kaffet har runnit ut på bordet och ner på golvet.

Jag tänkte faktiskt på dig Malin, då jag såg den fina bilen. En härlig sak.
Det finns en hel del hjärtan ute på marken, en del har naturen gjort och en del har människor åstadkommit.

Tack och hoppas att du och din man får en trevlig helg. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

8 oktober 2021 12:48

Jag trodde det var ER gamla bil på fotot. :)

wiolettan

9 oktober 2021 09:06

Ja, tänk, det kunde det ha varit, men inte denna gång, tyvärr.
Hoppas att du får ha det bra Ruth. Roligt att se dig här.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

9 oktober 2021 12:13

Försöker kommentera!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

11 oktober 2021 08:48

Se där är du igen. Skönt! Tappar ibland bort dig.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

9 oktober 2021 12:15

Jag verkar kunna komma in och kommentera idag, bra.
Tur att koppen var tom, denna gång.
Roligt med dina skyltfönsterbilder och din enorma förmåga att hitta hjärtan lite varstans.
Trevlig helg!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

11 oktober 2021 08:52

Det går tydligen olika, olika dagar. Märkligt måste jag säga.
Ja, det var tur med denna kopp och inte gick den i bitar heller.
Detta skyltfönster har de en hel del annorlunda saker i, det är ingen affär, så de säljer dom inte, vad jag kan förstå.
Hjärtan kan det bli av nästan allt, det gäller bara att få syn på dom.
Tack Lena. Ha det bra.

 
Augusta

Augusta

9 oktober 2021 14:18

Ni borde rusat ut och köpt en vinstlott. Allt var på er sida den dagen, tom kopp, hjärtan och fina leksaker i skylten :D

Ha en bra lördag!
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

11 oktober 2021 08:54

Det har du rätt i, det skulle vi ha gjort. Jag fick häromdagen ett brev med en lott i, hade vunnit på ett korsord. Vi skrapade och det kom upp 100:- Roligt! Ska lösa in lotten vid tillfälle.
Tack så mycket Augusta. Ha det bra du också. Kram från oss.

 
Preciosa

Preciosa

9 oktober 2021 14:56

Hej Wiolettan!
Välta el tappa saker är mer regel än inte nuförtiden :-)Värsta är att jag har svårt ta upp sakerna...böja mig ner ger yrsel. Börjar bli misär här hahaha...Jaja lite orkar jag...dammsugaren tog jag fram i förrgår...står kvar än...kan ju behövas :)
Fin bil! Liknande hade min syster och svåger på 60-talet...undrar vad det är för märke?.
Kram P ♥♥

http://www,spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

11 oktober 2021 09:06

Hej Preciosa!
Det verkar vara så, ja. Märkligt, vi är ju lika försiktiga nu som förr, eller hur?
Där är vi lika då, det kan snurra rejält och det gäller att ta det försiktigt. Du kanske också har lösa kristaller i örongångarna? Det som kallas kristallsjukan eller lägesyrsel?

Dammsugaren kanske behövs snart igen. Jag har det bra på det viset att min man dammsuger här, så det slipper jag.

Ett riktigt vrålåk är den bilen. Det är en Cadillac Eldorado 1955 med "Dagmar bumps", så kallades den spetsiga kofångaren. Kram!

 
Göran

Göran

10 oktober 2021 06:58

Den där lilla incidenten med kaffekoppen påminde mig om en vana som min farmor lär ha haft i sin krafts dagar. Hon fick sin första stroke innan jag föddes så jag minns inte annat än att hon satt i rullstol och ena handen var obrukbar. Men i yngre år var hon, som många damer på den tiden, medlem i en s.k syjunta. Som turades om att vara värd för träffarna och därmed stå för fikat. Där och vis andra bjudningar gjorde hon samma sak varje gång. När hon själv satt sig ner för att dricka kaffet öste hon alltid en sked kaffe på duken och sa; "Sådär ja, nu fattar alla att duken ska tvättas så ingen behöver skämmas eller be om ursäkt om ni skulle råka spilla". Det tycker jag var en väldigt fin vana, det kallar jag omtanke om sina gäster!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

11 oktober 2021 09:16

Det var en dam, som vi förr i tiden skulle kalla krutgumma, tydligen. Vem skulle ha kurage att göra på samma sätt nu. Det var mycket strongt gjort.
Då behövde inte någon vara rädd för att spilla. Ja, rädd för att spilla ut några droppar kaffe är ju lätt att bli, men de behövde ju inte få dåligt samvete, som sagt duken skulle ändå tvättas.
Tack för det minnet ifrån din barndom.
Förr i tiden var det rätt så vanligt med, det som då kallades "syjunta". Nu finns de också, men kanske med andra namn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards