Direktlänk till inlägg 14 oktober 2021

Tillit.

Av wiolettan - 14 oktober 2021 08:55


Detta fina lilla ord, tillit.  Har ni tänkt på att det är likadant, om man läser det framlänges eller baklänges? TilliT. Det heter palindrom. Ett underbart litet ord som för mig betyder att jag helt och fullt ut, kan lita på någon eller någonting. Jag känner full tillit.


Som barn kände jag tillit till mina föräldrar och även kanske några andra. Så var det nog för de flesta av oss.


Men åren går och vi möter det ena och det andra. Människor som vi trodde på och litade på, plötsligt blir man besviken, känner sig lurad och följden blir att tilliten försvinner. Vänskapen, eller bekantskapen kanske fortsätter, men det finns en liten försiktighet, en liten tagg. Är det riktigt säkert detta? Kan jag lita på henne eller honom denna gång?


Visst litar jag på många människor i min närhet, men den där hundraprocentiga känslan, tilliten, nej det är ett fåtal.


Kanske låter det krasst och knasigt. Men, jag menar dessa som kanske förskönar, lägger till, drar ifrån eller kommer med en vit lögn, i stället för att såra oss. Alltså i all välmening.


Jag vet inte om jag kanske har blivit mer lurad och mer besviken än andra, men jag känner så här och det är svårt för mig att inte i mitt stilla sinne undra: Kan jag lita på detta? Är jag för blåögd och naiv? Eller är jag för känslig?


Nu ska jag till tvättstugan igen, blir lite spring där idag, eller spring, det var för mycket sagt. I lugn takt tar vi hand om tvätten. Morgonpromenaden har vi redan hunnit med. Det var plus 5 grader ute, rätt så skönt, men det märks att det är höst ute.


 

Denna bild tog jag häromdagen då vi bilade till kyrkogården.



 

Där hade de börjat sopa upp nedfallna löv.


 

Såg dessa fina nyckelpigor häromdagen. Små och fina i olika färger och med många prickar.



 

Ett hjärta är väl också på sin plats. Detta brev fick jag igår ifrån min hjärtläkare med en ny undersökningstid.



Giv mig, o Jesus mer av Ditt sinne,

gör mig barmhärtig, ödmjuk och mild.

Giv mig mer kärlek mod att försaka,

djupt i mitt hjärta prägla Din bild.



 

 
 
Gunnel

Gunnel

14 oktober 2021 10:35

Passande med ett hjärta på kallelsen till hjärtmottagningen. Håller med dig om att det går inte att lita på alla människor. Man får vara lite krass och misstänksam ibland så man inte blir lurad. Krma

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

14 oktober 2021 16:23

Jag tycker att det är fint att de från hjärtmottagningen har satt ett hjärta på sina brev och kuvert.
Det känns så i alla fall, till en del, får ta med det i beräkningen, att det inte går att lita fullt ut på alla.
Du har så rätt Gunnel. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

14 oktober 2021 11:10

tillit är fint ord, fint när man har det till nära och kära. Andra kan man strunta i, så där lagom, jag är naiv men inte direkt blivit lurad. Nyckelpigor är fina, gör mycket nytta i trädgården. Kyrkogårdar är fina nu på hösten, ha en fin dag.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

14 oktober 2021 16:26

Det är faktiskt ett litet fint ord och meningen är också så fin, att kunna känna tillit till någon, eller att känna förtroende till en medmänniska.
Skönt att du inte har blivit lurad, för det känns ledsamt.
Nyckelpigor tycker jag är några fantastiska små varelser och så fina.
Tack och detsamma önskar jag dig.

 
Ingrid

Ingrid

14 oktober 2021 13:17

Man ska nog vara lite försiktig och inte sätta sin tillit till vem som helst. Har en bekant som satte sin tillit till ett sms från banken för ett tag sedan, det kostade honom 250000.
Nyckelpigorna är väldigt fina, om de inte kommer i alltför stora svärmar. De knips!!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

14 oktober 2021 16:35

Ojdå, så mycket pengar, så otroligt jobbigt. Bedragarna dom vet hur de ska gå till väga, det är så lömskt.
Jag tycker också att nyckelpigorna är fina, flyger iväg så snabbt ibland så att de är svåra att se. Knips? Magknip vet jag vad det är, men knips annars, kanske samma som nyps, eller sticks.
Kram!

 
Amisa

Amisa

14 oktober 2021 13:24

Jag hade inte alls tänkt på att ordet tillit är ett palindrom, men vilken vacker tanke att det är oförändrat hur man än vrider och vänder på det! Precis som med tilliten vi känner i kroppen (om vi känner den).

Jag tror det är sunt att vara lite avvaktande med nya människor, tills man sett vad dom går för och om dom kan förvalta förtroendet på ett bra sätt.

Vilka fina nyckelpigor du hittade på promenaden!


Ta hand om dig, kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

14 oktober 2021 16:39

Nej, man tänker inte alltid på sådana ord som är likadana bak -och framlänges.
Jag gillar det ordet, tillit, det är ett fint ord och man skulle vilja att det var ett viktigt och fint ord för alla människor.

Det har du säkert rätt i Amisa, om de som man inte känner. Bättre att vara försiktig i början.

Jag gillade nyckelpigorna, men de går kanske i idé nu då det börjar bli lite svalare ute.
Tack, och du med, var rädd om dig. Kram!

 
znogge

znogge

14 oktober 2021 13:58

Tilliten betyder mycket och rubbas den är det svårt att återställa den helt tänker jag. Numera tror jag man måste iaktta en viss försiktighet när det gäller många nya människor men tilliten till mina anhöriga finns där och den betyder mest.

Kram och god torsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 oktober 2021 16:42

Men så är det. Man litar på en person och så upptäcker man att hon eller han far med osanning, då försvinner tilliten i ett nafs.
Jag har sedan mycket svårt att få tillbaka den, blir avvaktande.
Det har du rätt i, beträffande nära och kära.
Tack detsamma Znogge. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

14 oktober 2021 21:00

Jag litar på alldeles för många. Och blir besviken om tilliten inte är den jag trott.
Nåja, de allra flesta är goda människor. Det är bara ett fåtal som man inte kan lita på. Dom får man helt enkelt strunta i. Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

 
wiolettan

wiolettan

14 oktober 2021 21:05

Vi vill ju så gärna lita på våra medmänniskor, men ofta blir man besviken, eller kanske har för höga förväntningar. Tilliten får sig en törn.
Du har rätt, de flesta är goda och skönt är väl det. Jag håller med dig Anna-Lena. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

15 oktober 2021 09:41

Hej Wiolettan!
Jag skulle nog också behöva gå till nån härtaavd. Har varit en gång sen jag gjorde bypass 2009...Har ju inte känt av åt på många år. Däremot är blodrycket högt nu...avskyr piller. Biverkningarna är många...
Tillit...jag den har man väl tappat någon gång...Bra att ha några man vet man kan lita på efter alla år. Tiden visar det.
Kram!! P ♥♥

http://www,spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

16 oktober 2021 09:13

Hej Preciosa!
Då ska du kanske gå och undersöka dig hos "min" hjärtdoktor. Han är trevlig, duktig och snygg. Visserligen blir det att åka in till storstan, Karolinska är ju närmare, men det är så stort.
Men å andra sidan, mår du bra i hjärtat så kanske du inte behöver någon undersökning.
Blodtrycket måste man hålla koll på. Jag avskyr också piller men äter ändå 10 st varje dag, inte bra för magen.
Härligt med att känna tillit till några personer, det känns tryggt, att kunna lita till 100-procent. Kram!

 
Anki

Anki

15 oktober 2021 09:56

Tillit … ett fint ord – och visst känner man tillit till några – mest familjen och de närmaste vännerna. Om man förlorar tilliten till någon är den svår att återfå. En gång hade jag tillit till min far, men den försvann och kunde aldrig repareras – men det är historia nu …
Så fint med hjärtat på kallelsen till din hjärtdoktor!
Hösten är min finaste årstid – njuter av dofterna, det lite svalare vädret och lugnet.
Ha en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

16 oktober 2021 09:20

Det känns bra att det finns några i vår närhet som vi kan känna tillit till. Livet skulle bli så jobbigt annars.
Du har så rätt Anki, visst är det så, man tappar tilliten om man blir besviken på en person och det är så svårt att få tillbaka den, det kanske aldrig går. För vi blir så besvikna, djupt i hjärteroten.
Kan tänka mig att det var jobbigt detta med din far.

Det passar alldeles utmärkt med hjärta från hjärtläkaren.

Håller med dig om hösten, en på många sätt "lagom" årstid vad gällande vädret.
Tack och jag hoppas att du också får en fin helg. Kram!

 
wiper

wiper

16 oktober 2021 08:30

Det har jag inte tänkt på när det gäller det ordet. Tack för upplysningen. Det är många gånger man blivit besviken i livet men samtidigt så finns det dom man aldrig glömmer för dom har man känt tillit till. Dom har visat att det finns godhet

I detta fall känner jag precis som du så jag vet vad du menar. Det var länge sen jag såg en nyckelpiga så det var roligt

Ha nu en skön helg
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 oktober 2021 09:25

Det är ett fint litet ord och betyder så mycket, fram eller baklänges, spelar ingen roll. Roligt, på ett sätt.
Vi människor behöver känna tillit och känna att vi kan lita på någon eller några, att inte veta och kanske bli lurad. Att träffa några som vi helhjärtat litar på, det är lycka.

Nyckelpigor ser inte jag heller så ofta, men i år har jag sett ovanligt många, eller nu i höst och på sensommaren. Flera har varit på vår balkong och då är det lätt att fota dom, om dom sitter.

Tack Malin och jag hoppas att du också får en skön helg. Kram!

 
Eva

Eva

16 oktober 2021 11:01

Ja du det är väl därav jag har så få vänner för tillit är A och O för mig en otroligt viktig del av vänskap o relation .....kram o fin lördag

http://evasblogg.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

16 oktober 2021 11:06

Jag känner samma sak. Det behövs inte mycket förrän tilliten får sig en törn och sedan är det svårt att hitta den igen. Det bästa vore att glömma, men det kan vara svårt.
Tack Eva. Detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

16 oktober 2021 12:12

Jag tycker det är bra att man inte litar fullt ut på människor. Alla människor är inte goda och hålla distans tills man känner dom mer är så mycket bättre än att vara naiv. Sedan får man hoppas att ens vänner är verkliga vänner.
Kram till er båda och ha trevliga dagar ute medans vädret är som nu :D

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

17 oktober 2021 21:21

Det är så lätt att bli besviken om det blir så att personen ifråga inte håller sig till sanningen, eller är ärlig.
Jag tycker att du resonerar mycket klokt där, Augusta.
Verkliga vänner, det känner man och märker om det är äkta vänskap, sådana som man kan lita på i alla väder.
Tack så mycket och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Ditte

Ditte

17 oktober 2021 14:42

Så viktigt det du skriver. Tillit är är något stort och jag instämmer helt i att även jag bara känner tillit till några få. Och förlorar man tilliten till någon kommer den nog inte tillbaka. Jag har inte lyckats med det. Inte ännu.
Fint med ett hjärta på din kallelse och jag hoppas att ditt hjärta just nu är ok.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

17 oktober 2021 21:25

Visst är det så och de man kan lita på till fullo, de känner man att det är äkta vänskap.
Vi människor är nog så funtade att tappar vi tron på någon så är det svårt att återupprätta, det kanske går ibland, men det är mycket svårt.
Jag blev lite glad då jag såg hjärtat på kallelsen ifrån hjärtläkaren.
Hjärtat är lite upp och ner, jag menar ibland är det helt OK och jag känner inget speciellt och ibland så är det jobbigt.
Tack för omtanken Ditte, den värmer.
Detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards