Direktlänk till inlägg 30 oktober 2021

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

Av wiolettan - 30 oktober 2021 09:04


Igår morse gick vi runt Lötsjön och vi kom hem. Helt underbart. Kanske blåste det lite för mycket.


Det är inte ofta som vi går den rundan nu för tiden, eftersom jag inte orkar som vanligt, men allt gick bra. Vi såg till och med mannen som jobbar med planteringar och håller snyggt runt sjön. Ni kanske kommer ihåg att jag berättade om att han hade blivit förflyttad till ”stadsjobb” och var så ledsen, men sedan fick tillbaka sitt gamla jobb. Han strålade som en sol och hälsade så glatt på oss, nu då han kom körande i sin lilla elbil.



 

Vid Solna gränsen har kommunen "lagt" en skylt på trottoaren. Den var ny för oss. Den såg ut som en fin välkomstdörrmatta, i min färg dessutom.

  

Vi gick ut i tidiga ottan för att frukosten inte skulle bli så sen, så det var mörkt ute och det kändes verkligen att nu är hösten här.


 

Vid Gröna stugan var det upplyst med färggranna lampor.


 

Konstverket som har kommit upp vid Golfängarna lyste också så vackert i mörkret.



 

Liksom Rådjuen.

  

Mysingen gillar inte hösten. Han är deppig och det beror säkert på att det är mörkt en stor del av dygnet och det som finns framför känns inte bra för honom. Snö, kallt och mörkt. Jag har inte den känslan, utan tvärtom. Nu kan vi tända ljus inomhus. Vi kan njuta av alla ljus som pryder många balkonger.


Kanske var det därför som detta hände honom häromdagen. Han skulle köpa batterier i en affär på Landsvägen. Han tar fram sitt kort för att betala men av någon anledning så blev det så att han betalade kontant i stället. Han tar sina batterier och går ut ur affären. Då hör han någon som kommer springande efter honom på gatan och ropar:


”Hallå, hallå herrn, du glömde ditt kort på disken”.


Det har aldrig hänt honom förut så nu går han omkring och undrar om han har blivit gammal. Ja, jag vet inte om det är på grund av den händelsen som han påpekar det flera gånger om dagen, ibland. Det kan ju också vara att han ser mig och ser att jag har blivit äldre och gammal och då blir han påmind. Men han är ett år yngre än mig och ser fortfarande ung ut, så han behöver inte vara så orolig. Jag är glad att jag har honom då jag själv inte orkar så mycket.


Glöm inte bort att stiga upp i natt vid 3-tiden och vrida tillbaka klockorna en timme.


Trevlig helg!



Människonaturen är ofta böjd att använda

förstoringsglas till att se andras fel,

Istället för att använda spegel till att

kunna upptäcka sina egna.

 


 
 
Znogge

Znogge

30 oktober 2021 11:07

Jag tror mer att det handlade om lite tankspriddhet vilket vi alla kan drabbas av lite då och då. Sedan är det självklart så att åldern till en viss del tar ut sin rätt men glömma ett kort kan alla göra.

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 oktober 2021 15:59

Du har säkert rätt Znogge. Detta kan drabba oss alla och många gånger i livet. Men, för Mysingen var det första gången han glömde sitt kort så där och det var kanske lite skrämmande.
Det var nog det han tänkte på, att nu har jag blivit så gammal att jag glömmer något så viktigt.
Tack. God lördag till dig också. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

30 oktober 2021 11:24

vi grattar inte löv i trädgården, de blåser bor, och de som blir kvar ger bra näring. Nu i helgen blir morgnar ljusare igen, hösten är min favoritårstid, det händer mig då och då att jag glömmer kortet...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 oktober 2021 16:00

Så kan det vara, att löven blåser iväg. Detta att de ger näring är något som är nog så viktigt.
Ja, tillbaka med klockorna en timme och vips blir det en aning ljusare. Bra så.
Jag tycker också om hösten.

 
Ingrid

Ingrid

30 oktober 2021 12:01

Jag förstår Mysingen, för jag blir också lite låg på hösten. Det känns så oändligt långt till våren.
Ha en Glad Halloween!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 oktober 2021 16:03

Det finns många som påverkas av att det blir mörkare på mornar och att solen går ner tidigare på eftermiddagarna och därmed känner sig lite deppig, kanske.
Mysingen är sådan, men inte jag.
Om man tänker på så fort våren och sommaren gick så inser man att snart så är det vår igen.
Tack detsamma Ingrid. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

30 oktober 2021 12:49

Vem blir inte glömsk och tankspridd? Jo, jag kan ibland undra över mig själv. Allt tar längre tid.
Jag tycker hösten är vacker med alla färgade löv, men saknar sol och värme så otroligt. Och alla sittningar på balkongen, min oas. a
Jag vill helst att våren kommer och med den sommaren, men vi lever här och nu och får göra det bästa.
Varm kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

30 oktober 2021 16:06

Kanske blir vi lite mer observanta och tänker på det ju äldre vi blir. För visst är det så att alla kan glömma och alla glömmer.
Håller med dig om balkongsittningarna, dom kan jag också sakna. Det är så skönt att varma dagar sitta och läsa eller lösa korsord på balkongen, kanske med en kopp fika. Nu är det knappast skönt längre.
Så får vi göra Gerd och vips så är våren tillbaka. Kram!

 
Amisa

Amisa

30 oktober 2021 14:58

Andra inlägget jag läser idag där någon säger att dom ska gå upp mitt i natten för att ställa om klockan. Varför inte bara ställa klockan innan man lägger sig undrar jag? Inte undra på att tidsändringen ger folk hjärtattack?

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

30 oktober 2021 16:11

Det var ju dråpligt. Det finns alltså fler som vill skoja till det, som jag.
Inte går vi upp klockan två på natten för det. Vi ställer om klockorna på kvällen och orkar vi inte alla så blir det dagen efter.
Det är bara ett talesätt så klart.
"Ställa tillbaka klockan från tre till två", sägs det. I verkligheten så blir det väl bara de som jobbar natt som gör så.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

30 oktober 2021 16:25

Ja visst kan man känna sig orolig, då man glömmer. Men jag läste senast i veckan att det är helt normalt. Händer alla. Har glömt kortet i kortläsaren flera gånger. Men ju har jag BLIPP. och då går det inte att glömma. Namn glömmer jag jämt. Är inte demensorolig för det!
En sådan fin välkomstskylt ! skulle vilja ha en på vår grusväg... Välkommen till Moghultsbyn.... Kanske skulle funka bättre som uppsatt skylt, förstås!
Tidiga morgnar! Imponerande! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

30 oktober 2021 16:44

Jag tror också att det är helt normalt att glömma ibland och det stör mig inte så mycket. Mysingen tyckte däremot att hans betalkort var så viktigt, så det fick inte glömmas. Men som tur var så var expediten snabb och uppmärksam. Heder åt honom.
BLIPP är bra, snabbt går det också så det hinner inte bli lång kö i kassan för betalningens skull.
Jag blev glatt överraskad då jag såg skylten på trottoaren. Tänk att de gjorde så istället för en uppsatt skylt som är det vanligaste.
Du får prova att göra en egen skylt, kanske blir hur tjusigt som helst.
Nja, vi vaknar så pass tidigt så det är inget duktigt gjort av oss alls.
Kram!

 
Anki

Anki

31 oktober 2021 08:28

Tror nog inte det är så allvarligt med Mysingen - att vara tankspridd ibland drabbar oss nog alla.
Fin välkomnande skylt på gatan ... en skylt att bli glad av.
Ha en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

31 oktober 2021 21:16

Det tror jag också, att glömma något gör vi nog lite till mans, någon gång.
Ja, vi blev verkligen glatt överraskad av skylten, det kändes så annorlunda, har inte sett något sådan förut.
Tack detsamma.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

31 oktober 2021 10:21

Att vara tankspridd har säkert inget med ålder att göra för det har jag varit i alla tider. Jag håller med din Mysing att hösten är inte den mest uppiggande årstiden även om jag gillar att sitta inne och kura. Jag ser mer fram emot december och jul. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

31 oktober 2021 21:19

Kanske är det så, mer eller mindre hos oss alla. Tankspridda professor har man ju hört talas om.
Förstår att det kan kännas jobbigt med vintern framför, nu om det är solen, värmen eller ljuset som man saknar. Jag känner det inte så.
Ja, det gör jag också. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

31 oktober 2021 11:02

Hej Wiolettan!
Vilken fin "dörrmatta" in till vår stad.Snygg Glömsk...ja man blir rädd i bland. Men dottern (50)säger att även hon glömmer som för att trösta :-)Tur att man glömmer att man glömt ganska fort...fast i bland kan det sitta i som hos din M. Jag gillar hösten bättre än sommaren. Vintern var ju i 35 år i Spanien, få se om jag kommer ner...
Ha det så bra och roligt att se alla bilder eftersom jag inte kommer ut...Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

31 oktober 2021 21:23

Hej Preciosa!
Ja, den bara fanns där på gatan och vi blev glatt överraskad. Den är ju inte långt ifrån dig, så du kanske kan som vi, gå på den någon gång.
Så kanske vi kan se det. Bra att vi så snart glömmer att vi är glömska.
Förstår att det är ovanligt för dig att befinna dig här nu, du som brukar vara på varmare breddgrader.
Vem vet, du kanske åker ner på en resa.
Tack så mycket. Trevligt om jag kan glädja dig lite. Kram!

 
Anders

Anders

31 oktober 2021 14:18

De där rådjuren var ju fräcka, nån som vet om man kan köpa sådana till sin egen trädgård?

http://https://www.xn--50-rspresent-vcb.se

wiolettan

31 oktober 2021 21:25

Ja, rådjuren är fina och jag har inte sett dom någon annanstans. De lyser upp så fint då det är mörkt.
Jag har ingen aning om var dom kan inhandlas, tyvärr.

 
Eva

Eva

1 november 2021 10:13

Usch ja många tycker inte om hösten jag är som du där ...man får göra det bästa av tiden :) ljuset är så viktigt både inne o ute ta hand om er kram

http://evasblogg.blogg.se

 
wiolettan

wiolettan

1 november 2021 17:11

Hösten kan vara så vacker, som nu då det är rätt så varma dagar och härliga färger i naturen.
Synd om dom som tycker att det är jobbigt.
Som du skriver Eva, ljuset är viktigt och vi kan tända ljus inomhus.
Tack, detsamma. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

2 november 2021 13:41

Tror inte att ni eller i detta fall mysingen blivit gammal. Tror mer att han tänkte på annat, kanske sin snygga fru :) Det där händer alla då och då. Väldigt fint kring Lötsjön med all belysning. Själv hinner jag inte så mycket mer än fixa i min lägenhet. Städar, sorterar, slänger och skall snart börja sälja bort lite. Eftersom min dotter flyttade för några månader sedan då jag var uppe i norr så behöver jag ingen trea längre, räcker med etta för mig :D
Jag har skrivit en gullig kattberättelse på bloggen, så gillar du katter blir du glad.
Ha en riktig bra dag!
Kram till er båda.

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

2 november 2021 16:00

Nej, Mysingen har inte blivit gammal, det är bara känslan som han har, närmar sig åttio, kanske därför. Så snäll du är Augusta, Tack.
Ja, det är fint kring Lötsjön och jag skulle önska att jag kunde gå där lite mera, men inget att göra åt. Det finns så många sjöfåglar där också.
Jaha, ska du flytta? Är det inte svårt att få tag i lägenhet nu för tiden? Det blir mindre att städa om man har en etta. Vi har en trea och det känns bra, ännu så länge.
Katter, det är mina älsklingsdjur. Jag har haft katt flera katter i mina dar, men inte numera.
Jag ska genast gå in och kolla.
Tack så mycket och detsamma önskar jag dig.
Kram från oss båda.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

3 november 2021 02:50

Vilka vackra foton från er promenad.
Så mycket ljusspel. Beundrar er för att ta
en så tidig promenad nästan varje dag. Jag
är en kvällsmänniska; sååå skönt att sova på morrron. Tonåringar är väl dom som glömmer massor, dvs sånt som bivit tillsagda att göra. :)
Kyligt här också - 8C Sängdags här. Kram

wiolettan

3 november 2021 16:46

Tack så mycket Ruth.
Då det är lite halvmörkt ute, den tiden som vi går ibland, så lyser alla vackra belysningar upp gångvägarna och det blir lättare att gå, tycker jag.
Jag har så svårt att äta frukost direkt som jag har stigit upp, blir lite hungrig efter en morgonrunda, det är därför som vi började med promenad före frukost.
Men, jag är också så kvällstrött och går och lägger mig tidigt, därav så vaknar jag i ottan.
Det var en tänkvärd aspekt, angående ungdomarna.
Minus åtta, oj så kallt. Vi har plus 10 nu. Kram!

 
Ditte

Ditte

3 november 2021 19:53

Vad märkligt! Vet att jag läst och skerv en lång kommentar till detta inlägg. Såg nu att den inte finns.
Gör ett nytt försök.
Så vackra bilder från er promenad.
Skönt med tidiga promenader.
Detta med att glömma kan ju hända oss alla. Och säkert var det en engångsföreteelse.
Varm kram! Hoppas kommentaren kommer fram-

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

3 november 2021 21:18

Jobbigt Ditte, men härligt att du försöker igen.
Tack så mycket.
Det är härligt att gå ut i ottan, innan frukost, men det blir inte alla dagar.
Jo, så är det, vi glömmer alla något ibland. Men, Mysingen tycker inte om hösten och blir lite deppig och då blir detta kanske mer påtagligt för honom.
Tack Ditte och ha det bra.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards