Alla inlägg den 5 november 2021

Av wiolettan - 5 november 2021 09:29


Jag hittade en bok i bokhyllan som heter Bonde-Praktikan. Jag blev förvånad, visste inte att den fanns där och ändå så har vi under denna pandemi städat bort, givit bort, langat bort och lagrat i kartonger, mängder av böcker, närmare bestämt en hel Billy-bokhylla. Så, med andra ord så hade jag gått igenom och tittat på, vad jag trodde varje bok. Vi har blivit begåvade med otroligt många böcker. För böcker tycker vi om.


Nåväl. På baksidan på denna bok står det:

Fromme läsare, köp nu mig,

mycket förstånd lärer jag dig.

Bonde-Praktika är mitt namn

läs mig, det länder dig till gagn.

Det hela årsens lopp will jag dig lära,

Hwarefter du dig skall regera.


Det är alltså i grunden en gammal bok. Den första bondepraktikan trycktes 1508 i Tyskland. Då var det bara ett litet häfte på tolv sidor. Sedan utökades upplagan och nya följde och 1530 så var boken i stort sett färdig på tyska.


Den äldsta svenska upplagan, kända, är ifrån 1662. Den har fått egna svenska tillägg, såsom årets bemärkelsedagar. 1733 kom också folkliga väderleksmärken med. I första hand är den tänkt som en handbok för bönder, med tips och råd. Jag tror att min pappa ägde en sådan bok.


Om vår innevarande tid nu, som är hösten, står det.


Den tredje tid är Hösten, kall och torr, dä wäxer fuktigheter, som kallas Melancholia, i denna tid är godt win sundt, och het spis, man må wäl taga läkedom och låta åderslå, men sur drick skall du icke dricka. Ho, som will wara sund, han skall ute Hösten icke äta utan en gång om dagen. Denna tid räcker ifrån S:t Bartholomei dag till S:t Clementis dag. Detta allenast om Hösten.


Det är intressant att läsa böcker om gamla tider, men lite svårt ibland att förstå hela innebörden och så var det en hel del ord med annorlunda stavning. Inte är det heller precis den Svenska som vi har lärt oss. Men, jag ska fortsätta att förkovra mig.




 

I morse var det endast 5 plusgrader då vi vandrade ut, men det var skönt att gå. Vi tog vägen ner till Golfängarna och det var inte många som vi mötte på vår vandring. Såg ganska så ödsligt ut.



 

Denna gräsand kom och ville ha mat. Men det fick den inte av oss utan istället fick den komma med på en bild.



 

Kanadagåsen åt och åt och åt snabbt, så snabbt att bilden blev suddig.



 

Detta är en vildgås. Ni kanske kan se skillnaden. Den åt också snabbt.



Ha en bra dag och var rädda om varandra.


Gud, för Dig är allting klart,

allt det dolda uppenbart.

Mörkret är ej mörkt för Dig

och i dunklet ser Du mig.

 


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards