Alla inlägg den 18 november 2021

Av wiolettan - 18 november 2021 09:09


Om jag skriver dessa nedanstående ord, på det sätt som jag hörde då jag var ung, först och främst från farmor och pappa, men också annars, var för sig, utan någon annan text:

Dardärnan, bängli, erbamle, freste, flestern, sevlet sjvartörn, brinket, pöttret, mearns, rösk, fösken, bröskegötta, vorte sänke, sviarn,tet´n, blana, krypara, limbera, seckasam, åschlappe, då förstår kanske ett fåtal av er vad jag pratar om. Men sätter jag in dom i ett sammanhang så blir det mera begripligt.


Dardärnan jag kom och gick, kände jag mig så bängli, ja rent av erbamle. Men jag ville ändå freste. Flestern gick förbi mig för jag gick så sevlet, ja precis sjvartörn alla andra. Det är ju också så brinket att gå så jag blir så pöttret, mearns jag känner mig mer och mer rösk, nästan som fösken.   

Jag stannade för att ta mig några bröskegötta men vorte sänke av sviarn.  Dom är så seckasam.

Nej, nu vill jag hem och äta tet´n, blana, krypara, med limbera.  Det är åschlappe sedan igår.


Skriver jag så här, så är det ännu lättare att förstå:


Där jag kom och gick, kände jag mig så ostadig, ja rent av eländig. Men jag ville ändå försöka. De flesta gick förbi mig för jag gick så långsamt, ja precis tvärs emot alla andra. Det är ju också så oländigt ibland att gå så jag blir så sur medan jag känner mig mer och mer bångstyrig, nästan som rutten ved.

Jag stannade för att ta mig några hårda karameller, men blev hindrad av knotten. Dom är så tjatiga.

Nej, nu vill jag hem och äta tätmjölk, messmör blandat med grädde, mandelpotatis med lingon. Det är kvarblivet sedan i går.


Nu kanske ni förstår varför jag ibland, ja rätt ofta, skriver ”fel” vänder på orden eller meningarna. Det man har hört dagligen i cirka nitton år, kommer fram rätt som det är. Då jag gick i skolan som barn var jag duktig i språklära, eller vad det nu var det hette då, men det var då det. Det gick bra för mig i dom 5 första klasserna, i sexan fick vi en ny lärare som jag var lite rädd för, då rasade betygen.



  

Detta står på en dörr till en stor välkänd hörselmottagning. Så de kan också skriva fel. Jag hittar i alla fall 3 fel här.



 

Jag är mycket nyfiken av mig. Har varit det sedan barnsben.



 


Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards