Direktlänk till inlägg 21 oktober 2017

En bok som berör!

Av wiolettan - 21 oktober 2017 08:32


Nu har jag läst den senaste boken som Bosse Lidén har skrivit.


   

Den heter ”Minnen som stannat kvar”. Titeln säger vad boken handlar om, minnen och vilka minnen sen. Den är skriven i kåseriform och den stilen tycker jag mycket om.


Jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Vilken bok. Jag har läst de två andra böckerna som Bosse har skrivit ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”, den senare tillsammans med sin fru Solveig, så jag visste att hans böcker är läsvärda och i min smak. Men, denna bok, skriven i små korta kåserier, berörde mig på ett annat sätt.


Genom bloggen så tycker jag mig känna Bosse och vet vad han har att tampas med och ändå, den glädjen och humorn som kommer fram i boken är helt underbar. Hans medmänsklighet, empati och starka känsla för det rätta, både i smått och stort, kommer fram i boken på ett speciellt sätt.


Jag skulle önska att jag hade en tidning där det fanns ”dagens kåseri” och att författaren då skulle vara Bosse Lidén.



En sak till som är underbart med denna bok är att jag kan läsa den många gånger, för den är kort och gott, så bra.


Men, så är det ju en sak som inte är lätt, nästan omöjlig. Bosse vill att vi läsare skulle tala om vilka tre kåserier vi tycker bäst om och vilket kåseri vi tycker sämst om. En omöjlig uppgift, tycker jag.


Ni skulle ha sett lappen som jag noterade på, vilka som jag tyckte var bäst, fullklottrad var ordet. Så, det var bara att läsa om dom kapitlen och ta en ny lapp. Den blev inte lika full med titlar, men alldeles för många.


Resultatet kan ni läsa på Bosses blogg. Att välja ut den ”sämsta” gick inte heller bra. Ingen förtjänar ordet sämst bland dessa, men jag valde. Vilken? Nja, jag är inte så förtjust i sport.



 

Solen vill titta fram idag och det verkar bli en finfin lördag.



 
 
Ingrid

Ingrid

21 oktober 2017 17:56

Jag håller också på med Bosses senaste bok och gillar den, men tycker ändå att den förra var bättre. Den berörde mig verkligen!
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

21 oktober 2017 17:58

oh, tack för påminnelsen. Jag ade tänkt beställa boken när jag kom hem från Spanien men det har tyvärr fallit i glömska. Jag har de andra två böckern aoch vill gärn aäven ha och läas denna. Kåserier tycker jag mycket om och de kan man med god behållning läsa flera gånger.
Ska nu i morgon göra slag i saken och beställa.

Din vackra höstbild talar verkligen till mig. Så fin!
Önskar dig en trevlig kväll.
Kram och tankar från mig.

http://dittemitti.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

21 oktober 2017 19:43

Tack för dina rader om Bosseboken :-) Gott skrivet så det väcker ännu mer nyfikenhet
Jag har den och har börjat, med panna och papper som du för att notera det som kanske skulle resultera i att ge Bosse svar på hans frågor. Men jag insåg att ska jag läsa utifrån det så blir det fel, så det blir kanske inga svar från mig, men en recention ska han få så småningom :-)
Fridfull bild, passande Bosses bok tänker jag!
Ha en fin helg!
Varm kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

21 oktober 2017 23:23

Här är en till som håller på och läser Bosses bok, men jag tar det lugnt och varvar den med thrillers. Just nu är det G.W.Perssons bok "Bombmakarens och hans kvinna". G.W är också en favorit, precis som Bosse!
Jag har hittat ett kåseri som jag blev så otroligt känslosam när jag läste, den första! Har naturligtvis hittat fler som jag gillar, men den gjorde att jag grät - och grät - och grät!! Och ibland kan det ju v ara skönt.....
Min gubbe har ännu inte varit till läkaren, han fick tid först på torsdag eftersom vår läkare inte är på Gotland just nu. förmodligen inte förrän i morgon.....
Själv har jag därför inte heller fått något svar på min röntgen, men jag hoppas jag får det i veckan.
KRAM och GOD NATT
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Eva

Eva

22 oktober 2017 09:32

Ja jag har förstått att den boken är speciell det är flera som har den :) hoppas allt är bra med dig o att du får en fin söndag :) kramis

http://evasblogg.blogg.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

22 oktober 2017 09:49

Hej Wiolettan! Här kommer ett tack från Solveig (som skriver i Bosses kommentarfält). Jag har precis läst upp din fina recension för Bosse. Precis vad han behövde idag. Jag kan intyga att din recension gjorde honom jätteglad. Han har för närvarande mer eller mindre "dataförbud" eftersom han är så yr och därför vilar han mest. Vilken fin höstbild du avslutar med. Där skulle jag vilja sitta idag med en kopp kaffe och njuta. Utanför vårt fönster regnar det och jag känner mig ganska bekymrad. Kram från Solveig

http://bosseliden.wordpress.com

 
Primrose

Primrose

22 oktober 2017 11:38

Precis så kände jag, en omöjlighet! Satt också med lappar o kluddrade ner, omöjligt!
Fin bok tyckte jag också ,-))
Ha det nu jättefint och hoppas du har sol denna höst Söndag.
KRAM Primrose .-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Gunnel

Gunnel

22 oktober 2017 12:27

Jag har samma dilemma som du. Vika kåserier ska man välja? Vilken fin bild på den spegelblanka sjön. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
gun

gun

22 oktober 2017 20:02

Bosse är fantastisk på att skriva i sin blogg.
Hoppas att det är bra med dig och att du haft en fin helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

23 oktober 2017 08:53

Kåserier är riktigt trevliga tycker jag, och det låter som en bra bok.
Var har jag fått för mig att du skrivit något också?
Tusen tack för dina ord hos mig. Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
znogge

znogge

23 oktober 2017 09:37

Nu får jag verkligen ta mig i kragen och beställa den!

Kram och ha en bra start på veckan.

http://znogge.wordpress.com

 
Vonne

Vonne

23 oktober 2017 13:31

Nejmen NU blev jag riktigt nyfiken. Boken skulle nog kunna vara något för mig med. Det där med korta kåserier passar mig utmärkt. Ska se om jag kan få tag i den och kanske även nån annan av honom. Ska gå in på hans hemsida efter detta, kanske har man möjlighet köpa via den, eller?

Ha det så bra nu. Kram/Yvonne

http://vonnevardag.se

 
Kicki

Kicki

24 oktober 2017 22:30

Så kul, jag har fått hem i mina fotspår, men ej läst ännu, måste komma till skott med att läsa igen
Ha drt fint kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards