Direktlänk till inlägg 12 september 2019

Ögonen, själens spegel.

Av wiolettan - 12 september 2019 08:11


Idag ingen morgonpromenad. Vi ska spara på min höft och mysingens fot. På tal om hans fot så verkar den mycket bättre, han har inte ont och svullnaden som var igår kväll har försvunnit. Tiden läker alla sår, sägs det. Jag håller ju inte med om det då det gäller allt, men kanske i detta fall.


Det skulle bli hård blåst denna dag, men efter morgonens regn, uppehåll och cirka 17 plusgrader och sol. Inte mycket att klaga på, utom då blåsten. Jag gillar inte då det blåser.


Igår var vi till bilverkstaden och beställde tid för åtgärder på bilen som inte gick igenom besiktningen i tisdags. Oljeläckage och något fel på en broms. Tisdag nästa vecka ska dom ordna till det. Vi var också till bokhandeln för att köpa bläckpatroner och gjorde det också. Men expediten gav oss fel. Så det blir en tur tillbaka idag.


Jag var också till optikern igår, börjar att se lite sämre och det är 8 år sedan jag kollade synen senast, dags igen då, kan tänka. Förra gången, alltså för åtta år sedan, kostade det mig 9.400:- med nya glasögon. Hoppas att jag inte behöver några nya, för nu kanske det har gått upp några tusenlappar, allt blir ju dyrare och dyrare. Tydligen bara min pension som inte vill öka i samma takt.


Men jag har en glad nyhet också. Då jag ändå var hos optikern igår så kollade jag trycket på ögonen och det var bra, inom gränsen. Ni må tro att jag blev glad. Min äldsta syster blev ju blind på ena ögat och nästan på det andra. Min näst äldsta syster är nu blind på det ena och har ledsyn på det andra. Grön starr, som det hette förut. Sådant går ju i släkten, så det är bäst att kolla.



 


Hoppas att vi alla får en bra dag. För min del hoppas jag, bland annat, att det går bra hos optikern.



 
 
Ingrid

Ingrid

12 september 2019 09:19

Då önskar jag dig lycka till! Jag får lite dåligt samvete, för jag borde nog också kolla synen. Det är länge sedan och jag har fått uppmaningar från dem flera gånger om att jag ska boka tid för undersökning.
Ha en skön torsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 september 2019 16:08

Tack snälla. Åtta år, utan att kolla synen är lite för lång tid. Det tyckte optikern också. Synen hade förändrats och det är bara att köpa nya glasögon. Bra att jag fick det gjort, äntligen.
Hoppas att din torsdag är fin. Kram.

 
Anki

Anki

12 september 2019 09:34

Så bra att trycket verkar bra ... min mamma hade också grön starr som det hette då - och jag borde nog kolla mina ögon lite mer regelbundet. Många år sen senast.
Skönt att Mysingens fot är bättre i alla fall!
Ha en bra dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

12 september 2019 16:11

Ja, optikern sa idag att det finns två olika slags "gula fläcken" och det ena ger visst högt tryck, om jag nu fattade rätt. Det andra kunde man ha utan att trycket på högt. Låter märkligt, kanske jag missförstod.
Ja, Anki, kolla trycket på ögonen, det går fort och det kostade ingenting för mig.
Det är skönt att mysingen kan gå bättre nu. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 september 2019 17:17

väldigt dyra glasögon, tur att du inte behöver byta så ofta.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

13 september 2019 16:29

Det har du rätt i Hannele. Kanske därför som jag undviker att kolla synen. Optikern sa att man borde kolla synen varje år.

 
geddfish

geddfish

12 september 2019 22:19

Viktigt att kolla sin syn. Rutinkontroll hos optiker visade med en synfältsundersökning utan förhöjt tryck att jag hade glaukom (grön starr). Inget man kan operera. Det är synnerven och det är droppar som gäller. Jag får inte köra bil längre fast jag ser rätt bra.
Kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

13 september 2019 16:33

Aha, utan förhöjt tryck, ja det pratade optikern om att det kunde vara. Det finns olika. Nej, det går inte att operera utan det är droppar som man får ta. Ju tidigare det upptäcks desto bättre är det.
Så det var därför som du sålde bilen, det visste jag inte. Skönt att du har din tjusiga hoj som tar dig fram.
Fint att du ser rätt bra ändå. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

13 september 2019 08:12

Oj, att du klarat dig utan synundersökning i så många år. Jag brukar få gå vartannat år och få ny styrka på mina glas. Det är ett elände när allt blir suddigt. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

13 september 2019 16:41

Jag tyckte att det blev så dyrt så jag har försökt, men nu kände jag att jag var tvungen att gå och kolla.
Vartannat år, det var annat det. Att synen ändras så snabbt? Det har jag inte tänkt på. Jobbigt för dig med dina ögon. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

13 september 2019 08:46

Dag var en klok man på många sätt och vis.
Så länge får du inte vänta på att gå på kontroll. Lyssna på Doktor Bosse. :) Jag tycker det är ofta de lockar med gratis undersökning och då brukar de alltid kolla tryck också. Det priset låter orimligt högt. Med tanke på konkurrensen hade jag bytt ställe/kedja direkt. Glädjande att trycket höll sig inom rätt gränser.
Helgkram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

13 september 2019 16:49

Det var en mycket ödmjuk och klok person.
Nej, Doktor Bosse, du har rätt, ska försöka att bättra mig. Jo, då jag beställde tid så fick jag reda på att synundersökningen var gratis om jag köpte nya glasögon.
Jag blev jätteglad över att trycket var så bra, var faktiskt lite nervös över detta. Kram.

 
wiper

wiper

13 september 2019 09:26

Vad skönt att mysingens fot läker bra och att värken är borta. Då går det åt rätt håll. Vi har det ganska blåsigt här men svalt och soligt

Detta med bilar kostar på men hoppas ni får det lagat så den går igenom besiktningen. Vi saknar vår bil jättemycket och vi måste ha en ny så småningom för det går inte att åka buss när man är allérgisk mot vissa lukter

Då har det varit bra med ögonen i 8 år, inte illa. Glasögon har blivit billigare för dom har ofta extrapriser numera och det finns firmor som inte tar mer än 4000 kr för allt. Förrförra gången jag köpte glasögon så kostade det 11.000 kr för jag måste ha specialglas som skickas efter på grund av översynthet. Förra gången kostade det 7000 kr så det var ju mycket billigare. Jag var också och kollade efter 4 år och allt såg bra ut.

Pensionen är skandalöst liten motför min mammas generation. Har man dessutom blivit sjuk innan pensionen så mister man en stor del. Hyrorna är ju även skyhöga.

Vad roligt att trycket och annat såg bra ut, då blir man verkligen glad. Så var det för mig senast också.

Ha nu en skön fredag och helg med din man

kramar från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

13 september 2019 16:59

Det är jätteskönt. Gör bara ont om han liksom kliver snett på något sätt. Det är en enorm lättnad.
Vår bil är 19 år gammal så det är klart att det händer saker, men än så länge så går den och på tisdag får vi veta vad det kostar att laga detta.
Mysingen är också allergisk och lider av att vissa har så starka parfymer på sig.
Hoppas att ni får tag i någon bra bil snart.
Ja, det har gått bra med glasögonen länge men nu känner jag att det ibland är svårt att läsa ibland, suddigt.
Så bra att det blev så mycket billigare för dig senast.
Detta med glasögon är ju jätteviktigt så det är bra att dom finns.
Härligt att det var bra då du kollade, efter 4 år.
Hörde att det skulle bli sänkt skatt för pensionärer nu och blev glad, men såg sedan att det gällde dom som hade över 17.000 i månaden i pension. Jag tillhör inte dom. Får inte vara med denna gång.
Trycket är viktigt, säger dom.
Tack Malin och detsamma. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

13 september 2019 16:24

Hej Wiolettan!
Ja ögon och fötter ska man vara rädd om...Min mor hade Gula fläcken och hon som älskade läsa :( Hoppas man slipper...Jag både skelar och ser med ett öga i taget...köpte dyra glasögon förr men nu beställer jag på nätet efter att köpt recept hos Synsam. Inte råd med dom summorna. Progressiva för under 2000:- och fungerar bra om bågarna passar...skickar nya om dom inte passar :)Grå starr har jag lite sa Synsam en gång...
Hälsn och kram från ovädret. Kommer mer regn från Medelhavet sägs det...Jag bor högt men synd om alla som förlorat hem och bilar bara nån mil bort. Och några liv har tyvärr förlorats också. P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

13 september 2019 17:06

Håller med dig, viktigt att kolla synen. Min äldsta syster dröjde för länge, hon sa att hon skulle ta itu med det senare. Hon hade det så jobbigt med sin sjuka man och skötte honom hemma, så hon själv kom i andra hand, så hon blev helt blind på ena ögat, och nästan på det andra.
Mysingen brukar också köpa glasögon på nätet och för honom fungerar det, men det skulle det inte för mig, på grund av mina fel på ögonen.
Grå starr kan dom operera det har min ena bror gjort och även mysingen.
Läste på nätet om ovädret som har drabbat Spanien och tänkte direkt på dig. Fruktansvärt med sådana stormar och skyfall. Kram.

 
Znogge

Znogge

13 september 2019 21:56

Hmm... Min kommentar verkar ha försvunnit. Synen ska man i alla fall vara rädd om och att ha rätt styrka på glasögonen är viktigt. Visst kostar det men jag tycker det är värt varenda krona att se bra. Däremot så tycker jag det är bra att glasögon till barn är gratis för det kan bli en dyr historia för småbarnsfamiljer.

Det var verkligen en bil med många år på nacken men så länge den rullar så...

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 september 2019 08:46

Märkligt att den bara försvann, mystiskt. Härligt att du gjorde ett nytt försök.
Du har rätt om synen, mycket viktigt, för det är roligt att kunna läsa och vara med. Om synen förändras så vänjer man sig lite för det går ofta sakta, men nu var det för besvärligt så jag kände att det var dags.
Vi gillar vår gamla bil eftersom man sitter så bra i den. Lätt att komma i och ur, med andra ord, den är inte så låg som många bilar kan vara. Kram.

 
Augusta

Augusta

13 september 2019 22:17

Ögonen vill man inget skall hända något med. Allt det vackra man kan se genom sina ögon. Okey, mindre trevliga saker emellanåt men det får man glömma. Jag har haft som extra jobb, ledsagning och då bl.a till blinda. Jag följde en dam som skulle köpa sommarkläder till affären. Jobbigt både för henne och mig. Jag fick berätta i detalj t.ex blusen. Sedan blev det i detalj blusar tills hon bestämde sig. Efter det fortsatte vi med långbyxor. Förstår att det är jobbigt att köpa kläder då man inte kan se dem. Men också lite jobbigt för den som skall berätta vad som finns i butiken :D
Hoppas att dina nya glasögon inte kostar så mycket.
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

14 september 2019 08:53

En del mindre, men det vackra det överväger och att inte kunna skriva eller läsa skulle vara en stor plåga.
Ledsagning av blinda, ett viktigt jobb, men jag kan tänka mig att det fodras en hel del av dig som ledsagare. Du måste ha haft ett stort tålamod, för att berätta för en icke seende hur saker och ting ser ut, färger o.s.v är inte det lättaste, jag vet.
Då jag var mellan 20-30 år bodde jag hos en familj som tog hand om blinda ungdomar ifrån Tomteboda. Fick ofta följa med och hämta dom hem till familjen och så fick de umgås med oss på helgen. Jag läste för dom, sjöng och spelade med dom och vi gick ut och promenerade. Då var det många frågor om hur det såg ut, färger och sådant. Jag lärde mig mycket under de åren.
Kram.

 
Ditte

Ditte

13 september 2019 22:42

Bra att ni vilar er lite i form. Det blir ju en hel del gående även utan morgonpromenaderna.
Håller nu tummarna för att bilen ska lagas på bästa sätt så att den passerar "nålsögat". Men det gör den-
Viktigt att kolla upp syn och tryck. Men hoppas båda är bra. För kostnaden för nya glasögon gör ju ett rejält ingrepp i kassan. Och är trycket i ögonen bra så känns det ju genast lättare.
Stor kram och trevlig helg.

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

14 september 2019 08:58

Det blir en del gående och vi har ju alltid, om jag har varit alert, varit ute och vandrat. Nu går vi också, men får dra in på det, tills allt ordnar sig.
Tack Ditte, för att du håller tummarna. Vi åker ju inte bil så mycket, men ibland. Resorna till Ångermanland plus några andra små utflykter.
Synen är viktig och jag behövde helt klart nya glasögon, enligt optikern. Trycket var bra. 18 på båda ögonen. Stor kram till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards