Direktlänk till inlägg 14 september 2019

Glasögon.

Av wiolettan - 14 september 2019 09:33


Lördag, den dag som jag tycker mest om i veckan. Det har alltid varit så, tror jag. Min favoritdag. Denna dag, inget undantag.


Vi vandrade ut i morse och det kändes si så där i höften och mysingens fot så vi tog en kortare promenad.



 

Förbi kyrkan, som såg så fin ut där på kullen och solen lyste vackert på tornen. Klockan var sju och det slog den också precis då vi gick förbi den.



 

Ner till Sturegatan. Där de har minskat av gatan och gjort lite arrangemang.



 

Vad detta ska visa förstår jag inte. Jo, jag ser att det är ett par skor och en termos, men vad då?



 

Blommorna är fina, dom tycker jag om.


Det gick bra hos optikern. Han var mycket pedagogisk och noggrann och upptäckte att jag borde skaffa nya glasögon. Det högra ögat blev det, vad jag tyckte, inte någon stor skillnad, men det vänstra. Min närsynthet hade försvunnit på det ögat, hur nu det kan gå till förstår jag inte, men det var något annat synfel som hade förvärrats.  Plus minus noll, nej inte riktigt. Det ska bli spännande då de nya glasögonen kommer och se hur det blir i "verkligheten".


Sedan var det ju detta att välja bågar. Eftersom jag ser så pass dåligt så är det svårt för mig att se vilka bågar som jag passar i. Men, optikern och mysingen, fick bestämma och det är bra. Då har jag ju några som jag kan skylla på om det inte blir bra. Man får inte vara dum utan tänka sig för.


Priset, ja jag blev glatt överraskad. De gör reklam för att man kan få 3 par för samma pris, men eftersom jag tog bara ett par så fick jag 40% rabatt. Det låter mycket. Summan slutade på 6.350:- Det hade jag sparat ihop, så helt OK för min del.


Om några veckor så får jag se vilka glasögon bågar det blev och hur jag ser med de nya glasen.  Spännande. Det är viktigt att jag trivs med dom och ser bra med dom, de ska ju, förhoppningsvis, pryda mitt ansikte en stor del av dygnet.


 

Här är några av alla de glasögon som jag har haft sedan jag var 10 år. Alltså var det 68 år sedan jag första gången var och provade ut glasögon.



 
 
geddfish

geddfish

14 september 2019 12:28

Ja, glasögon kostar. Nu blev inte mina sista så dyra, eftersom mitt bästa val föll på lågprisbågar. De satt bäst.
Det var ingen dålig samling med gamla brillor av gammal modischang, som du äger! Modet har verkligen skiftat. Jag har bara två par gamla kvar, de som kan vara reserv. Och reserven har varit till nytta.
Lycka till med de nya! Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

14 september 2019 15:52

Mina bågar var inte heller så dyra, det är mest glasen som kostar. Är lite spänd på hur de ska ta sig ut på mig.
Jag har inte sparat alla men en hel del har jag kvar av någon anledning som jag inte vet.
Dom stora tunga glasögonen, med enorma glas, är nog ifrån början av 70-talet, kan jag gissa. Tack Gerd. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

14 september 2019 18:28

vacker att plantera i skor... och gummistövlar.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

14 september 2019 21:13

Det kan vara originellt i skor, gummistövlar behövs det mycket jord, kan jag tänka mig.

 
Znogge

Znogge

14 september 2019 20:59

Så bra att du fick den rabatten på glasögonen för det blir dyrt ändå. Så kul att du har sparat dina gamla för man ser verkligen hur modet har skiftat. Vi skänkte våra gamla till en insamling där glasögonen skickades utomlands.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 september 2019 21:17

Jag blev verkligen glatt överraskad över rabatten, det är ju inte billigt att ha glasögon.
Jag har allt eftersom, lagt dom i en låda och där har de blivit liggande. Bra sak att skänka bort avlagda glasögon. Det ska jag tänka på om jag hör talas om någon sådan insamling. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

15 september 2019 08:53

Hej Wiolettan!
Kul se modellerna av glasögonen. Känner igen några. Jag tycker jag passar bäst i rektangulära :) Synd att man inte ser själv när man ska prova...fått råd och då har jag vantrivts i dom sen...Skulle ha haft glasögon redan som barn men jag lärde mig bokstäverna på tavlan utantill så dom trodde jag såg bra :)
1965 tror jag mina första gjorde entré :)Ja man är som man är...
Hoppas du kommer att se bra!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

15 september 2019 15:25

Hej Preciosa.
Det har blivit några par glasögon under årens lopp. Vet inte varför jag har sparat dom, men det är ju lite roligt nu i efterhand.
Det är svårt att se själv vad man passar i då man ser dåligt och inte har glasögonen med rätt styrka på sig.
Jag fick mina första glasögon som tioåring och kommer ihåg hur jobbigt jag tyckte att det var. Jag var inte lika klyftig som vad du var.
Tack och det hoppas jag också. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

15 september 2019 10:13

Det är inte lätt att välja bågar. De ska vara snygga och man ska trivas i dem eftersom de används så länge. Snart är det dags för mig med att skaffa nya. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

15 september 2019 15:28

Precis Gunnel. Glasögonen som man har, ska man helst passa i och trivas i och det är inte alltid lätt. Dom sitter ju där mitt i ansiktet i minst 15-16 timmar varje dygn.
Då får jag säga lycka till med att få nya glasögon. Kram.

 
wiper

wiper

15 september 2019 11:44

Det var en ovanlig arkitektur på kyrkan. Jag tycker det ser häftigt ut med skorna och det andra på trappen. Har sett mycket såna utsmyckningar på sista åren. Fotade ett par gamla skor med blommor i utanför en butik för nåt år sedan. En del ställer ut gummistövlar utanför dörren med blommor i

Vad bra att få ordning på ögonen för man vill ju se så bra som möjligt. Jag kan inte heller välja bågar så min man och personalen väljer åt mig också.

Det var ett bra pris för ett par glasögon. Så roligt att du sparat alla dina glasögon och man ser ju hur modet skiftar. En del har kommit tillbaka nu men i uppdaterad form.

Ett par av dom jag ser på bilden har jag kvar efter min mamma. Dom som är lite avlånga, bruna med kraftiga bågar. Dom avlånga bågarna längst ner har jag haft för några år sedan. Jag har sparat lite glasögon också men inte så många som dina. Jag fick glasögon när jag var 40 år för då visade sig mitt medfödda synfel

Härligt inlägg

Ha en fin söndag
kram
Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

15 september 2019 15:40

Jag tycker om kyrkan som vi har här i Sundbyberg. Ligger också så bra till och lite på ett berg, så den syns.
Ja, det kanske är modernt men jag är nog för gammalmodig som inte riktigt har anammat detta ännu, kanske det blir.
Jaha, du är också närsynt? För är man närsynt så kan man ju inte se i spegeln vad som passar eller inte passar.
40% rabatt, det tyckte jag var häftigt, jag blev så förvånad. Det blev ju mycket pengar. Så utan rabatten skulle ju mina ha kostat kanske 11.000:- någonting.
Det är skoj nu efteråt att ha kvar så pass många av mina gamla bågar. Roligt att se hur modet har skiftat, för det har det verkligen gjort. Från jättestora till mindre och nättare.
Tack Malin och kram till dig.

 
Ingrid

Ingrid

15 september 2019 12:44

Det är inte lätt det där med att välja glasögonbågar. De här jag har nu tog det lång tid innan jag vande mig vid och nu är det väl snart dags att byta igen, för jag tycker att jag har lite svårt att se när jag ska lösa korsord.
Hoppas att ni har en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

15 september 2019 15:42

Det är det verkligen inte. Eftersom de sitter där de sitter så ska man ju passa någorlunda i dom och trivas med dom. Hörapparaterna till exempel, dom syns ju knappast nu för tiden, bakom öronen.
Så är det för mig nu, svårt att lösa korsord, ibland ser jag inte riktigt vad det står, om det är liten stil, vilket det ofta kan vara på korsord. Tack Ingrid. Kram.

 
Ditte

Ditte

15 september 2019 16:14

Skönt att ni kom ut på en liten promenad men bra att ni tar det lugnt nu när ni båda har ont.
Ja, glasögon är ju ett kapitel för sig. Men fint att du nu fått en synundersökning och vet vad som behövs för att du ska se bra. Att välja bågar är en djungel och att hitta rätt är ju jättesvårt. Men bra att du fick råd om valet av både optikern och Mysingen. Blir säker riktigt bra.
Lite rabatt känns ju också väldigt välkommet.
Önskar dig en fin söndag och en bra start på veckan.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

15 september 2019 19:44

Vi tar det försiktigare är vanligt och håller oss mest i stillhet om vi inte behöver gå ut. Ser fram emot bättre tider.
Jag har dragit mig länge nog att gå och kolla synen, men nu var jag tvungen för att se om det kan bli någon bättring.
Det finns ju en uppsjö av bågar, det ena paret tjusigare än det andra och där emellan många par som är likadana, nästan, någon färgskillnad bara.
Jag kommer inte ihåg alls hur det paret såg ut som dom valde åt mig, men mysingen sa senast idag att det var ett par passande glasögon, jag får lita på det.
Tack Ditte och stor kram till dig också.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

16 september 2019 08:16

Min favoritdag är också lördag. Tätt följd av fredag kväll när jag vet att Solveig ska vara hemma två dagar.
Vacker kyrka. Extra trevligt när den ringer som en hälsning.
Hi Hi. Jag har också sparat mina gamla glasögon. Min samling började inte lika tidigt som din. Jag klarade mig utan till jag nästan var 40 år.
Jag blir så velig när jag ska välja. Bäst är det om jag får låna med mig några hem. Ska bli spännande att se vilka du valde.
Måndagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

16 september 2019 10:19

Aha, du gillar lördagarna. Jag förstår detta med fredagskvällarna också.
Kyrkan här i Sundbyberg, invigd 1911, tycker jag är vacker och kanske inte lik andra kyrkor utom en i Stockholm, Hjorthagskyrkan.
Du och jag är visst ena riktiga samlare. Men, det är roligt just detta med glasögon. Vissa kan jag inte förstå hur jag kunde ha. Att låna hem några och välja i lugn och ro, är mycket bra. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards