Direktlänk till inlägg 18 september 2019

Varför ska det vara så svårt...

Av wiolettan - 18 september 2019 09:48


att gå ner i vikt?


De senaste åren har jag gått upp flera kilo och det är något som jag otrivs med.  Nu är snart gränsen nådd. För det är det, då jag går in i min garderob och ska ta något att sätta på mig och nästan allting är så att det stramar och tränger. Jag tror att jag har gått upp en storlek, om jag ska vara ärlig. Men, i detta fall vill jag inte vara ärlig, jag vill bara blunda för det. Men, nu vet jag, jag gör som vanligt.


Jag tänker börja banta i morgon

och jag tänker inte ändra mig.


Visst låter det bra, men om det är det, ja det är en annan fråga.


För om jag säger så idag att jag ska börja banta i morgon och i morgon har jag inte ändrat mig utan säger att jag ska börja banta i morgon. Då blir det en riktig rundgång.


Kanske beror det på att jag rör mig mindre nu, då jag ofta inte mår så bra. Igår var jag inte ute och inte har jag varit ute i dag heller. Jag som älskar mina och mysingens morgonpromenader.


På tal om morgonpromenader, som i förrgår då vi kom och gick på trottoaren var det som vanligt unga människor som gick flera i bredd, utan att vika och ta hänsyn. Bland annat tre män i 20-25 års åldern. De tog upp hela bredden på gångbanan och vi fick ta cykelbanan till hjälp. Ska det vara så? Kanske jag tänker mera på det nu då både mysingen och jag har och har haft besvär med att gå, mysingen sin fot och jag med min höft.


Hut och hyfsning, hövlighet och hänsyn.

Du hållbara härliga hederlighet.


Men jag slutar inte att hoppas. Dagens ungdomar lär sig väl också. Måste i ärlighetens namn tala om att det finns undantag.


Genom hoppets fönster har man

den bästa utsikten mot himlen.


 

Hjärtan såg vi häromdagen också.  Suddig bild ser jag, men det röda hjärtat syns.



 

Detta var ett hjärta med många hål i.



 

Denna hjärtevas med blommor i, stod i ett fönster på ett stugboende vi hade en gång, på en resa i södra Sverige.


Vad blev detta för inlägg?  Bara rappakalja.

 
 
Ingrid

Ingrid

18 september 2019 11:27

Visst är det lätt att gå upp lite i vikt och dessutom gör ju tyngdlagen att kilona sätter sig på så konstiga ställen. Börjar man banta syns det först av allt i ansiktet så att man kommer att se mager och förgrämd ut.
På tal om bantning så är faktiskt inte 5:2 så illa. Det har effekt och man går ner några kilon, men man ska inte tro att man kan gå tillbaka till sin gamla kost. Då kommer de där bortbantade kilona snabbt tillbaka.
Hoppas att du får en fin onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

18 september 2019 11:40

Dom sätter sig där dom vill och inte där jag vill.
Håller med dig om 5:2 metoden. Jag och mysingen höll på med den ett bra tag och jag gick ner många kilon. Men, det gick inte i längden på grund av en del av mina mediciner och jag fick oftare flimret. Kroppen ville inte hålla på med det längre, som jag ville. Synd. Dessa 2 dagar då jag inte skulle äta så mycket, där blev det fel.
Så nu är jag tillbaka och mer därtill.
Tack Ingrid och kram till dig.

 
wiper

wiper

18 september 2019 11:37

Jag säger detsamma för jag har varit trådsmal hela livet tills jag blev utbränd och fick en nackskada. Det är stört omöjligt att gå ner hur jag än försöker. Fast jag var uppe i över 100 kr ett tag men nu under 80 kg så det är ju lite bättre. När man inte arbetar längre så är det inte lätt att gå ner i vikt och vi sitter ju mer stilla vid datorer som vi inte gjorde förr.

Jag har slutat skriva om bantning för jag går ner och sen upp igen. Detta med att dom går i bredd på trottoarer och inte vill flytta sig har jag upplevt också många gånger. Jag har börjat sluta vika undan och går dom inte åt sidan så stöter jag emot dom och en gång bad en tjej om ursäkt

Det finns många bra ungdomar också för jag träffar på såna varje dag så det är dom som inte sköter sig som man ser.

Vilken fin hjärtevas ni hade.

Ha en jättefin onsdag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

18 september 2019 17:00

Jag var jättesmal ända tills jag var strax över 50 år. Sen är det inte som förr, om jag säger så.
Att drabbas av utbrändhet eller bli sjuk på annat sätt gör att man kommer i olag och kanske inte kan röra sig som förut och då är det lätt att kilona kommer och växer till sig.
Över 100 kg, men då kan du ju vara stolt, du har ju gått ner jättemycket. Bra gjort.
Min mysing säger åt mig att jag inte ska flytta på mig då de kommer flera i bredd, men jag tycker att det känns dumt att bara gå på, men kanske ska jag tuffa till mig.
Jo, men visst, det finns många fina ungdomar som har blivit rätt uppfostrade och det är mycket bra. Vi finns ju allesammans här på jorden och ska samsas och är det inte värre saker så går det an.
Ja, hjärtevasen var lite speciell, jag hade inte sett någon sådan förut. Kram.

 
geddfish

geddfish

18 september 2019 17:39

Jag har varit smal i hela mitt liv med en getingmidja. Men, som sagt, efter 50 är det krisigt. Då går det inte att ta dubbla portioner utan att det märks. Jag är ff smal, men jag är omorganiserad i kroppen. Tyngdlagen. Midjan tjocknar och hamnar under bysten, det skulle behövas en utsträckningsmaskin!
Mat och dryck är ju gott och njuta ska man, varför inte?
Gläds åt alla dina fina hjärtan, som du hittar!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

18 september 2019 19:26

50 verkar vara en gräns, eller omkring. Dubbla portioner, nej jag får nog inskränka mig till knappt en portion.
Omorganiserad, Gerd, vilket bra ord, det ska jag komma ihåg, det är precis vad jag är plus lite övervikt.
Tyngdlagen, varför uppfanns den? Skojar bara.
Usch, jag får otäcka vibbar av maskinen du skriver om.
Ja, jag blir så glad för varje hjärta som jag hittar. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

18 september 2019 18:47

Tore Wretman sa något om att det bästa sättet att gå ner i vikt att lämna maten på tallriken. Smala jag fick problem efter femtio, att banta är inte bra. Man ska äta allt, men lagom.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

18 september 2019 19:27

En klok man Wretman, men ack så svårt att följa detta råd.
Banta verkar inte leda någonstans. Tror mera på att äta mindre och röra på sig.

 
Znogge

Znogge

18 september 2019 18:53

Enkel matematik skulle jag vilja säga. Ju äldre man blir desto mindre rör man sig oftast och desto färre kalorier behöver man. Dessutom är det svårare att gå ner i vikt. Så kanske är det helt okej att unna sig det lilla extra någon gång och acceptera en storlek större. Så länge det inte handlar om ohälsosam övervikt är det egentligen rätt okej.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

18 september 2019 19:31

Jag har kanske aldrig varit så bra i matte, men du Znogge kan ju, eftersom du har dina adepter.
Det stämmer allt som du säger, en evig kretsgång, inte lätt alls att få det att bli som man önskar.
Större storlek nu, nej, jag tror inte att jag vill det, men det kanske inte är frågan om vad jag vill längre.
Hälsan är viktigaste av allt. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

18 september 2019 20:39

Hej Wiolettan!^
Jag väger 40 kg för mycket :) Motion gör inte så mycket för vikten om man inte tar i ordentligt och tar ut sig...(säger dottern)När man är äldre gör man bara av med 1300 kcal/dag (sa min syster)Ja det är inte mycket man får äta då...Dom flesta lägger på sig efter 50,jag slutade röka när jag var 36 och gick
upp 17 kg...sen mer.Jaja...finns saker jag skulle kunna utesluta...äter bra mat och kalorifattigt men, ja du vet det finns annat :)Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

19 september 2019 20:55

Hej Preciosa!
Jag tror att din dotter har rätt och ta ut mig har jag kanske inte ork till.
1300 kalorier, där ligger jag säkert på mera, så det innebär att jag får gå hungrig, eller kanske äter jag fel mat. Fast jag tycker att jag äter mycket med grönsaker och det ska ju inte vara så fettbildande,
Men att du slutade att röka var en vinst, grattis.
Håller med dig, det finns annat. Kram!

 
Anki

Anki

19 september 2019 06:37

Visst är det trist när man bara går upp i vikt ... jag försöker gå ner, men det är svårt! Jag rör mig ganska mycket med dagliga promenader, äter inga kakor, äter små portioner, mest grönsaker - ingen sås, inget smör på mackan o.s.v men inte går jag ner i vikt ... suck.
Vi får nog acceptera att vi är som vi är :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

19 september 2019 20:59

Trist är rätta ordet, jag blir så ledsen men det hjälper föga. Inte är det bra för hjärtat heller.
Bra att du tar dagliga promenader, mycket nyttigt. Kakor äter jag, men ingen sås, smör på mackan tar jag också. Så jag förstår, det finns en del att göra för mig.
Så nyttigt som du äter och lever så kan jag inte fatta att du inte går ner.
Nej, jag tänker inte acceptera det ännu, försöker lite till. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

19 september 2019 07:39

Jag tycker detta inlägg är bra!
Det verkar som allmänt hyfs mer och mer försvinner, även i de länder jag är i.
Svårt det där med att gå ner i vikt. Många som ser mig tror att jag är naturligt smal, men så är det inte alls. Jag har mer eller mindre bantat i ca 55 år. Måste alltid tänka på vad jag stoppar i munnen och gör jag fel kan det ta mig en vecka att behöva vara försiktig.För några är!år sedan, en höst-vinter, utan tillgång till en våg gick jag upp 7 kg och det tog mig år at nästan bli av med dem. Så jag vet hur svårt det
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

19 september 2019 21:05

Tack Lena, så snällt sagt.
Så det är likadant där du är, jag trodde att Sverige var lite speciell i det avseendet, men varför skulle det vara så förresten. Jag hade bara för mig att det var mera ordning och reda i skolorna där och att det skulle följas åt.
Bantat i 55 år c:a? Då kan du detta ordentligt. Vad jag förstår så rör du ju på dig också rätt mycket, men det kanske inte hjälper, man kanske bara blir mera hungrig och äter större portioner.
Det verkar gå fort att gå upp i vikt men tar fruktansvärt lång tid att gå ner motsvarande. Synd att det ska vara så. Tack detsamma till dig.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

19 september 2019 08:40

Jättebra blogginlägg om saker jag känner allt för väl igen mig i. Både när det gäller vikt, ålder och möten med människor som inte har vett att dela på sig när de kommer i grupp.
Min betydligt längre text försvann och jag hinner inte återge den igen.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

19 september 2019 21:10

Tack Bosse. Ja, det verkar vara många som har problem med vikten, eller så är det bara dom som hörs.
Det verkar inte som dessa personer som går i bredd, ser mig och mysingen.
Jobbigt att texten försvann. Jag har varit med om liknande då jag har kommenterat hos bloggare på Bloggplatsen, och det händer då jag har skrivit mycket. Det har hänt att jag har skrivit in det jag ville säga på ett annat ställe, och sedan kopierat in det i bloggen, då har det gått utmärkt.
Lite nyfiken blev jag allt på vad du ville tala om för mig. Kram.

 
Kraka

Kraka

19 september 2019 19:14

Visst är det lätt att gå upp i vikt, speciellt när man blir äldre. Dels får man en minskad metabolism (ämnesomsättning), dels rör ju många sig mindre av olika anledningar.

Fenomenet att människor tar allt mer plats och allt mindre hänsyn är irriterande. Inte minst dessa elsparkcyklar som far omkring på trottoarerna och kör slalom mellan gångtrafikanterna. Suck!

Ha en bra kväll och en bra dag imorgon!
Kram

http://kraka.moah.se

wiolettan

19 september 2019 21:13

Det verkar vara så att åldern gör mycket i detta sammanhang, med viktuppgång. Minskad ämnesomsättning, ja så kan det förstås vara.
Håller med dig om elsparkcyklarna, det gäller att vara uppmärksam, för det går ju så fort, förstår ibland inte hur de hinner med själva.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

20 september 2019 07:26

Vikten är ett stort problem för många, ekrar det som. Jag rör mig mycket varje dag, men inte katten syns det på vågen. det är som om mina extrakilon sitter fast med superlim. Trist närmänniskor bara tänker på sig själv och inte ser att de möter andra som också vill ha plats att kunna gå. Det finns givetvis den sortens obetänksamhet inom alla ålderskategorier. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

20 september 2019 07:35

Så är det faktiskt, jag känner också det så, sitter där det sitter, ordentligt. Den senaste tiden har jag inte kunnat gå ute så mycket som vanligt, men det ska bli ändring på det, för frisk luft och rörelse i benen är ju ändå viktigt att få.
Kanske det finns inom alla åldersgrupper, men jag kommer inte ihåg någon äldre som har betett sig så, minnet är kanske kort. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards