Direktlänk till inlägg 23 september 2019

Det är inte utan...

Av wiolettan - 23 september 2019 09:17


...att det känns som om hösten är här. Visserligen skiner solen nu och det är 7 plusgrader, men det kändes så kallt i morse på vår morgonrunda. Då var det 2 plusgrader.


Ny dag och ny vecka. Helgen har försvunnit fort. Vi har varit hos goda vänner, på middag och haft många prat och skrattstunder. Det var i lördags och söndagen tog vi det lugnt. På tal om söndag så ska jag berätta en sann liten barnhistoria.


Det är söndagsmorgon och snart dags att gå till söndagsskolan. Tre bröder sitter vid frukostbordet och dricker choklad. Av någon anledning kommer de två yngsta i luven på varandra och ryker ihop. Mamma går emellan och försöker lugna ner bråkstakarna:

"Var nu sams och be varann om förlåtelse, innan ni går till söndagsskolan".


Men det sitter långt inne. Till slut säger storebror myndigt:

"Nå, hur ska ni ha det? Ska ni va´pingstvänner eller ska ni va´ovänner"?


Vill visa några bilder ifrån i somras då jag var i min barndomsby i Ångermanland.


 

Det lyste så vackert i dikesrenarna.


 

På en sten står en kruka med en fin blomma i. Min bror har satt dit den.



 

Räven smyger runt knuten. Nej, det är ingen riktig räv. Min äldsta systers son har snickrat denna fina skulptur.




 

Några svanar var ute och flög en tidig morgon.


  

Detta fascinerar mig. Sällan att man kan se sådana konstverk nu för tiden. Är det någon av er läsare som har sett något liknande?  Jo, det kan jag tänka mig, men tagit ett foto av det?





 
 
Ingrid

Ingrid

23 september 2019 10:06

Tack för den barnhistorien. De små liven kan verkligen få till det.
Och så fin bilden på svanarna är.
Ha en riktigt fin måndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 september 2019 10:13

Jag tycker om att höra små barnhistorier och får mig ofta ett gott skratt, så även denna gång.
Det "lät" riktigt mycket ovanför våra huvuden då de kom flygande. Tack detsamma Ingrid. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

23 september 2019 11:16

rallarros/horsma en av mina favoriter, har en vit i vår trädgård.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

23 september 2019 11:17

Tack för den informationen Hannele. Jag är urusel på att känna igen olika växter.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

23 september 2019 14:49

Vilken söt barnhistoria!

Här i Skåne kallar vi dem för "rävarumpor"!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

23 september 2019 15:08

Tack! "rävarumpor" viket häftigt namn., Alltid lär jag mig något nytt här på bloggen. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

23 september 2019 18:04

Barn är härliga! Tänk att du kunde fånga svanarna så i flykten. Finns det en sjö i närheten för annars verkar det lite konstigt med svanar i skogen, tycker jag. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

23 september 2019 21:24

Svanarna kom flygande och lät hela tiden så jag var beredd eftersom jag hörde dom, rätt långt ifrån först.
Ja, vi har en sjö strax nedanför där vi bor och sedan flyger svanarna därifrån till en tjärn 2 km bort cirka. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

23 september 2019 21:30

Först, vilken duktig släkting du har, den träräven såg väldigt levande ut :D Fina bilder från Ångermanlands natur i sommar. Snart är vi inne i oktober så hösten kommer med kyla. Tänk vad tiden går fort, så snabbt detta år 2019 verkar gå. Nu skall ni ha det riktigt bra båda två.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

25 september 2019 08:50

Han är en mycket duktig snickare och har gjort många fina djurskulpturer.
Oktober är en vintermånad, kanske blir det kallt, kanske brittsommarvärme, vi får se.
Håller med dig, januari 2019 känns som nyss.
Kram.

 
Ditte

Ditte

23 september 2019 23:11

Så fina bilder från ditt älskade Ångermanland. Och jag håller med dig. Här är det så vackert. Sista bilden är verkligen som ett konstverk. Men som du skriver är det sällan dessa förevigas på bild.
Söndagsskolehistorien var fin.
Önskar dig en bra vecka.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

25 september 2019 08:53

Tack Ditte. Ja, jag tycker mycket om landskapet Ångermanland, med sin vackra och varierande natur.
Nej, visst är det så, men där i vår by finns det några elledningsstolpar, som är så vackra. Eller jag tycker dom är lite speciella.
Jag tycker om barnhistorier. Tack, det samma till dig. Kram.

 
Anki

Anki

24 september 2019 08:20

Vilken härlig barnhistoria du bjuder på ... sitter här med ett leende!
Underbara bilder! Och vet du Wiolettan - jag älskar såna där "konstinstallationer" med elledningar och glasgrejer (vad de nu heter ) och fotar ofta sånt! :)
Ha en fin tisdag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

25 september 2019 08:59

Barnhistorier kan vara så mysiga att höra, de små liven är så spontana och gör kanske inte som vi vuxna, lindar in våra ord och tänker till.
Så roligt, att du också tycker om dessa fina stolpars utprydning, fast det är ju inte prydnad egentligen, utan fyller en viktig funktion.
Isolatorer, som de heter, behövs. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards