Direktlänk till inlägg 4 november 2019

På rullande sten, växer ingen mossa.

Av wiolettan - 4 november 2019 11:00


Nu har en ny Allhelgonahelg lagts till historien.


För oss har helgen varit lugn, givande och trevlig. Småmysig helt enkelt och jag tror inte att jag har saknat något. Kanske detta då, att den har gått så fort.


Vi har haft min ena bror här som har övernattat och det är ju alltid så fint att ha honom på besök. Han är så tacksam och uppskattande så det är en fröjd för ögat, örat och även för gommen.


Varit och tänt ljus och satt lite blommor och dekorationer på 5 gravar. Nja, några fick bara ljus. Vi gick också ut tidigt på söndagsmorgonen en promenad till kyrkogården här i Sundbyberg och minneslunden där.


 

Många hade tänt ljus för att minnas sina nära och kära. Det lyste så vackert i tidiga morgontimman.


 

Kan någon begripa varför det ska byggas "sneda" och märkliga hus? Ska det kanske föreställa konstverk?


 

Nästan så att detta kan rasa. Nej, så farligt är det inte i verkligheten. Men grått verkar det allt. Ja, vädret var ju också lite grått i fredags då jag tog bilderna.


 

Nej, tacka vet jag det gamla Folksamhuset, som har stått där i många år, rak som en fura.


Förra veckan hade mysingen mycket på sin agenda och jag hoppas att denna vecka blir lite lugnare. För min del är det, vad jag vet nu, sångövning på onsdag och ett läkarbeök inplanerat. Läkarbesöket oroar mig lite.


Ingenting är så lätt att det inte kan bli svårt

om det görs motvilligt.

 
 
Gunnel

Gunnel

4 november 2019 14:09

Jag har också ofta undrat över alla sneda, konstiga hus. Snyggt är det inte enligt min mening. Vad är det för fel på räta vinklar? Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

4 november 2019 14:13

Det verkar ha blivit ett "konstigt" mode. Jag tycker inte att det är speciellt snyggt. Undrade om det började med Turning Torso i Malmö? Det kanske inte finns vattenpass nu för tiden. Skojar bara. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

4 november 2019 17:35

Alla nya byggnader är verkligen inte snygga. Jag tror att Turning Torso var lite av en förebild faktiskt. Men så är det väl så att det går mode även i arkitekturen vilket i och för sig är helt naturligt.

Så mysigt med besök av din bror. Själv har jag en tendens till att oroa mig för läkarundersökningar men samtidigt så är det bra att man blir kallad.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

5 november 2019 06:42

Ja, möjligtvis var det så. Jag kommer ihåg att jag tyckte då att huset var märkligt.
Det finns vackra moden och fula, kanske också gäller hus, eller så är det vad betraktaren ser. Vi är olika vi människor och tycker olika om saker och ting, smaken är olika.
Ja, vi hade det trevligt med min bror.
Skönt att slippa oro, för läkarbesök, men jag har svårt att styra det. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

4 november 2019 20:16

Hej Wiolettan!
Tack för bilden på Minneslunden. Antar att det är den som min älskade syster är strödd i 2017. Jag har inte förmått mig att gå dit. Och kommer jag nånsin att kunna det?
Trevligt med finbesök av din bror! Man känner ju samhörighet. Jag grattade mitt enda kvarvarande syskon, min lillebror som blev 62 i förrgår. Bor i Norrtälje. Vilket minne du har sa han :)
Ja fula hus finns...särskilt fult är det som skymmer min utsikt hemma hahaha...Tuleg 5 tror jag. Kramar!! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

5 november 2019 06:49

Jag tänkte extra på dig Preciosa då jag gick där i minneslunden. Det är så vackert och stämningsfullt där. En dag kanske du orkar, vi får se tiden an. Det var ju ett trauma som sätter djupa spår.
Det var trevligt att min bror kunde komma och vara hos oss i helgen.
Norrtälje, då är det inte så väldigt långt ifrån där du bor. Ja, flera mil förstås.
Tänk att de skulle bygga ett hus där och skymma din utsikt. Förstår att du tycker att det är fult. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

4 november 2019 22:16

Så roligt att din bror är så pigg att han orkar besöka er.
Det har verkligen varit en helg för eftertanke. Jag var också på kyrkogården och tände ljus och det är så stäningsfullt och vackert när man kommer precis i skymningen innan det blir riktigt mörkt.
Nog är mycket av det som byggs i dag riktigt fult!!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

5 november 2019 06:52

Ja, det var roligt. Jag är så glad att han orkar och vill, och jag tror att han tycker att det är lika trevligt som vi tycker.
Vi gick på morgonen istället, bara för att det är så vackert och stämningsfullt. Ljusen satte vi dit innan.
Dessa fula hus, undrar om arkitekterna tycker att dom är vackra. Jo, annars skulle de väl inte ha ritat dom, kanske. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

4 november 2019 23:00

var på gudstjänst och tände ljus för svärfar och min far

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

5 november 2019 06:54

Det är fint att besöka kyrkan och tända ljus för nära och kära som lämnat oss. En stilla stund för eftertanke stärker.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

5 november 2019 11:00

Så vackert och stämningsfullt på kyrkogården.
Första sneda hus gillar jag faktiskt, men det andra gör att man får ont i ögonen. Ja, tänka vad de kan hitta på.
Önskar dej en fin dag!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

8 november 2019 11:29

Det var så fint där och rofyllt.
Ibland beror det också ¨på hur bilden är tagen, kan bli någorlunda, eller direkt fult. Smaken är ju olika och det är bra så passar någonting alltid någon. Tack detsamma Lena.

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

5 november 2019 17:56

Jag håller med dig om fula och märkliga byggnader. Trevligt med besök av bror, själv har jag nu haft besök i två veckor nu, först min ena vän, sen barnen och nu min andra fina vän,som nu har åkt hem ikväll, så nu är huset tomt och saknaden känns efter dem.
Kram och trevlig kväll

http://kvinnanpataket.blogg.se

wiolettan

8 november 2019 11:32

Det nya som har kommit, en del av det, är i mina ögon inte vackert.
Min bror tyckte också att det var trevligt att tillbringa helgen med oss, ömsesidigt.
Då har du haft fullt upp och trevligt.
Håller med dig. Det känns tomt och annorlunda på något sätt.
Skönt att du har dina fina fyrbenta vänner.
Kram.

 
wiper

wiper

6 november 2019 09:21

Vad härligt ni har haft det och vilken stämningsfull bild med gravlyktorna. Det byggs fler och fler såna hus nu och många år jättehöga. Jag tycker dom ser ut som sånt man sett på filmer med framtidsvisioner. I Göteborg skall dom förstöra halva stan med såna byggnader och en av dom skall bli rekordhög och dyra att bo i också. Härligt att Folksamhuset får stå kvar för det rivs ju så mycket nu. I Västerås har dom protesterat för där vill dom bygga igen alla parker också.

Hoppas det går bra hos läkaren.

Ha en fin onsdag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

8 november 2019 11:38

Det var otroligt många gravlyktor satta vid minneslunden. Lyste så vackert i mörkret.
Arkitekterna måste vara duktiga på att rita och ingenjörerna duktiga på att räkna och beräkna så husen står stadiga, fast det ser ostadigt ut.
Framtidsvisionshus, får vi kalla dom, fast, det är ju i nutid.
Synd att det ska vara så dyrt att bo. Många har ju inte råd, med dessa höga hyror.
Folksamhuset stod klart redan 1960 och är 27 våningar högt.
Tack Malin, det gick bra hos läkaren. Kram.

 
Anki

Anki

6 november 2019 10:41

Ser ut som ni haft en fin helg! Trevligt med besök också. Så fin bild med alla ljus där i minneslunden!
Gillar inte heller alla dessa konstiga hus!
Ha en bra dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

8 november 2019 11:40

Det har varit en fin helg och dagarna går så fort, tiden bara flyger iväg. Redan fredag.
Det var så vackert i verkligheten där vid minneslunden, i tidiga morgontimman, innan det hade riktigt ljusnat.
Detsamma och kram till dig.

 
Anders

Anders

6 november 2019 16:20

Såg ett program på SVT om anledningen till att skyskrapor är vridna är för att de ska klara stormar bättre på det sättet.

http://vandravandra.blogg.se

wiolettan

8 november 2019 11:42

Aha, det programmet såg inte jag, men det verkar ju vara en förklaring, fast jag inte kan begripa hur. Men, ingenjörerna har säkert räknat och beräknat på rätt sätt så de står pall, även vid stormar.
Tack Anders, för ditt besök på min blott.

 
Ditte

Ditte

6 november 2019 22:30

Vackert från kyrkogården med all ljus. Folksamhuset ligger ju nästan där vi bor och skyskrapan Stockholm New ligger ju som en "pendang" till Folksamhuset. Vi har ju följt bygget och har byggnaden tvärs över kanalen från där vi bor. Har nog vant oss. Och fint med färgerna men de syns ju inte här på bilden i den grå fredagen. Är riktigt fint i solsken tycker jag som ser det till frukost. Jo, kanalen och båtarna också förstås
Men jag tycker det är märkligt med 28 våningar och bara kontor och där de med "kreativa jobb" ska sitta.
Vad trevligt med din bror på besök och så roligt att ses och umgås.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

8 november 2019 11:49

Ja, det var vackert och tyvärr ser man inte riktigt hur vackert på mina bilder.
Jag har för mig att du har visat denna skyskrapa på din blogg och då såg den mycket finare ut, med färger bland annat.
Den utsikten du har hem ifrån dig, är ju helt underbar. Med alla ljus i hus, vattnet och båtarna med mera.
Dom kanske inte hinner att titta och njuta av utsikten då, med sina "kreativa jobb". 28 våningar det är högt det. Folksam huset har bara 27, de ligger i lä där.
Ja, det var en finfin helg. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards