Direktlänk till inlägg 23 november 2019

Charm är att få andra att känna sig väl till mods.

Av wiolettan - 23 november 2019 09:25


Novembergrått och blåsigt, det var ungefär mitt intryck av vädret ute i morse. Vi kunde vandra en dryg timme, innan mysingen ville in för frukost och kaffe och då följde jag med naturligtvis, det kändes dags. 

Annars, det är  lugnt och mysigt att vandra ut i tidiga morgontimman, en lördag eller söndagsmorgon. Inte mycket med bilar och människor, nästan alla verka att sova.

Det var som jag sa till mysingen häromdagen då vi åkte in till stan för att besöka min läkare:

"Hur kan det finnas så mycket med människor ute  så här mitt på dagen, en vanlig vardag. Är de inte på sina jobb"?


 

Bussen mot Radiohuset var fullsatt men jag fick en sittplats och var nöjd. Inte lätt att stå och hålla sig i någon stropp eller något annat, då bussen bromsar eller tar kurvor. Mysingen sa till mig innan vi steg på bussen:
"Se nu till att trycka på den blåa knappen så att chauffören kan sänka bussen så att du kan kliva av säkert och tryggt".


Tror ni att jag vågade, nej då, men mysingen tryckte, men det blev ingen indikation på att knappen fungerade, så mysingen blev, med rätta kan jag tycka, lite frustrerad.


"Den verkar inte fungera", sa en tjej till mysingen, "men var inte orolig vi hjälper dig ut". Oj, tänkte jag, där försvann min hjälp, omhändertagen av tjejer i sina bästa år. Jag vågade inte titta på hur flickorna skulle bära sig åt för att hjälpa mysingen att komma av bussen. Men då jag kom till dörren och skulle kliva av, var de snälla hjälpredorna borta och mysingen stod beredd att ta mig i hand så att jag inte skulle "ramla" av bussen.  Ni ska veta att det var i alla fall två stycken som fick sig ett gott skratt. Jag och mysingen.



 

Vi gick förbi NK och såg alla barn som beundrade julskyltningen. Det ville jag också göra.



 

Så vi gick tvärs över gatan och skulle beundra skyltningen. Men så besviken jag blev.


 

Det var rymden som stod i centrum. 50 år sedan som människan för första gången reste till månen, skulle tydligen firas. Jag är så barnslig så jag vill ha tomtar, julgran och juldekorationer. Men, barnen kanske tyckte att detta var vackert, vet ej, kanske spännande.



 

I Kungsträdgården var det ljust och fint.


 

Likaså på Sergels Torg.



 

Höghuset längst bort, där har jag min hjärtläkare, men det var inte till honom vi var till denna gång.



 

Annorlunda småbil, eller vad det är, såg vi flera stycken av ute på stan. Undrar om detta är dagens "budbilar"? Då jag var yngre, så fanns det cykelbud. Tiden har gått framåt och förbi mig, kan jag tycka ibland. Nu behöver de inte jobba för att ta sig framåt. Tak över huvudet också. Häftig färg.



 

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

23 november 2019 11:33

visst finns det mycket vackert att titta på!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 november 2019 10:53

Om vi har ögonen öppna för omvärlden kan vi få se och upptäcka mycket som är fint.

 
geddfish

geddfish

23 november 2019 11:41

Många kul saker att beskåda. Men kanske inte som förr, nej. Den där lilla söta, det måtte väl vara en EU-moppe.
Önskar er en härlig lördag! Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

24 november 2019 10:55

Inte som förr, nej det är det inte och jag kan sakna det, men det är de yngres tid nu, eller, en annan tid än då jag var ung.
Jo,, kanske en EU-moppe, lite mellanting kan jag tycka. Detsamma Gerd. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

23 november 2019 12:08

Vilka härliga bilder från vår vackra huvudstad. Tack för dem!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

24 november 2019 10:56

Vår huvudstad är så vacker och det är roligt att kunna åka dit och njuta ibland.
Tack Ingrid och detsamma till dig. Kram!

 
Znogge

Znogge

23 november 2019 12:39

Jag brukar tycka mycket om NK:s julskyltning fast rymden tyckte jag inte var en bra idé.

När vi var i Stockholm så imponerades jag över hur hjälpsamma alla var. Äldsta fröken hade ju vagnen med och på några ställen var hissarna sönder. Fastän jag och yngsta fröken var beredda att hjälpa till kom unga män springande och tog över. På ett matställe reste sig en dam och vi fick hennes plats när hon såg att vi hade ett litet barn med oss. Det hade aldrig hänt i Malmö kan jag säga.

Kram och ha en fin lördag <3

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

24 november 2019 11:01

Jag har sett NK:s julskyltning många år, men detta var för mig en besvikelse. Hoppas att barnen tycker om det.
Så roligt att ungdomar ville hjälpa äldsta fröken, det gläder mig.
Det finns många hjälpsamma människor i vår huvudstad, fast det ser så stressigt och jäktigt ut, så kan de stanna till och hjälpa.
Malmö kanske "lär sig". "ler". Kram och detsamma till dig.

 
Anki

Anki

23 november 2019 13:59

Så fina bilder från huvudstaden ... lite grått, men så ser verkligheten ut just nu. Såå glädjande att läsa om hjälpsamma tjejer ... och du fick ju hjälp av mysingen :)
Så söt liten bil/ mopedbil eller vad det nu kan kallas ...
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

24 november 2019 11:06

Det var en gråmulen dag, har varit grått i många dagar nu. Är det mörkt ute så ser man verkligen hur ljusen lyser upp, det är så vackert.
Jag tyckte att de var så snälla, flickorna, som ville hjälpa mysingen, de visste ju inte att det var för min skull som han tryckte på knappen, vi satt inte bredvid varandra. Ja, han tog emot mig då jag skulle gå av.
Troligtvis EU-moppe, snabbt gick den, tyckte jag. Detsamma till dig Anki. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

23 november 2019 14:57

Hej Wiolettan!
Regnigt och blåsigt här nere. Sol en stund. Roligt med hjälpsamma människor! Här nere kommer "halva stan" springande om man ramlar hahaha...pinsamt förstås. Är med i en Facebookgrupp som heter Vänliga Sundbyberg och där har jag sett bilder på fina juldekorationer. Lysande träd tex...Fint!
Har besök av en kär väninna som flyttat 10 mil norrut. Nära Benidorm. Roligt!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

24 november 2019 11:10

Inte trevligt med blåst, då är lite regn bättre, kan jag tycka.
Ja, jag blir så glad över att det finns människor som kan låta bli att stressa en stund och räcka en medmänniska en hjälpande hand.
Håller med dig om att det är lite pinsamt att ramla. Egentligen ska man inte tycka det, men det är lätt hänt.
Ja, det finns mycket vackert i Sundbyberg också, som lyser upp novembermörkret.
Trevligt med kärt besök. Kram till dig Preciosa.

 
Ditte

Ditte

23 november 2019 17:05

Vad trevligt med en tur till stan. Men sen är det skönt att också komma hem igen. Jag undrar också vad alla människor gör ute på stan om dagarna. Jobbar verkar inte så många göra. Kanske är det andra tider som nu gäller...
Ska vid tillfälle passera NK med barnbarnen - något vi brukar göra. Men detta som visades kändes ju inte så kuligt direkt. Dekorationerna på Sergels Torg och i Kungsan har funnits i många år och när mörkret lagt sig lite lyser de i alla fall upp.
Kan tänka mig att ni fick er ett gott skratt i samband med bussresan. Men vänliga händer som sträcks ut tar en ju gärna emot.
Stor kram och jag önskar dig en fin helg.

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

24 november 2019 11:17

Håller med dig. Borta bra med hemma bäst. Det har blivit värre med åren, den känslan för mig.
De kanske jobbar skift, många gör ju det och bra är ju det. Men jag slutar inte att förvånar mig över dessa mängder av personer som är ute och rör på sig, dagtid. De kanske åker från ena jobbet till det andra.
NK:s julskyltning var inget som föll mig i smaken i år. Har ju sett rätt många och det brukar vara "jul" i stora mått, men nu var det rymden som det handlade om, i alla fall det som övervägde. Barn kanske tycker att det är häftigt och spännande och då är det ju bra.
Kan tänka mig att det är vackert i kvälls belysning dessa juldekorationer i sta´n.
Jo, det fick vi. Mysingen är ju rask och går obehindrat, ser frisk och stark ut, men de trodde nog att han hade något osynligt handikapp. Tack detsamma Ditte. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

24 november 2019 08:14

Så härligt och läsa om hjälpsamma ungdomar. Jag tycker också det ska vara tomtar när det är julskyltning. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

24 november 2019 11:19

Ja, man blir glad och tacksam över att ungdomar vill hjälpa om det behövs.
Julskyltning och tomtar, det hör liksom ihop. Men barnen stod där med näsan emot fönsterrutorna och tyckte nog att det var häftigt. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

24 november 2019 17:02

Oj, var ni ute och gick utan att druckit kaffe eller ätit frukost. Det skulle jag aldrig klara. Duktigt av er. NK är ju kända för sin fina juldekoration. Men tydligen skall man inte nämna jul i år, många affärskedjor har fått en smäll på handen av arga julfirare. Sett på Facebook. Jag skall väl också hitta runt stan och se vad som händer :D
Ha det bra.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

27 november 2019 09:04

De är så att jag är inte hungrig på morgonen men måste äta många mediciner tillsammans med frukosten och då senarelägger vi den. Mysingen har vant sig, han tycker också att det känns bra, fast ibland så kniper det i kaffetarmen på honom.
Ja, under alla år brukar det vara ett samtalsämne, strax före advent om NK:s julskyltning. Men i år, föll den i alla fall mig, inte i smaken.
Så fånigt, att inte nämna jul, det är ju jul, eller? Mycket som jag inte förstår.
Gör det Augusta, du kanske tycker om skyltningen. Jag får höra sedan. Kram.

 
gun

gun

24 november 2019 21:18

Oj, vilken längtan jag fick efter NK:s julskyltning... missade aldrig den under tiden jag bodde i Stockholm. Men årets kunde jag missa jag vill också ha tomtar.
Känner igen mig på alla dina foton och "bilen" är ju lagom stor för att parkera:).
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

27 november 2019 09:06

Du får ta en tur till Stockholm och kolla in, det fina. Många gillar den säkert, troligtvis.
Bra Gun, då är vi flera som vill ha tomtar till jul.
Förstår att du känner igen de kända platserna. Så svårt det är att få parkeringsplats här, så skulle det vara bra med denna mopedbil. Kram.

 
wiper

wiper

25 november 2019 15:01

Vilken jobbig situation på bussen. Jag har själv svårt för att stå upp i en fullsatt buss och dessutom nån som kör ryckigt och tvärbromsar. Vad gulligt av tjejerna att hjälpa till.

Jättefina bilder och så juligt det börjar bli. Jag gillar rymden precis som min son. Vad fint dom gjort på Sergels torg.

Sen gillar jag mopedbilen du fotat. Har inte sett nån som ser ut som denna.

Ha nu en skön början på veckan
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

27 november 2019 09:10

Det gick ju väldigt bra på bussen, men jag vet ju aldrig i förväg hur det ska bli, så nervös blir jag ju. Annars, jag tycker bättre om att åka buss än tunnelbana, utsikten är så mycket vackrare.
Det finns många trevliga och hjälpsamma ungdomar.
Ja, julen är i antågande och då blir det mer ljus i våra hus, vilket är bra.
Aha, då skulle detta vara en skyltning som skulle passa bra till dig och din son, tror att ni skulle tycka att det var fint och häftigt. Kram till dig Malin.

 
Primrose

Primrose

26 november 2019 20:26

Ja nu är det grått och mörkt redan mitt på dan, ,-) tänder massor med ljus.
Vilken söt liten "bil" den rosa!
Julskyltningen ska det var juligt, det tycker jag också, tror även barn gillar det ,-)
Tänk att det var mysingen som fick hjälp av bussen, förstår att ni hade roligt åt det ,-))
Mysigt med frukost efter en promenad....det är fullt med folk ute, kanske inte där jag bor men där min mamma bor är det fullt med människor, bilar o cyklar alla tider på dygnet!
Ta hand om dig!
KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

27 november 2019 09:13

Men, men så roligt. Vad jag har saknat dig. Har undrat så hur du har haft det, och har det.
Juligt var ett bra ord och passar bra denna gång. Så ska det vara i jul, kanske som vi är vana. Nu är det en ny tid och de ville väl också fira färden till månen.
De ville hjälpa honom, tänkte inte på att han var hur rörlig som helst.
Folk överallt i stan, är inte riktigt van vid det. Detsamma till dig Primrose. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

27 november 2019 08:29

Kanske inte så långt kvar tills jag får se samma ställen som du sett.
Alltid roligt med NKs julskyltning, men har de senaste åren blivit besviken många gånger.
Kul bil,kanske eldriven.
Tack för en uppdatering från huvudstaden.
Kram!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

27 november 2019 09:15

Är du på väg till Sverige? Passa då på, du kanske gillar denna julskyltning, smaken är ju så olika och jag kanske är lite gammalmodig i detta avseende.
Ja, jag tror att mopedbilen är eldriven.
Var så god och kram till dig Lena.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards