Direktlänk till inlägg 27 november 2019

Tidig morgonrunda, runt ett Naturreservat.

Av wiolettan - 27 november 2019 08:18


I dag bara regn hos mig, blir bättre sedan framåt dagen enligt prognoserna. Vi tog inte någon morgonrunda i morse, för blött och vi ska iväg och träna julsånger till glöggträffen på SPF, nu på förmiddagen.


Men härom dagen, i tidiga ottan gick vi faktiskt runt Lötsjön. Det kändes så bra, helt underbart för det var så längesedan som det inträffade. Det tog visserligen sin modiga tid, eller nästan en och en halv timme, men runt kom vi.


 

Det var så tidigt på morgonen så det hade inte ljusnat, men rådjuren stod och lyste så fint, på en av öarna.



 

Även svanfamiljen lyste upp på sjön.


 

Här en bild ifrån andra sidan sjön och lite närmare.



 

Sjöfåglarna hade vaknat, nästan, försökte få i sig lite frukost. Jag tror att det är Kanadagäss och gräsänder. Den lilla vita anden är ett mysterium. Det finns många sjöfåglar i Lötsjön och det finns många olika växter runt sjön.


 

Nu är det ett naturreservat. Jag kanske ska göra ett eget litet inlägg om vad som finns på denna fina plats.



 

Denna resväska låg slängd någonstans och jag förstår inte varför. En fin gammal väska. Någon kanske skulle ut och resa men ångrade sig. Det blir alltid en massa frågor i mitt fantasirika huvud, då saker ligger på "fel" plats.



 

Gröna stugan har satt upp sina julgranar. Här syns den ena. Detta är ett mycket populärt fikaställe, eller matställe, vilket som passar bäst. Jag har varit här flera gånger. Allt ifrån fester, enskilda kaffestunder till begravnings samkväm.


 

Nu har vi nått nästan "slutet" på Lötsjön och är på väg hem. Det har börjat att ljusna.


  

Sjöfåglarna verkar ha ätit nästan klart.


Nu ska vi strax iväg och sjunga. Ha en finfin dag.





 
 
Gunnel

Gunnel

27 november 2019 09:27

Vilken härlig promenad ni var ute på. Jag tycker det är så vackert med alla upplysta figurer nu när det är mörkt så tidigt. Svanarna är jättevackra och jag gillar rådjuren också. Vi har en stor älg som står i en rondell hos oss. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

27 november 2019 14:27

Det kändes verkligen härligt. Morgonluften är skön, där runt sjön, inga bilar och avgaser.
Här i kommunen har de satt upp en hel del ljus slingor, granar och dylikt. Så vackert då mörkret är så mörkt denna årstid.
En älg? Det var större än då det. Kram!

 
Lisbeth

Lisbeth

27 november 2019 10:14

Trevligt att läsa om er vandring runt sjön!
Ha en bra dag, kram/Lisbeth

http://lma7/wordpress.com

wiolettan

27 november 2019 14:29

Det är skönt med morgonpromenader. Jag känner det som om det är renare luft ute då och vid Lötsjön, finns det inte många bilar.
Tack detsamma till dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

27 november 2019 17:12

det ser ut att ha varit en härlig promenad och så lysande vackra djur det finns vid Lötsjön.
Ha en skön onsdagskväll!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

27 november 2019 18:44

Jag stod en lång stund och bara tittade på dessa vackra ljusdjur. De lyste verkligen upp i novembermörkret. Fint att kommunen gör så mycket fint också. Kram.

 
Znogge

Znogge

27 november 2019 17:32

Vilken trevlig morgonrunda som ni kom ut på. Är man pensionärer så kan den ju få ta sin tid. Den sortens juldekorationer tycker jag mycket om och likadana rådjur finns i vår rondell. När det gäller väskan så tror jag inte att den modellen används längre utan det är väskor på hjul som gäller. Sedan borde den självklart kastats på avsedd plats.

Kram och ha en fin kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

27 november 2019 18:48

Den var trevlig och även intressant, eftersom jag inte hade gått där på länge så var det en del nya saker att titta på.
Vi behövde ju inte skynda oss iväg till något jobb, som många gör efter det att de har sprungit sin runda runt Lötsjön.
Nej, det har du rätt i, en utgående modell, helt klart, utan hjul. Lite malplacerad var den allt. Och, vad innehöll den? Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

27 november 2019 17:37

så otroligt vacker belysning!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

27 november 2019 18:48

Det var mycket njutbart att titta på dessa lysande djur.

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

27 november 2019 21:20

Vilken härlig promenad!
Tycks vara ett livligt fågelliv i och vid Lötsjön.

Ljus-svanarna är jättevackra!

 
wiolettan

wiolettan

27 november 2019 21:27

Det var en skön promenad i lugn och fin miljö, det gillar jag.
Otroligt många sjöfåglar kan vi se i Lötsjön, mest höst och vår.
Tack Ruth!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

28 november 2019 00:52

Vilken vacker morgonpromenad! Jag har gått här förr många gånger men aldrig när det varit mörkt. Väldigt fint att se belysningen. Vda roligt om du gjorde ett inlägg om "Golfängarna". Finns ju så mycket fint där.
Kände igen mig när jag såg bilden av Gröna stugan. Länge sedan jag var där och länge sedan jag var vid Lötsjön.
Tack för promenaden
Varm kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

28 november 2019 18:44

Jag förstår att du känner igen dig. Då det är mörkt på kvällarna vill jag inte gärna gå där, men på morgonsidan känns det bättre.
Kommunen har verkligen ordnat det fint nu, vet ej om det har varit så förr, svanarna är i alla fall nya för i år.
Gröna stugan är bekant och de har ofta fina julbelysningar.
Du får ta en tur hit och uppleva minnen.
Tack för att du följde med, Ditte. Kram.

 
Anki

Anki

28 november 2019 06:25

Härliga bilder från er sköna morgonpromenad! Känns som jag också skulle njuta av att ta en promenad där :)

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

28 november 2019 18:46

Tack, jag tycker om tidiga mornar då det är lugnt och fridfullt.
Det tror jag säkert att du skulle göra. Du skulle också ta många fina foton där, det som du är så suverän på.

 
wiper

wiper

28 november 2019 10:21

Det var en härlig promenad och vad mycket vackert ni såg. Magiska utsmyckningar och lite änder. Vad bra att det är ett naturreservat

Ha en härlig torsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

28 november 2019 18:48

Skönt med frisk luft och vid vattnet är det så trevligt att vandra. Jag blir glad över de lysande djuren.
Naturreservat, det gör ju att det måste aktas på ett speciellt sätt och värnas, det är bra.
Tack detsamma Malin. Kram.

 
Augusta

Augusta

28 november 2019 12:49

Det tog tid att går runt enligt dig, men ni gjorde det och det är huvudsaken. Vilka fina bilder från Lötsjön, jag måste nog gå där någon dag. Just nu tycker jag vädret är rätt grått ute så lite extra belysning är bra. Välkommen december :D
Ha en bra dag och en kram till er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

28 november 2019 18:51

Så ska jag naturligtvis tänka. Jag gjorde det. Det var en superskön promenad och jag hoppas att kunna göra om den vid tillfälle.
Du är så välkommen att vandra där och njuta av naturen och fågellivet. Ja, det är ju mindre nu på vintern, men några änder finns kvar.
Det piggar verkligen upp, dessa belysningar. Nu kommer ju Advent också, med ännu mera ljus, härligt. Detsamma till dig, tack. Kram.

 
Lena

Lena

28 november 2019 13:20

Hej! Så fint att se att ni sjunger och promenerar, det är väl två av de bästa saker man kan göra i livet!
Tusen tack för att du varit inne hos mig för ett tag sedan trots att jag varit så frånvarande, jag upptäckte det idag! Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

28 november 2019 18:53

Ja, det känns så skönt att kunna gå ut och röra på sig, på morgonen, innan allt har vaknat. Känner mig lite bättre och då gäller det att passa på.
Sångstunderna är guld värda. Roligt att sjunga och roligt att träffas.
Jag tittar ofta in till dig. "Har hon skrivit något nytt, hur har hon det"? frågor som jag ställer mig. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

29 november 2019 09:48

Hej Wiolettan!
Så duktiga ni är som går ut så tidigt! Och mörkt men desto vackrare med ljusdekorationerna. Visade Ignacio dina bilder och han kände igen sig. Han gick där varje morgon när han var i Sverige ett par ggr (2008 bl a)och när han fick se Gröna Stugan påminde han mig om vad som hände med ägarna där!! Otroligt.
Kram och tack för fina bilder! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

30 november 2019 09:46

Nej, jag känner mig inte duktig, kanske bara lite envis. Vill inte ge upp och frisk, ren luft på morgonen är kanske bra för lungorna, tänker jag.
Det är så vackert denna tid med alla ljusen ute, de lyser upp och piggar upp tankarna.
Aha, Ignacio har också vandrat runt Lötsjön. Ja, det är en fin och rofylld plats.
Tack så mycket Preciosa. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

30 november 2019 09:49

Vilken härlig promenad. Jag gillade särskilt svanarna och rådjuren. Hade lätt kunnat tänka mig att ha något liknande här på gården.
KRAM

http://www.kvinnanpataket.se

 
wiolettan

wiolettan

30 november 2019 10:15

Det var skönt att vandra runt sjön, länge sedan förra gången.
Det tror jag skulle vara mycket fint och lysa upp, då det är mörkt på vinterkvällarna. Man blir glad och då känns det lite lättare. Du bor ju bra till för att ha några rådjur lysande. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards