Direktlänk till inlägg 11 december 2019

Rolig julhistoria efterlyses.

Av wiolettan - 11 december 2019 08:54


Det var fråga om uppsatsskrivning i femte klass och ämnet var Julförberedelser.

En av de unga författarna skrev så här:


"Lite före jul köper min mamma en halv gris och även innanmätet av en slaktare,

som hon sedan gör korv av".


I dag är det precis 2 veckor fram till juldagen. Här ingen jäkt och ingen stress. Vi har inte köpt någon halv gris och inte gör vi korv själva heller. Men jag hoppas att julen kommer till oss ändå. Och, att vi får vara friska. Just för tillfället är mysingen förkyld och det är inte bra. För idag ska han iväg till logen Odd Fellows och äta jullunch tillsammans med änkor till avlidna logemedlemmar och några andra utvalda bröder. Han säger att han måste vara där, som representant för biståndsutskottet, där han är sekreterare.


På fredag leder han oss i sångruppen då vi ska sjunga för SPF medlemmarna på en glöggträff. Han ska också prata mellan låtarna så det inte blir så stelt.


Har ni någon rolig julhistoria som han kan berätta?  Så tala jättegärna om det.


Jag hoppas att han inte blir sämre, nu då han känner att han måste ställa upp.


Mysingen har nämligen samma valspråk som gamle kungen Gustaf V1 Adolf. "Plikten framför allt".

 

I går morse såg det ut så här från vår balkong. Nu regnar det och snön är borta.


 

Rönnbären är fortfarande kvar på trädet utanför vårt fönster. Bra för fåglarna, de som inte flyttar till varmare breddgrader, att ha till vintern, att äta av.



 
 
Ingrid

Ingrid

11 december 2019 14:28

Hoppas att din mysing orkar gå på festen. Det är inte lätt när man blir förkyld. Han måste ju vara rädd om sig.
Här har det inte kommit någon snö ännu och jag längtar inte speciellt mycket efter den heller.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

11 december 2019 20:49

Jullunchen har han varit på och han låter inte OK. Ja, det tycker jag också att han ska, men är det något som han tycker är roligt att göra och tror att han måste, då går han.
Nej, snö kan vi vara utan ett tag till, eftersom det ofta följer halka med. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

11 december 2019 17:14

fullt upp för er... Mina föräldrar hade sin affär öppen även på julafton, jag går aldrig och handlar på julafton.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

11 december 2019 20:50

En del har sina affärer öppna halva julaftonen. Jag har heller aldrig handlat en julafton.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

11 december 2019 17:16

Plikt har man endast mot sina kära och nära, familjen - i alla andra sammanhang är man lätt utbytbar...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

11 december 2019 20:51

Det ska jag tala om för mysingen, så får vi se.
Visst är det så. Ingen är oumbärlig.

 
Znogge

Znogge

11 december 2019 17:50

Hoppas mysingen är så pass pigg att han orkar gå men annars är det bättre att stanna hemma. Det finns förhoppningsvis någon som kan hoppa in för honom annars

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

11 december 2019 20:54

Om han har hög feber då orkar han inte. Nu har han i morgon på sig så får vi se hur det går med uppträdandet för oss på glöggträffen på fredag.
Sångrösten måste ju finnas, om han inte ska mima förstås. Tack detsamma till dig. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

11 december 2019 19:50

Hoppas din man kryar på sig snabbt. Det är en lurig tid nu när så många människor träffas och är lite smått infekterade. Karm

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

11 december 2019 20:55

Ja, Gunnel det hoppas jag också, verkligen. Det finns många som är förkylda och nyser och hostar öppet, på bussar och tunnelbanor, så det är lätt att bli smittad. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

11 december 2019 23:07

Hoppas mysingen kryar på sig! Jag vet, rösten har varit mitt arbetsredskap i alla de år och är fortfarande. Sjunga i kör, vara kyrkvärd och läsa texter, vara i Vasaorden med ett styrelseuppdrag.

Men känner jag det börjar klia i halsen så tar jag en Echinacea (röd solhatt) det brukar funka för mig och jag är sällan sjuk.

Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

12 december 2019 20:21

Det hoppas jag att han gör snart, i morgon är det dags att underhålla ett antal personer och då gäller att rösten håller.
Du har också mycket om kring dig, där du håller igång och det är bra och nyttigt.

Jag skulle nog göra det nu i kväll, ta en Echinacea om jag hade någon hemma.
Skönt Gerd att du slipper vara sjuk. Kram.

 
Anki

Anki

12 december 2019 07:26

Hoppas nu mysingen kryar på sig snabbt - inte roligt att vara sjuk och ändå känna att man måste. Hälsan är viktigare än allt som man tagit på sig - och ingen är oersättlig i körer eller föreningar. Oersättlig är man bara för sina nära och kära ...
Har tyvärr ingen rolig julhistoria ...
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

12 december 2019 20:23

Så är det, men orkar man inte så orkar man inte, det är bara att acceptera. Vi håller tummarna och hoppas på det bästa.
Du har så rätt i att ingen är oersättlig, annat än för de sina, ibland kan det bara tyckas så. Kram.

 
wiper

wiper

12 december 2019 12:22

Förr var det mycket jobbigare vad gällde jularna men nu behövs varken grisfötter eller massor av konstiga syltor. Vi gör det så enkelt som möjligt. Vad tråkigt att mysingen blivit förkyld. Hoppas det inte blir långvarigt. Han har ju mycket på gång ser jag, väldigt engagerad.

Jag kan tyvärr inte komma på nån julhistoria hur jag än funderar.

Ha nu en fin torsdag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 december 2019 20:28

Tänk på den gamla goda tiden, det gjordes så mycket. Detta bara med lutfisken, som tog sin lilla tid. Syltor ja, det kommer jag ihåg och korvstoppningen, stöpa ljus och jag vet inte allt vad det var.
Det var tråkigt att han blev sjuk just nu, men jag hoppas att han orkar i morgon i alla fall. Sedan får han vila i två dagar, sedan är det möten och åtaganden igen.
Snällt att du funderade på en historia, så tack Malin. Kram.

 
Ditte

Ditte

12 december 2019 16:38

Din historia var rolig! Och så kan det ju bli när syftningen inte är med. Tyvärr kan jag inte bidra med någon rolig historia. Ja, inte ens med en tråkig.
Ja, vår fina snö, det lilla som kom blev ju kortvarigt. Men så kan det bli.
Fint med dina bilder! Har dock inte sett att vi här på gården har rönnbär kvar. Får kanske titta igen.
Hoppas Mysingen kryar på sig.
Ja, vad gäller "Plikten framför allt" så känner jag igen mig.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

12 december 2019 20:32

Ungar dom kan dom, uttrycker sig rätt så roligt ibland. Denna historia är dessutom sann.
Jag som trodde att du skulle ha en mängd historier på lager, men tack för att du försökte.
Den kom plötsligt och försvann lika fort.
Jag är faktiskt förvånad över att inte dessa rönnbär är uppätna för länge sedan. Spännande att se hur länge de får sitta kvar.
Tack Ditte, det hoppas jag också.
Förstår att du är plikttrogen och försöker kämpa med det du har lovat. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

13 december 2019 10:41

Rolig historia.
Inte kul när hälsan inte finns där när något viktigt ska utföras. Hoppas ni kan vara med idag och sjunga.
Fina fönsterfoton.
Önskar dig en trevlig lucia
Helgkram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

14 december 2019 07:30

Det är jobbigt att inte få må bra och ska man då också känna att man måste ställa upp, så känns det.
Men förkylningar är övergående, de kommer och går igen, som tur är. Tänk om alla sjukdomar kunde göra det. Då du Bosse, vore vi glada, fast det är vi ju ändå, för det mesta. Det finns mycket att vara tacksam över.
Tack och trevlig helg. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards