Direktlänk till inlägg 14 december 2019

Sjung mer, seniorer, sjung julen till.

Av wiolettan - 14 december 2019 07:01


Regn och 4 plusgrader, men ingen ute promenad, på morgonen som vi brukar. Mysingen är lite däckad, otäck hosta,  hes och 37,4 i feber i morse, det går emot bättring. Nu har han två dagar på sig att bli frisk. På måndag är det styrelsemöte och han är sekreterare, vid 1-tiden ska han till en ögonläkare på grund av en ”bula” som han har på ögonlocket. Det besvärar honom, synmässigt. På eftermiddagen är det buffè och avtackning för terminen som har gått på SPF där eldsjälarna avtackas.


Framträdandet på SPF:s glöggträff i går på Luciadagen gick bra, kändes det som. Det var många som kom efteråt och tackade och påpekade att vi gjorde det bra och att vi förmedlade en sådan fin julstämning.  Det är ju roligt att höra.  Särskilt roligt är det att få beröm då flera hade fått magsjuka och inte kunde komma och mysingen som leder gruppen var så förkyld.  Efteråt var han slut och trött, inte att undra på.


Rune som spelar gitarr till sången blev glatt överraskad då hans son, sonhustru och barnbarn och ett barnbarnsbarn, dök upp. De ville så gärna lyssna på far och farfar och farfarsfar, då han uppträdde.  Jag tyckte det var så roligt, då man såg hur glad han blev. Rune fyller i alla fall 90 år om 3 månader.  Annars är ju dessa träffar endast för SPF:s medlemmar.


 




 

På Luciadagen sjöng vi Luciasången och 12 andra små julmelodier, bland annat denna.


Det strålar en stjärna, förunderligt blid, i öster på himlen hon står.

Hon lyst över världenes oro och strid i över två tusende år.

När dagen blir mörk och när snön faller vit,

då skrider hon närmre då kommer hon hit

och då vet man, att snart är det jul.


Trevlig helg önskar jag er som tittar in.



 
 
Znogge

Znogge

14 december 2019 09:18

Musik och sång blir man glad av så jag kan tänka mig att det var ett uppskattat framträdande. Våra klassiska jul- och luciasånger är så fina. Hoppas mysingen din kryar på sig och att du slipper bacillen.

Kram och trevlig helg!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 december 2019 09:33

Visst blir vi glada av sång och musik och det behövs i vår värld.
Det är skönt att det är över, kan jag tycka för att inte tala om vad mysingen tycker.
Han känner sig inte så bra men vi hoppas att han mår bättre snart.
Nej, han får inte smitta mig. Kram och detsamma önskar jag dig.

 
Klara Ovidia

Klara Ovidia

14 december 2019 09:34

God morgon Wiolettan från mig i Arvika!
har läst dina 4 senaste inlägg.
Mysingen på bättringen så bra, hoppas det går fint med hans ögönläkarbesök o alla uppdragen den plikttrogna har.
Glöggträff och tacksam publik så roligt och välförtjänt!
Mannen på bänken, kvinnan med diskbråck, ett gott skratt fick jag där av halva julgrisen och innanmätet. Inte är det alltid som fullt frisk ger den bästa gemenskapen utan tvärtom.den utsatta sjunger vi ska gå hand i hand - vad tänkte och önskade han där och då ...
Hot säkrad - ja du milde, säkerheten är så säker så den är osäker.
Det strålar en stjärna om inläggen och lövhjärtat du fann - du är en hjärtemänniska du!
Önskar fin tredje och fjerde advent och en riktigt fin jul till er två
Allt gott <3

http://https://www.klaraovida.com

wiolettan

14 december 2019 16:21

Nu är det nästan kväll och hela lördagen har försvunnit.
Arvika, där har jag inte varit, kanske kan bli någon gång.
Ja, Mysingen är på bättringsvägen och det känns bra. Håller tummarna att läkarbesöket med ögat, på måndag, också går bra.
Vi hade det riktigt trevligt på glöggträffen, sedan vi hade sjungit klart. Jag är ingen som gillar att stå inför publik, så efter den pärsen var det bara njutning.
Ja du Klara Ovidia, vi möter många som är hemlösa här i Sundbyberg och jag blir lika illa berörd varje gång. De är ofta så glada och tacksamma för lite uppmärksamhet.
Hoppas att mannen på bänken tänkte på något trevlig, han såg inte ledsen ut. Kanske han mindes forna dagar.
Dator problem är jag ingenting för. Datorn ska fungera utan krångel, så är bäst. Men nu kan jag komma in och hälsa på Ditte igen och det är jag så glad över.
Tack för dina snälla ord.
Detsamma önskar jag dig. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

14 december 2019 09:39

låter trevligt, Luciasånger är fint, själv har jag ingen erfarenhet av farfar... båda var döda, en inna jag föddes, men maken är farfar nu-

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

14 december 2019 16:24

Vi blir glada då vi sjunger glada jul och adventsånger och då vår publik också blir glada så känns det fint.
Jag har heller aldrig träffat min farfar. Ofta dog folk tidigare förr.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

14 december 2019 09:43

Du hade så intressant rubrik på inlägget, så jag ville bara titta in. Ja, sjunga det är gott för själen. Hoppas att jag ska få till att gå med i en kör, när jag går in i pensionärstillvaron till sommarn. Man har lite låg tro på sig själv, jag som suttit och klunkar bakom ett skolpiano i så många år... medan det är längesedan jag var en del av jyrkokörens altstämma.
Hoppas den du skriver om med det mysiga namnet, snart piggnar till. Ha en fin helg!

http://femfemman.blogspot.con

wiolettan

14 december 2019 16:32

Trevlig att du hittade hit.
Sång och musik förenar och gör livet lite lättare och det känns, som du skriver, "gott för själen".
Synd att du inte bor här i Sundbyberg då hade du varit mer än hjärtligt välkommen i vår grupp. Vi sjunger och har trevligt och skulle behöva någon som kan spela på vår keyboard.
Du har ju vana och intresse och skulle därför passa bra in hos vår lilla sånggrupp.
Altstämma, då blir Pirvi glad, hon behöver en hjälp där.
Tack Anna-Lena, jag hoppas också att min man Mysingen snart är på gång igen. Tack, detsamma till dig.

 
geddfish

geddfish

14 december 2019 12:51

Där försvann min kommentar i rymden, tror jag.
Sång och musik är fint för kropp och själ, både att utföra och att njuta av
Varma hälsningar och trevlig helg! Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

14 december 2019 16:34

Jobbigt då kommentarer försvinner, det gör dom för mig också ibland. Mest om jag tar lite lång tid på med, då kan jag slängas ut, innan jag har skrivit färdigt, frustrerande.
Håller med dig Gerd och du om någon vet vad du talar om, då det gäller sångens inverkan.
Tack detsamma till dig. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

14 december 2019 14:05

Sång är roligt och sjunga i kör är ännu roligare. Jag var med i kyrkans barnkör, men sen fick jag andra intressen och fortsatte inte och det kan jag tycka är tråkigt nu.
Hoppas din mysing fortsätter att krya på sig.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

14 december 2019 16:36

Den gemenskapen som en sånggrupp ger, är härlig. Du kanske kan återuppta sången. Har ni ingen kör där på SPF? Starta en annars, en liten sånggrupp som bara träffas, sjunger och har trevligt.
Tack, det hoppas jag också. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

14 december 2019 15:26

Vilken vacker dikt om farfar! Låter som din man fått en rejäl förkylning. Hoppass du klarar dig ifrån det. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

14 december 2019 16:38

Visst är den fin, dikten, jag tycker om den.
Ja, förkylningen har hållit i sig en vecka ungefär, så han borde friska på sig nu.
Mig får han inte smitta, det har jag sagt ifrån och han brukar bry sig om vad jag säger. Kram.

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

14 december 2019 15:34

Så härligt med musik och sång. Dikten om farfar var vacker, men tyvärr fick jag aldrig träffa min farfar. Hoppas mysingen kryar på sig snart. Kram

http://www.kvinnanpataket.se

wiolettan

14 december 2019 16:42

Jag har alltid tyckt om sång och musik, det var mycket av den varan i mitt föräldrahem.
Jag gillar den dikten.
Nej, min farfar hann jag inte träffa heller. Min mysing är både far, farfar och farfarsfar.
Han håller på att krya sig. Kram.

 
Ditte

Ditte

14 december 2019 22:43

Så trevligt med både sång och musik på Luciadagen! Men trist att Mysingen inte är helt i form. Och det tar på krafterna att arrangera och se att allt fungerar. Hoppas nu att operationen på måndag går bra och inte påverkar honom så mycket.
Roligt för Rune att de han hade de "sina" här som kunde lyssna. Och ibland får en göra undantag vad gäller de som kommer.
Åh, "Det strålar en stjärna" är en favorit. Så många "Luciadagar" jag tränat in denna med mina skolelever. (Texten, jag är inte direkt så tonsäker)
Önskar dig nu en fin helg och att Mysingen kryar på sig och att du håller dig pigg.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

15 december 2019 21:14

Det var trevligt för att det tydligen blev uppskattat, men visst, det blev onekligen jobbigare än det skulle varit och alla varit friska.
Mysingen är inte bra än och det verkar som om ögat är angripet på något sätt, rött och konstigt, så jag betvivlar att de kan operera bort knölen i morgon. Förkylningen har slagit till på ögat också.
Rune var så jätteglad, det riktigt lyste om honom. Jag tycker att det var en stor prestation av honom att klara att kompa oss på gitarren, 90 år, det är strongt.
Det är en fin julsång och passade bra att sjunga tillsammans med våra andra låtar.
Så du och dina elever sjöng den på Lucia, trevligt.
Tack snälla Ditte, vi ska försöka. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

15 december 2019 22:05

Hej Wiolettan!
Vad roligt att få beröm!! Ja sjunga är nog bra för kropp och själ! Många som är sjuka nu och flera som tagit vaccinet som jag känner :( Jag vågar aldrig...hade en hemsk influensa 1988, sen ingen...peppar peppar! Har ju en flygresa med mycket folk tätt inpå en :( Hoppas på bättring för din Mysing och att du får vara frisk!!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

16 december 2019 08:56

Beröm värmer i kroppen och man blir glad.
Det är många förkylningar som härjar. Jag tror inte att mysingen har fått influensa, utan förkylning.
Skönt om du slipper drabbas, för det kan vara jobbigt att få hög feber och bli så där matt och trött, det som följer med.
Du får vara rädd om dig och hålla borta folkmassorna. Nja, jag vet ju att det inte går så där enkelt.
Välkommen hem Preciosa. Kram.

 
Augusta

Augusta

15 december 2019 23:12

Heja, vad duktiga ni är som inte låter några sjukdomar hindra er. En 90 åring bland körmedlemmarna är helt otroligt. Vad roligt för honom och sedan hans familj som kommer och lyssnar. Hoppas din mysing blir snart bra från förkylningen. Snart julafton. Nu går det fort.
Kram till er och önskar trevlig måndag!

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 december 2019 08:55

Vi försöker, men ibland tar vi det lugnt också, fast just nu verkar det vara mycket som hopar sig med åtaganden.
Ja, Rune fyller 90 i mars och så har vi en dam som är 92 år och hon har den bästa och säkraste rösten av oss alla.
Tack Augusta och detsamma till dig. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards