Direktlänk till inlägg 15 september 2021

Naturens gåvor.

Av wiolettan - 15 september 2021 08:31


Det är ett fint septemberväder, solen skiner och det är inte blåsigt, drygt 10 grader varmt, precis lagom.


Vi tog en morgonrunda och det kändes skönt. Vi korsade Tulegatan och gick till Tulemarken där det inte är någon trafik. Då jag var ute tänkte jag på alla de olika svamparna som vi såg då vi var i Ångermanland.



    

Violett fingersvamp, heter denna. Det lärde jag mig av min bror. Mig veterligen har jag aldrig sett den förut.



   

Också en fingersvamp.


   

Kanske känns denna svamp igen?


 

Dessa fanns det många av.



Jag kommer inte ihåg att min mamma plockade svamp då jag var barn, utom murklor. Dom plockade hon och tillredde. Det fanns mycket av den varan hemma i skogarna då jag var ung. Jag kommer ihåg att hon var mycket noga med att koka och förvälla murklorna. De är ju giftiga, i alla fall en del av dom. Bland annat stenmurklan.



Jag har inte varit uppe i min brors skog på många år men tänkte att i år ska jag försöka. Om jag tar stavarna med så borde det gå bra. Lite jobbigt, men det gick förvånandsvärt bra att gå.


   

Min bror har gjort en promenadväg upp till skogen.



 

Det är lugnande att gå i skog och mark. Vi tog det också mycket lugnt, stannade ibland och åt av de goda blåbären som det fanns mängder av. Min bror plockade 5 liter av dessa bär som jag tog med mig hem. Jag fick också burkar med sylt. Blåbärssylt, hallonsylt, hjortonsylt och lingonsylt. Så nu är vi väl försedda.


 

Ibland var skogen lite tätare och stigen smalare.


 

Här kan ni se så långt upp vi är och så brant det var. Stugan skymtar lite mellan träden.



 

Tillbaka i bebyggda platser. Detta fina lärkträd har funnits hemma i mitt barndomshem så länge som jag kommer ihåg. Stort, högre än alla andra träd runt om.


 

En vacker gran. Jämn och fin, skulle passa på vilket torg som helst men nu pryder den sin plats på min brors tomt.


Nu ska jag gå och förtidsrösta i kyrkovalet.


Ha en bra dag och var rädda om varandra.


Charm är att få andra att

känna sig väl til mods.



 
 
Preciosa

Preciosa

15 september 2021 09:37

Hej Wiolettan!
Ser så härligt ut att gå i skogen! Fin luft! Svamp...åt mycket murklor på 70-talet. På väg till Sveg som vi alltid åkte till. Exmans farfar och far bodde där. Stuvade murklor och ugnsstekt röding el tjäder...Gott! När jag var barn blev mor och jag sjuka av en sorts skivling.Vi överlevde men huuuu!!
Ha en bra vecka! Kram P ♥♥


http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

15 september 2021 16:34

Hej Preciosa!
Det är skönt med skogspromenader, härlig och ren luft och så är det tyst och lugnt.
Jag har heller inte ätit murklor sedan jag var barn. Har glömt bort hur de smakade.
Det låter som om du fick en riktig festmåltid.
Fint att du och din mor klarade er, inte nådigt att bli sjuka av svamp.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

15 september 2021 09:51

God morgon
Vilka vackra bilder på natursköna omgivningar och härliga svampar.
Ha en fin dag
KRAM

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

15 september 2021 16:36

God eftermiddag. Nu har det snart hunnit bli kväll, dagarna går så fort, svårt att hinna med.
Tack så mycket. Det är fint där uppe och trevligt att vistas ute i skog och mark.
Kram!

 
znogge

znogge

15 september 2021 10:17

Vilken härlig skogspromenad som ni kom ut på och så vackert det är i naturen. Ni hade ju ingen tidspress så då är det gott att kunna ta det i sin egen takt. Vilka fina bilder på svamparna. Själv är jag urusel på svampar men några känner jag så klart igen ;-)

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

15 september 2021 16:39

Det var det, helt klart. Skönt att vandra i skogen och roligt att jag fortfarande kunde komma upp på berget, en liten bit i alla fall, inte högst upp, men ändå.
Så var det, vi kunde gå i vår egen takt, eller min takt, ingen stress eller jäkt.
Jag kan inte namnen på många svampar. Kram!

 
Amisa

Amisa

15 september 2021 10:26

Vad härligt att ni kunde promenera ut i skogen igen! Det händer något i kroppen då man är i en skog. Pulsen går ner, man blir avslappnad, lugn och harmonisk. Vilka konstiga svampar ni hittat, har aldrig sett violetta fingersvampar. Stenmurklor åt vi när jag var ung. Dom är jättegoda, men nu för tiden säger dom att man inte ska äta dom även om dom förvällts flera gånger om.

Ha det så gott i storskogen!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

15 september 2021 16:42

Det var skönt som omväxling. Skogen ger lugn, känns det som. Jag har läst nyligen om nyttan av att gå i skogen, eller att vara ute i skog och mark.
Visst ser de annorlunda ut en del av svamparna. Jag kände inte till dessa alls, violett fingersvamp, hade mig veterligen inte sett dom förr. Men de var fina.
Kanske är de giftiga och äter man då mycket så kanske det inte är bra, dessa stenmurklor.
Tack och ha det bra du med.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

15 september 2021 12:15

Vad härligt att du kunde gå i backarna. Murklor plockade vi förr. Har slutat. Är tydligen rätt giftiga. Tycker inte de smakar så mycket heller.
Annat är det med sylt och bär! Det smakar mycket.
Röstar inte i kyrkovalet. Det blir som det blir ändå. Inte mycket att rösta på alltså. En lista! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

15 september 2021 16:45

Det var skönt. Undrar om det finns murklor nu som det fanns förr? Jag såg inga där uppe då jag var där, men å andra sidan så letade jag inte efter dom heller.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur de smakade, de som min mamma gjorde i ordning.
Håller med dig. Sylt är så gott till mycket och färska bär, nyttigt och gott.
Jo, jag brukar rösta, men nu för tiden så vet man inte, det är så rörigt en hel del. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

15 september 2021 15:14

Min mamma plockade också alltid murklor. Jag plockar just inte någon svamp alls, förutom vårmusseroner.
Så fina bilder från den ståtliga skogen!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

15 september 2021 16:48

Undrar om det kanske var så att det fanns mer murklor förr i tiden, då vi var unga.
Jag plockar ingen svamp alls, känner inte så bra igen olika sorter heller.
Det var så fint där uppe i skogen i den orörda naturen. Nu var det ofta mulet, så bilderna blev ju inte de bästa, men det går i alla fall att se granarna och tallarna.
Tack och kram till dig.

 
Ditte

Ditte

15 september 2021 18:23

Vad roligt att få följa med dig till dina fina trakter i Ångermanland. Väldigt fina bilder! Och så roligt att du kunde gå med på promenaden och ha hjälp av stavarna. Murklor har jag aldri plockat men jag har ätit murkelsås. Vet att det är ett pyssel med att förvälla dem innan men har aldrig testat.Tror inte ens jag skulle känna igen dem. Kantareller, trattkantareller och Karl Johan svampar kan jag känna igen men annars är inte svampar min staka sida. Att känna igen dem alltså-
Väldigt vackert uppe i skogen och det syns att ni är högt upp.
Stort tack för denna fina runda i vackra Ångermanland. Väldigt roligt att du kunde gå med.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

16 september 2021 11:41

Roligt att du ville följa med. Jag tycker också att det är vackert i Ångermanland. Du har ju varit en del där vid Höga Kusten och vet så fint det är.
Ja, stavarna gjorde att jag kände mig säkrare och blev inte så yr och det kändes bra.
Murklor åt vi hemma då jag var ung, men sedan har jag inte smakat några, inte heller murkelsås, vad jag kan komma ihåg.
Min mamma höll på ett bra tag och poängterade ofta att det var viktigt att få bort allt gift.
Jag är urusel på svampar, men det är trevligt att träffa på dom i naturen och många är ju ätliga, men det gäller att känna igen dom då.
Jo, det blev rätt så högt, men kanske knappt halva emot berget som helhet, det är högt och vi gick inte alls längst upp, långt därifrån.
Tack själv Ditte. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

15 september 2021 21:34

Murkelsås så gott, det var för länge sedan, ganska giftigt, äter bara svamp jag köpt i affären.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 september 2021 11:28

Jag har glömt hur murklorna smakade, det var ju typ 65 år sedan cirka.
Jo, de ska vara giftiga, sägs det.

 
Anders

Anders

15 september 2021 21:37

Violett fingersvamp var nytt för mig. Fina var dom.

http://brapuls.se

wiolettan

16 september 2021 11:29

Hej Anders!
De var nya för mig också innan denna sommar. Men fina var dom.

 
Anki

Anki

16 september 2021 08:22

Så härliga bilder från Ångermanlands skogar! Härligt med så många olika svamparter! Den violetta fingersvampen är en riktig skönhet ... den mer rosatonade tror jag är luddfingersvamp ... och den gula ser ut som någon av de gula vaxskivlingarna. Tack för de fina bilderna!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

16 september 2021 11:31

Jag tycker om naturen i Ångermanland, vackert och för det mesta rofylld.
Ja, det fanns mycket med svamp och jag är så dålig på att känna igen olika arter. Men jag vet att du kan detta med svampar också.
Luddfingersvamp, aha, det var något nytt.
Förstod att du skulle veta vad det var för sorter.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Anna

Anna

16 september 2021 10:12

Är någon av "fingersvamparna" ätbara?

http://bästaitest.se

wiolettan

16 september 2021 11:35

Anna, jag är osäker på det, många ska man visst inte äta av. Jag är inte så hemma på detta område.

 
Göran

Göran

16 september 2021 13:23

Den gula fingersvampen har jag testat, den anses som ätlig men den var inte god. Framför allt konsistensen blev liksom slemmig efter tillagning. Jag råder ingen att plocka den men den är inte giftig. Men så tycker jag ju även som smörsopp men vet att många gillar den.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

17 september 2021 09:12

Ojdå, det låter inte gott, med slemmigt. Jag har inte smakat den och lär väl inte göra det heller.
Många svampar är ju ätliga och många tycker att det är gott med svamp. Jag har inte ätit så mycket med svamp i min dar, jo, svampsås och sådant, men annars, nej.
Du får ut och plocka kantareller, Göran.

 
wiper

wiper

17 september 2021 08:19

Det har verkligen varit många fina dagar men i dag blåser det kraftigt och ser ut att bli regn.

Jag har inte heller sett violett fingersvamp förut. Den gula har jag inte heller sett vad jag vet. Min pappa plockade svamp och när han inte var säker så förvällde han dom men övriga familjen tordes inte äta utan åt det som han var säker på.

Kul när träd från uppväxten finns kvar

Ha nu en skön fredag och helg
kram

Vad bra att din bror gjort en promenadväg, det underlättar när man skall ta sig fram i en skog

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

17 september 2021 09:17

Likadant här, mulet, grått och regnet hänger i luften och så blåser det, inte skönt alls.
Tydligen är inte violett svampen så vanlig, det var första gången som jag såg den också.

Det gäller ju att veta och kunna lite om svampar om man plockar, tillreder och tänker äta dom. Man vill ju inte bli förgiftad.

Visst är det. Allt som var stort då man var liten, ser mindre ut i nutid.
Han är så snäll min bror och ordnar det så fint och hjälper oss.

Tack detsamma Malin. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Patrik Lan

Patrik Lan

9 juni 2023 13:38

Jag snubblade in här av slump och får motivation att gå ut i naturen när jag läser dina inlägg :)
Ska läsa lita andra inlägg från dig nu... Älskar att läsa bloggar

http://https://snabblanexpress.se

wiolettan

9 juni 2023 21:31

Roligt att du tittar in och du är välkommen tillbaka.
Jag älskar naturen. Att vara ute i skog och mark så rogivande och härligt.
Ha det fint.

 
Stefan n

Stefan n

7 oktober 2023 10:33

Älskar skogen och att plocka svamp, i år var det ett väldigt bra svampår.

http://https://www.testlabbet.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards