Direktlänk till inlägg 30 september 2021

Nöden är uppfinningarnas moder.

Av wiolettan - 30 september 2021 09:24


Igår lämnade vi in bilen på verkstaden och de skulle ringa då den var klar. Vid lunchtid började vi med att laga till Lasagne och då den var färdig satte vi in den i ugnen. Vem ringde då, om inte verkstadskillen.


”Bilen är klar nu och kan hämtas”.


Jag stannade hemma och passade Lasagnen och Mysingen gick ner till verkstaden för att hämta bilen. Skulle inte ta lång tid. Då Lasagnen var nästan klar ringer Mysingen och säger att det kommer att dröja en stund för killarna har dragit ner fönsterrutan.


Varför det skulle vara något fel? Jo, det ska jag tala om.


I våras då Mysingen tryckte på den elektriska knappen för att veva ner fönstret, gick det bra men sedan då han skulle veva upp fönstret igen så gick det inte. Fönstret gick inte in i sina skåror. Dessa moderna, elektriska saker, varför inte veva för hand som förr i tiden? Hur han än försökte så gick det inte. Men, efter mycket trixande och fixande fick han upp fönsterrutan, manuellt. För att inte glömma bort sig och försöka att öppna fönstret, så har han satt en vit lapp på den aktuella knappen, som påminnelse. Laga fönstret? Jo visst, men vad kostar inte det?


Nu har det gått bra, vi har ju åkt en del, upp till Ångermanland och lite småresor och till och med till besiktningen och det har gått bra.


Men vad gör verkstadskillarna? Trycker på den vita tapen. ”Vad är detta för knapp, under tapen?”


Sedan stod dom där, fick förstås inte heller upp rutan. Mysingen fick sitta och dricka kaffe och lösa korsord i cirka en halvtimme innan dom var klara. Inte talade dom om vem som hade gjort det heller, men det var ju oviktigt i sammanhanget. Jag tyckte nästan synd om den som var skyldig, för han hade inte behövt öppna fönstret för att åtgärda det som var fel på bilen och blev säkert helt förskräckt då fönstret rasade ner i bildörren.



 Kalaset kostade totalt 2.414:-, inkluderande ombesiktning. Inte farligt alls.


I fjol blev det billigare efter besiktningen. Mysingen lagade då felet själv. Ett spännband runt batteriet som satt lite löst.



 

Detta är inget spännband, utan ett bananskal. Såg bilden häromdagen på en annonspelare.



 

Det känns som om hösten är på ingång och med den lite mörkare tider. Då är det härligt med tända ljus.



Några tänkvärda ord av Tage Danielsson:


Säll är den som har till rättesnöre,

att man bör tänka efter före.



 
 
Ingrid

Ingrid

30 september 2021 10:38

Tekniken kan verkligen ställa till det. Jag har en gammal bil, så där får jag minsann veva upp och ned för hand.
Hoppas lasagnen klarade väntan. Det brukar nästa bli bättre om de får stå till sig lite.
Ha en fin torsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 september 2021 12:01

Jo visst kan det.
Vår bil är ju 21 år men elektrisk fönsterhiss det har den. Veva för hand, det gillar jag mycket bättre.
Jo, det klarade att vänta, Lasagnen. Den var riktigt god måste jag säga, överraskande god. Kanske är det så att den blev godare genom att den fick stå och vänta på Mysingen.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram.

 
Geddfish

Geddfish

30 september 2021 11:02

Lasagne tacksamt, för det är som många grytor och ugnsrätter, det blir bättre med tiden.
Ja, dessa bilar. Jag har ingen jag. Så då slipper jag reparationerna hihi.
Må så gott och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

30 september 2021 12:03

Tydligen är det så, för vår blev mycket god och nu har vi till en måltid till, praktiskt.
Man slipper en hel del tjafs om man inte har bil. Vi har funderat hur vi ska göra, kanske det inte blir någon efter denna.
Tack och ha det fint du med. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

30 september 2021 11:10

Det är inte alltid bra att vara nyfiken. Lasagne är favoriträtten här. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

30 september 2021 12:04

Nej, det är nog inte det. Denna gång tror jag nog att killen ångrade att han var nyfiken.
Det är gott med Lasagne, vi brukar göra det då och då. Kram!

 
Eva

Eva

30 september 2021 11:12

Usch ja ett måste men ack så surt..ja hösten är här o så vackert snart då träden skiftar färg ..fint hjärta jag är som du där ser hjärtan i mkt :) kram

http://evasblogg.blogg.se

wiolettan

30 september 2021 12:07

Det är ett måste om man vill ha bil. Vi får se i framtiden.
Nu är det som vackrast ute, vissa löv är otrolig granna och röda. Mörkare är det också, både mornar och kvällar.
Så trevligt, då är vi två i alla fall, som kollar in hjärtan. Kram!

 
znogge

znogge

30 september 2021 15:43

Ja, den nya tekniken kan ställa till det och samma sak hände oss med en bara fyra år gammal bil. Vi fäste fönstret underifrån med silvertejp och sedan bytte vi bil. Ärligt talat så hade jag föredragit att få rutan lagad så att den fungerande som den skulle för man vill inte ha några obehagliga överraskningar vid en krock.

Kram och god torsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 september 2021 17:05

Med bara en fyra år gammal bil, otroligt. Ska inte den moderna tekniken hålla längre. Vår bil är ju i alla fall 21 år.
Det kanske var klokt att köpa en annan bil, man vill att saker ska fungera. Jag hade aldrig hört talas om detta förut, att fönstret inte gick upp igen.
Visst är det så, man kanske är illa utsatt, det vet jag inte om säkerheten har försämrats.
Tack och trevlig torsdagskväll. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

30 september 2021 15:50

Det var en hel del som var enklare förr! Eller i af mindre risk för att det tekniska ska haka upp dig.
Fast egentligen behöver man ju inte "rulla ner" bilfönstren idag. Inte så länge AC fungerar.
Tur att det löste sig!
Låter gott med lasagne! Det måste jag snart laga till.
Tage Danielsson är väl en av de klokaste personer som funnits. Borde fått leva minst till 100! Kram!

http://femfemman.blogspot.comDet var rn

wiolettan

30 september 2021 17:09

Håller med dig. Det var mycket som var helt annorlunda. Många saker är ju till det bättre, men denna nya teknik börjar ju gå lite för långt för mig, i vissa fall, jag hinner inte med. Jag tycker också att det känns läskigt att inte kunna öppna bilfönstren om inte motorn är på.
Vi har ingen AC i vår bil, det saknar jag varma sommardagar, det blir då otroligt varmt i bilen.
Ja, det var skönt att de fick upp fönstret igen.
Lasagne är god mat och inte så svårt att tillaga heller.
Visst var han duktig Tage Danielsson. Han kom på sådana underfundiga ordväxlingar, så det var en fröjd att lyssna på honom. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

30 september 2021 17:36

när jag tänker efter, så öppnar jag sällan bilfönstrena, temperatur och annat regleras ju av andra knappar... är ingen ljus-människa, men har massa mysiga elektriska LED-lampor i alla rum (de är kalla, blir inte heta som gammaldags glödlampor, kan inte tända några böcker i bokhyllor...)
Ha en mysig kväll.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 september 2021 21:15

Jag öppnar sällan fönstret heller, gillar inte drag, men ibland kan det behövas eftersom vi inte har luftkonditionering i vår bil.
Jag gillar att ha ljus tända, stearinljus älskar jag och det blir så ljust och ombonat på något sätt. Vi har ofta ljusen tända vid frukosten.
LED lampor, det nya, mycket bra och praktiskt.
Nej det kan jag förstå.
Tack och detsamma önskar jag dig.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

30 september 2021 17:40

Denna teknik, maken hade i veckan för första gången köpt bussbiljett i sin SMARTphone, allt annat har han där också; mejl, bank och mycket annat, hela livet nästan. Nu dog denna apparat plötsligt, stendöd, bara något år gammal. Mycket stressigt, mycket ringande för att få ordning på alla lösenord och annat... hel dag gick åt detta, för den gamla mobilen vaknade...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 september 2021 21:18

Teknikens under, kan man kalla det, och mycket är ju bra, men rakt inte allt, kan jag tänka.
Oj, så modernt, vi har ingen Smartphone, så där är vi hopplöst omoderna.
Det är ju stressande och jag förstår om din make blev frusterad. Det tog tid och ork förstår jag.
En hel dag, ojdå.

 
Ditte

Ditte

2 oktober 2021 23:18

Tänk, så det kan bli när somliga är klåfingriga.Ja, tekniken kan ju vara bra i sig men den ställer ju också till det på olika sätt- Har också haft rutor som hängt upp sig för att det elektriska inte fungerat.
Skönt att kostnaden blev överkomlig efter verkstadsbesöket och att bilen passerade "nålsögat" i besiktningen.
Kanske lasagnen också klarade sig bra.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 oktober 2021 07:01

Märkligt att de tryckte på den vita tapen. Ingen kunde förklara varför de skulle öppna fönstret.
Jag tycker att det finns mycket med den nya tekniken som är bra, men inte allt, vissa saker har gått till överdrift. Undrar var det slutar?
Det var lättare att fixa till lite på bilen på egen hand förr, nu måste den till verkstaden för minsta lilla grej, verkar det som.
Det blev inte dyrt, värre har vi varit med om. Så nu ska vi kunna använda den ett år till. Lasagnen klarade sig bra, den blev riktigt god. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards