Direktlänk till inlägg 14 september 2022

Klockmysteriet, igen.

Av wiolettan - 14 september 2022 10:09


Kommer ni ihåg att jag för ett bra tag sedan, närmare bestämt den 15 januari i år, skrev om vår köksklocka som hade stannat och så helt plötsligt satte igång och gick igen?  Inte så lätt att komma ihåg kanske.


Men i alla fall, den höll bara cirka en månad så stannade klockan igen. Då brydde vi oss inte om det, utan satte visarna på tolv så att vi skulle komma ihåg att den var trasig. Klockan är sedan 1970-talet och jag gillar den så mycket så jag vill inte slänga den, så den har fått hänga kvar i köket, fast den inte har fungerat.


Strax efter det att Mysingen hade kommit hem ifrån sjukhuset så såg vi att klockan hade börjat gå igen, tickade så fint. Så nu är det som vanligt i köket, klockan går och går. Så märkligt så jag begriper ingenting.  Mysingen är ju mycket teknisk och brukar kunna laga både det ena och andra, men denna klocka gick han bet på.  Fint att den, så att säga, tog saken i egna händer och ”lagade” sig själv, det är ju inte första gången. Vi är mycket nyfikna på hur länge den kommer att hålla denna gång.


Den kanske bara ville hälsa Mysingen: ”Välkommen hem!”   Men ändå, hur går det till? Klockan går på batteri, vi byter det, inget händer, den vill inte fungera. Låter den vara och efter några månader, så går den helt plötsligt, utan att vi har rört den så sätter den igång och går helt plötsligt och går rätt.


En man med en klocka vet vad klockan är, en man med två klockor är aldrig säker, har Albert Einstein sagt.


Han har även sagt: Enda anledningen till att tiden finns, är för att allt inte skall ske på en gång.




 


Var rädda om er.




 
 
Göran

Göran

14 september 2022 11:03

Blev full i skratt då jag såg att följetången med köksklockan lever vidare. Än mer full i skratt blev jag av dina Einstein-citat. Han var inte bara ovanligt klok - han hade minsann humor också! Ha en härlig onsdag!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

14 september 2022 11:26

Tänk att du kom ihåg. Vi vet inte vad vi ska tro om detta, nästan lite jobbigt, begriper inte.
Einstein var en mycket klok man och har skrivit en hel del minnesvärda och bra deviser, eller vad jag ska kalla dom.
Tack och jag önskar dig detsamma.

 
Znogge

Znogge

14 september 2022 11:39

Jag kommer mycket väl ihåg när du skrev om klockan förra gången. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det är något form av glapp någonstans. Samtidigt så behöver man kanske inte alltid få någon förklaring...
Klok man Einstein :D

Önskar en fin onsdag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 september 2022 16:31

Så du kommer också ihåg. Glapp, är det då kanske batteriet som inte sitter som det ska? Men vi har provat och ändrat och förstår ingenting.
Kanske det, men jag är så nyfiken av mig så jag skulle vilja ha en förklaring.
Kram.

 
Geddfish

Geddfish

14 september 2022 11:48

Jag kommer ihåg ditt klockmysterium. Att det fortsätter är ju lustigt.
Min Sigge älskade klockor och att sköta om dem men när han dog stannade två klockor för gott och en tredje åkte i golvet och gick sönder. Även en av hans tavlor (som jag inte gillade) åkte i golvet. Sen blev det lugnt.
Jag har inga svar.

Er klocka hälsade Mysingen välkommen hem💖
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

14 september 2022 16:34

Förstår att du kommer ihåg det Gerd, för jag minns att du skrev om Sigge och om hans intresse för klockor och hur de hade betett sig hemma hos dig. Märkligt, även detta med tavlan som du inte gillade.
Nej, förstår att du inte har något svar, det är ju så obegripligt.

Vi får ta det så. Tack Gerd. Kram!

 
wiper

wiper

14 september 2022 12:09

Jag kom ihåg att du skrev om detta. Detta var verkligen ett mysterium men jag tror ju på det övernaturliga i och med att jag upplevt saker själv. Den klockan vill verkligen stanna kvar och en sånt välkomnande till din man.

Det var smart tänkt av Albert för så är det ju men att få det på pränt så roligt var kul ;) Även det andra uttrycket

Ha en härlig dag med en fortsatt tickande klocka
Kramar



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

14 september 2022 16:44

Du kommer också ihåg detta konstiga med vår köksklocka. Jag har inte varit med om något sådant.
Jo, klockan vill vara här hos oss, för det vill jag också att den ska vara. Jag har ju haft den i cirka 50 år, vad jag kan minnas, så den hör hemma här.

Albert Einsten var en klok man och har sagt en den saker som lever vidare.

Vi håller tummarna för att klockan ska fortsätta att gå. Detsamma till dig, Malin. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

14 september 2022 12:56

Mysko md er klocka, men ganska spännande . Vilka bra uttryck om tid. De stämmer bra in på verkligheten. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

14 september 2022 16:47

Jag hoppas att den slutar med att göra det spännande nu. Det räcker. Jag skulle så gärna vilja veta hur det förhåller sig.
Håller med dig angående Einstein. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

14 september 2022 14:03

Så konstigt att klocka började gå helt utan hjälp. Hoppas att den fortsätter att sköta sig så bra.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

14 september 2022 16:49

Det var mycket märkligt. Mysingen och jag bara stirrade på varandra då klockan började att gå igen, helt plötsligt.
Jag hoppas också. Kram till dig Ingrid.

 
Primrose

Primrose

14 september 2022 15:31

Bra ord av Albert Einstein! -)
Minns klockan mycket väl!
En hälsning från ovan, från döda släktingar o vänner. Någon speciell kanske. Men absolut en hälsning från andra sidan. Dom är med, det är jag säker på, som själv får hälsningar av olika slag ,-) Även om den nu stannar för gott, så var det en hälsning som säger till er från andra sidan , vi var med! ,-) Det är jag säker på!
Hade det nu jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

14 september 2022 17:02

Einstein, en klok man och han har sagt en hel del bra saker som det är intressant att läsa.
Du kommer också ihåg klockinlägget, bra.
Så det tror du.
Jag vill ju gärna att den ska fortsätta att gå, många år till. Nu har den hållit i ett par veckor i alla fall. Helt osannolikt, tycker vi.
Tack snälla Primrose och detsamma önskar jag dig. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

14 september 2022 21:15

Du kanske är framme och klappar på den ibland.boch får igång den. Fast jag tror att det beror på att fin Mysing kom hem..😊😍
Stor kram till er båda!

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

16 september 2022 08:06

Nej, jag är ju inte det, den sitter för högt upp och ovanför mikrovågsugnen. Men, jag tittar ofta på den.
Jag tycker att det är en fin och god tanke, jag får ta till mig den.
Tack så mycket Anna-Lena och detsamma till dig från oss.

 
Anki

Anki

15 september 2022 06:17

Jag minns det där med klockan också ... har en gammal köksklocka från 70-talet också ... och ännu funkar den som tur är.
Märkligt med din som liksom lagar sig själv. :)
Kloka ord av Einstein!
Önskar dig en fin torsdag!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

16 september 2022 08:11

Bra minne hos dig också. Det gjordes fina kockor på 1970-talet. Jag har varit inne på nätet och sett "min" klocka där, på auktion.
Jag blir inte klok på denna. Nu har den gått i flera veckor igen, märkligt och vi som inte har rört den.
En klok man Einstein.
Tack Anki, önskar dig en bra dag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

16 september 2022 23:00

Ibland finns inga förklaringar. Man kan försöka hitta dem men går bet. Minns också när du berättade om klockmysteriet tidigare och nu har den satt fart.
Bara att glädjas.
Var kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

17 september 2022 09:18

Visst är det så. Någon förklaring måste ju finnas, tycker jag men kommer inte på någon, annat än den att kanske huset rör på sig. Bara lite, kanske beroende på att tunnelbanan går under oss, tror jag.
Så du kom också ihåg, bra minne.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

23 september 2022 17:22

Den mannen var smartare än väldigt många andra tillsammans.
Kram

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

23 september 2022 19:16

Håller verkligen med dig Bosse.
Ett verkligt geni.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards