Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Nyttig läxa.

Av wiolettan - 14 oktober 2014 08:15


Satt just för en stund sedan och tittade ut igenom fönstret.

 

En mycket vacker syn mötte mig. Gröna, gula, bruna och röda löv, i olika färgnyanser. Undrar till exempel hur många gröna nyanser det finns?  Hur som helst är det vackert på sitt sätt.


             



Det för mig tillbaka i tiden i tankarna, cirka 50 år. Oj, nu verkar det för många en hel livsålder, och visst, det kan det vara för somliga, men än lever jag.


Till ämnet, för ett halvt sekel sedan. Då hade jag förmånen att få tillbringa många helger tillsammans med blinda barn och tonåringar från Tomteboda blindinstitut. Det gav mig, bland annat, två nyttiga läxor för livet.


"Ta inte din syn för givet".

"Var glad och tacksam".


Det jag mest kommer ihåg var deras livsglädje och tacksamhet. Tacksam att jag hjälpte till att ta hand om dom, ta en promenad, sjunga med dom och läsa någon bok. Istället för att verka bitter över sitt öde visade dom en ovanlig, för unga i den åldern, tacksamhet. Det behövdes inte mycket för att glädja dom.


Dessa unga människor, fast de inte kunde se trädens grönska eller inte  skilja på mörker och ljus, så var de full av livsglädje och energi. Många av dom hade aldrig sett höstfärger, naturens skiftningar, eller annat. En flicka hade ramlat på isen som 10-åring så hon visste vad färger var och mindes en del.


Dessa åtta ungdomar lärde mig mer än vad de vet om.


Ha en bra dag. Jag har lite att stå i, men tittar in till er då det blir tid.



 
 
Bling

Bling

14 oktober 2014 09:03

Det finns mycket att vara tacksam över. Och det är märkligt ibland hur mycket glädje det finns hos människor som lever under helt andra omständigheter, som för oss är självklara, nyttiga lärdomar.
Hösten är inte så dum när man ser hur vackert det är, förutom mörkret då:/
Kram ♥

http://ting-bling.blogspot.se

wiolettan

14 oktober 2014 15:36

Du har så rätt, bara så dumt att man glömmer så fort och andra småsaker får för stor plats.
Hösten är en fin årstid, tycker jag, om jag får vänja mig så sakteliga.
Är du som jag mörkrädd?
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

14 oktober 2014 15:14

Det är så lätt att glömma allt man har att vara tacksam över, så det skadar inte med en påminnelse.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

wiolettan

14 oktober 2014 15:42

Så rätt så. Dagarna går och man tar alltför mycket för givet.
Kram från mig.

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

14 oktober 2014 17:15

Ja det är vackert med alla färger nu.
Jag möter det också, i mitt arbete, en sån stor tacksamhet, många gånger av de svårast sjuka och utsatta.
Kram och tack för dina rader hos mig

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

wiolettan

14 oktober 2014 17:39

Det verkar som om de som har mycket att "dras med" har lättare för att vara tacksamma. De har så mycket de kan jämföra sig med och vet hur det är att verkligen inte kunna.
Du gör ett fint arbete med gamla och sjuka, de som verkligen behöver hjälp.
Det måste kännas bra att vara behövd att kunna hjälpa.
Kram tillbaka

 
Znogge

Znogge

14 oktober 2014 19:24

Våra sinnen är verkligen en tillgång för oss. Samtidigt så kan jag förvånas och imponeras av hur handikappade personer kan övervinna vissa svårighet!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

14 oktober 2014 19:37

Visst är det så, vi är finurligt skapade.
Det verkar som om de som har ett handikapp av något slag, utvecklar andra sinnen mera än andra.
Till exempel blev jag förvånad över hur dessa blinda ungdomar många gånger hade en hörsel och tonsäkerhet utöver det vanliga.
Kram!

 
Rozie

Rozie

14 oktober 2014 20:50

Mycket tänkvärt det du skriver om. Och otroligt vackra bilder. Höstens färger är så vackra.
Kram

http://roziefilosoferar.blogspot.com

wiolettan

14 oktober 2014 20:55

Tack!
Hösten har sin speciella charm, även fast det kan vara lite mörkt och begynnande kyla..
Kram tillbaka.

 
Portvaktens dotter

Portvaktens dotter

14 oktober 2014 21:07

Alla behöver vi påminna oss ibland om hur bra vi egentligen har det. Här har jag gått och gnällt över den envisa och segdragna förkylningen jag hade och den trötthet jag känner när det finns mycket värre saker. Skäms på mig! ;-)
Kram ♥

http://portvaktensdotter.blogspot.se

wiolettan

14 oktober 2014 21:27

Du har rätt i att vi behöver påminna oss om att vi, många gånger, trots allt har det ganska så bra, om vi jämför.
Men, ta inte som om att det är gnällighet om du talar om att du är förkyld, det är bara en upplysning. Så, att dina nära runt om ska veta varför du är så trött.
Kram i retur.

 
gun

gun

14 oktober 2014 21:33

Man tar nog mycket förgivet och glömmer bort hur bra man
har det.
Höstens färger är härliga fast mörkret är så
tråkigt.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.sesen.se

wiolettan

15 oktober 2014 08:13

Ja, vi människor är tyvärr så funtade, men det kanske samtidigt hjälper oss.

Vi får tända lite ljus, inomhus och hoppas att det dröjer inte det blir kallt och halt.
Kram.

 
Ingen bild

Rosie

15 oktober 2014 08:29

Hej! Tack för din kommentar på min blogg. Härligt att du mött kärleken på äldre dar. En fin dag önskar jag dig. Kram Rosie

wiolettan

15 oktober 2014 09:09

Ja, ibland är livet fullt av överraskningar, det gäller att försöka haka på.
Kram tillbaka.

 
Musikanta

Musikanta

15 oktober 2014 21:05

Var också på ett läger för handikappade och hjälpte till då jag var mycket deprimerad efter min skilsmässa för väldigt många år sen. När jag såg vilka svårigheter lägerdeltagarna hade och hur mycket glädje och energi som präglade dem trots att vissa måste ha hjälp med sin hygien dagligen, skämdes jag. Jag tänkte då på hur tacksam jag borde vara som hade mina fina barn och själv kunde stiga ur sängen varje morgon utan hjälp. Jag tänker fortfarande på det ibland när jag känner mig deppig...

Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

wiolettan

15 oktober 2014 21:35

Det är nyttigt att ibland se hur andra har det, för många får verkligen slåss, bildligt talat, för att klara dagen.
Jag tänker också tillbaka och skäms för att jag är så grinig på småsaker.
Kram tillbaka till dig Ingrid.

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

15 oktober 2014 21:21

Åh, så vackra bilder, det ser lite sagolikt ut..
Ja, tacksamhet skapar så många andra välmående känslor, t.ex kärlek & glädje, önskan att dela med sig. Kan tänka mig du var omtyckt av barnen du jobbade med.
Varm kram ❤️

http://egopyret.blogspot.com

wiolettan

15 oktober 2014 21:37

Tack Comsi Comsa. Vilket trevligt och roligt namn du har fått.
Du har rätt, tacksamhet föder positiva vibbar.
Varm kram i retur.

 
Lena

Lena

15 oktober 2014 23:03

Så sant, & vi ska heller inte ta livet för givet...

Hösten är så vacker, men många löv har blåst av nu & maken är helt täckt av vackra färger :))

Katt & hund, jag älskar båda <3 men visst är dom helt olika, precis som du sa, mins bilden på hund dagiset som du visat förr, tror det finns många hundar som gillar det ;)

Kram på dej <3

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

16 oktober 2014 08:42

Helt rätt Lena. Är så tacksam varje morgon jag får vakna och kan stiga upp.
Vi har haft några blåsiga dygn så löven har ramlat ner. Vi får gå försiktigt så att vi inte halkar på dom våta löven.
Kram!

 
TantGlad

TantGlad

16 oktober 2014 05:40

Fina vackra bilder som man kan se, om man ser.
Jag känner tacksamhet till mycket, och tar inget för givet.
Man får vara glad för varje dag som går, och att man är frisk.
Ha nu en jättefin torsdag fina vän.
Hälsa mysingen från mig, att han har en klok och fin kvinna vid sin sida.

Kramelikraaam.

http://tantglad.bloggo.nu

wiolettan

16 oktober 2014 08:45

Det finns mycket vackert ute nu, denna årstid, gäller som du säger, att kunna se.
Skönt att kunna känna tacksamhet över det som livet ger.
"Tack, visst har jag", svarade mysingen.
Kram tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards