Alla inlägg den 13 november 2015

Av wiolettan - 13 november 2015 09:11


Varför säger man att fredagen den 13:e är en otursdag? Ja, jag vet inte men har läst om olika förklaringar.


Bland annat var det 13 personer med Jesus och hans lärjungar och den trettonde var Judas han som till slut förrådde Jesus som korsfästes på en fredag. Sjömän och handelsmän vågade förr i tiden inte starta sina långa resor på fredagar.


På många platser på vår jord räknas talet 12 som lyckobringande. Året har 12 månader, himlen 12 stjärntecken, grekerna 12 olympiska gudar. Talet 13 kommer efter 12 och har länge setts som ett magist tal inom magin.


Jag har också läst att Trygg-Hansa har gjort en undersökning som visar att det inträffar nästan 7 procent färre skador under fredagen den 13:e än en genomsnittlig dag.


För min del tror jag att detta är en myt och skrock. Men jag har en väninna Ingrid som helst skulle vilja låsa in sig på fredagen den 13:e. Jag har jobbat på samma firma som hon i 35 år så jag vet. Den dagen hände det henne allt möjligt som hon direkt skyllde på datumet. Försov hon sig så skyllde hon på det, tappade hon en gaffel i golvet, skyllde hon på det, ja, alla små saker som vanligtvis kan drabba oss alla var fredagen den 13:es fel. Jag kommer inte ihåg om något verkligen hände henne som var något speciellt den dagen, men hoppas inte. Kanske ska jag ringa och fråga henne?


 

Undrar hur det är med stol 13 på flygplanen nu för tiden?


Ha en finfin fredag med mycket tur och kärlek.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards