Alla inlägg den 26 november 2016

Av wiolettan - 26 november 2016 09:14


I förra inlägget hade jag med en del smådikter och undrade om någon visste var de kom ifrån.


Göran, singelfarsan hade koll på denna bok. För visst var det  ABC Bok från  Hylands hörna. Den är skriven av svenska folket och med bilder ifrån olika konstnärer.  Den såldes genom Radiohjälpen till förmån för lepra-barn över hela världen.


I förra inlägget hade jag små dikter ifrån A till G. Här kommer några rim från H till N. Jag tycker att det är så roligt att läsa och få en liten uppfattning om hur livet var i mitten på 60-talet. Ock, hur en del tänkte då. Vissa saker kan jag verkligen ifrågasätta hur "diktaren" tänkte, men vi är alla olika så att "hinna före till ett fånigt litet snöre", kanske en del tycker. Dom tankarna har då inte jag om de personer som anstränger sig och tävlar. Men däremot, "ett kön som har mycket högre lön", det maskulina. Det gäller fortfarande inom många yrken.




Hemslöjd kallas plastreplik

gjord i en japansk fabrik.


Idrott är att hinna före

till ett fånigt litet snöre.


Journalistens intervju

börjar ofta ”hör-du-du”.


Kontokort, ett sätt att låna

av sig själv varannan måna`.


Lorten ödelägger stränder

mens vi står och matar änder.


Maskulinum är ett kön

som har mycket högre lön.


Nyckelbarnet sa till pappan

Far, jag såg din fru i trappan.


 

Boken är full med mer eller mindre vackra teckningar som åskådliggör dikterna. En del är mycket bra ritade.




Idag, lördag, den bästa dagen i veckan brukar jag tycka förr i tiden, håller fast  om det fortfarande.


Vädret är ännu så länge lite grått och mulet och 5 plusgrader men vi kunde gå ut på en 50 minuters promenad i morse och det var så uppfriskande och kändes nyttigt.


 

Igår var jag inte ute på hela dagen. Jag känner mig så tacksam då jag kan få komma ut. Men, jag tog en liten bild av den röda morgonhimlen ifrån vårt balkongfönster, i ottan igår.


Trevlig lördag önskar jag er som kommer in och hälsar på.






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards