Alla inlägg den 15 november 2016

Av wiolettan - 15 november 2016 07:43


Min hjärna blir tommare och tommare. Har ni känt så? Eller är det jag som börjar få färre och färre hjärnceller. Tycker nämligen det känns som om fler och fler av de vanliga orden försvinner. Nu är det inte bara att jag glömmer namn på personer och sådana saker.


Men å andra sidan så tror jag att jag har läst någonstans att nya celler i hjärnan bildas under hela vår livstid. Nya hjärnceller stimuleras av att vi håller igång. Om det menas att ju mer vi arbetar med kroppen och hjärnan ju klokare blir vi, är ju inte sagt. Tror att jag ska tolka det så. Det låter bra.


Sedan är det ju detta med demens sjukdomar. Alzheimer är en fruktad åkomma, med all rätt. Då förtvinar nervcellerna mer och mer.


Jag har en syster som har fått den diagnosen och även en bror som mer och mer inte kommer ihåg nutiden. Min syster har haft sjukdomen i många år och har fått bromsmedicin.


Kommer så väl ihåg då hon sa det till mig första gången.


"De har röntgat min hjärna och jag har ett stort hål som bara blir större och större". Det var hennes tolkning av läkarens ord.


 

Några fina ord att tänka på, av Marie Fredriksson


"Gör er inga bekymmer för morgondagen, var dag har nog av sin egen plåga".





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards