Direktlänk till inlägg 19 november 2017

Söndagsminnen.

Av wiolettan - 19 november 2017 09:42

Ingen direkt söndagsutflykt blir det idag, men vi gick ut en stund efter frukost för att få lite luft och rörelse i benen.

Då jag var barn såg jag mycket fram emot söndagsutflykterna. För det hade vi hemma i mitt föräldrahem ibland. Det var nästan de enda gångerna som jag och mina syskon, de yngre, de äldre var redan utflugna då jag började i skolan, var tillsammans med våra föräldrar, på tu man hand utan krav eller arbete.

Vi gjorde då små utflykter, på sommaren upp till skogen, eller på cykel några mil i grannskapet. Söndagarna var nämligen de enda dagarna som min pappa var ledig, annars jobbade han jämt, antingen med jordbruket, skogen eller borta på några stämplingar.

Mamma jobbade också mycket, då hon var frisk, med så många barn blir det en del arbete. Allt gjordes ju då också manuellt, så att säga. Sy kläder, stoppa och laga, tvätta utan tvättmaskin, laga mat från grunden, det som kom ifrån våra djur skulle tas reda på. Vi hade kor, hästar, grisar, höns och får. Ta till vara det som naturen bjöd på och vårt trädgårdsland med många olika grönsaker. Ja, listan kan göras lång. Pappa var också vår egen skomakare, frisör till bröderna och lagning av allt som gick sönder. Så inte blev det mycket tid över för oss barn.

Men, söndagarna, då skulle det inte jobbas, vila och återhämtning var det som gällde, ock, så dessa utflykter som jag minns med glädje. Synd att vi inte hade någon kamera på den tiden, det skulle ha varit roligt att titta på de bilderna nu. En del har jag, min äldsta systers fästman, hade en kamera och han kom ju hem till oss ibland.

I morse däremot tog jag en bild av vår kyrka.

Vi var till återvinningsstationen. Någon hade tröttnat på sin spargris. Färggrann, men det räckte tydligen inte. Hoppas att någon annan får nytta och glädje av den.

En leksak som stod så att någon kan få ha roligt med den. Eller roligt? Jag vet inte vad riktigt. För modern leksak för mig.'

Gunnel

19 november 2017 11:11

Det är roligt att tänka tillbaka på det man gjorde som barn. Mycket har man glömt, men en del minnen finns kvar. Kram

Ingrid

19 november 2017 15:23

Vi gjorde också söndagsutflykter. Vi hade ingen bil, men när vi var små hade pappa en cykelkärra efter sin cykel och i den hade han satt en stor låda och bonat in den med några täcken och där satt vi tre systrar. När vi blev större fick vi egna cyklar. Skulle vi längre bort åkte vi taxi, det var skapligt billigt på den tiden och man kunde åka mycket taxi för vad det kostade att ha en egen bil.
Hoppas att du har en skön söndag!
Kram, Ingrid

Znogge

19 november 2017 18:10

Det är mycket som är förändrat numera. Minns att min pappa som var byggnadsingenjör hade tre veckors semester och byggsemestern var alltid i juli. Numera när vi är ute på våra promenader så ser vi att det byggs vardag som helgdag och ganska så sent på kvällarna. Vår ICA-butik har öppet till 23:00 även söndagar så söndagar är inte vad den en gång var...

Kram och god kväll!

gun

19 november 2017 19:15

Kul när man tänker tillbaka på barndomen och alla minnen som man har. Vi gjorde också utflykter men med bilen. Pappa hade bil som vi åkte omkring i och tittade på allt möjligt. Vi slutade alltid med glass i Fårbo och satt där och tittade på alla bilar som körde på vägen. Undrar vad dagens barn skulle säga om det:)??
Hoppas du haft en fin söndag.
Kram gun

Ditte

19 november 2017 19:49

Vilka fina minnen du har med dig från era söndagsutflykter.
Tänk så annorlunda livet var förr och så mycket jobb i hemmet som tog otrolig tid och utöver det en gård att sköta och allat annat.
Tack för att du delar med dig av detta.

Jag minns våra cykelturer när jag var liten, för bil hade vi inte. Men ibland blev vi medbjudna att följa med bilburna vänner. Väldigt roligt, men jag var bilsjuk och var inte överlycklig.
Stor kram och många tankar till dig.