Alla inlägg den 12 maj 2015

Av wiolettan - 12 maj 2015 07:30


Har ni sett en sådan märklig skylt, nu i maj månad?


 

Jag menar, att göra reklam för julklappar nu, verkar vara en aning tidigt, eller sent. Men, det kanske är bra att vara ute i riktigt god tid, slippa stressa.


Vi har varit på en utflykt, en kort dagstur med buss och med SPF. Det var som vanligt intressant och trevligt, som det brukar vara på dessa resor.


Först besökte vi Sala Silvergruva som producerade silver under 400 år och kallades av Gustav Vasa för Svea Rikets Skattkammare.

 

Mysingen och jag har besökt gruvan en gång förut och var då nere där, men denna gång fick vi göra en rundtur med buss ovan jord där vi fick se cirka 40 kulturbyggnader från olika tider, var och en med sin egen historia, sina egna spöken, sina funktioner samt små och stora gruvhål att titta ner i.


 

Ni må tro att denna trappa var brant, syns kanske inte så bra på denna bild, hur djupt det var.

 

Detta är en malmhiss.


 

Lunch fick vi på Måns Ols Gård, som är vackert belägen vid sjön Långforsen.


 


 

Sedan åkte vi till Skultuna Messingsbruk som ligger vid en dalgång längs Svartån. Där fanns det också mycket att se.


 

Mässingsljusstakar hade de ju, i mängd.


Ja, det var en underbar dag och vi hade tur med vädret, sol. Eftersom vi också fick gå och ströva omkring på egen hand för att se och uppleva så mycket som möjligt så var det en fördel att det inte regnade.


Nu ny dag och tvättstugan står först på agendan.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards